Saturday, November 26, 2011

Pasti Tidak Akan Kembali Lagi..~



Pasti tidak akan kembali lagi
Di atas segala perilaku-perilaku dosa
Seharus diri ini bertaut pada kasih sang Ilahi
Pengukuh taubat setiap detik dan juga masa


Pasti tidak akan kembali lagi
Diri yang berbuat dosa; beterusan ke dunia fana
Setelah sampai melabuhkan diri di padang Masyhar nanti
Merayu,menangis dan terus merayu tiada lagi gunanya


Pasti tidak akan kembali lagi
Setelah merasa bahagia berbuat demi kebaikan
Ketahuilah dosa itu adalah ibarat virus dalam diri
Berjaya dibersihkan maka berjaya mendapatkan nikmat kemanisan iman


Pasti tidak akan kembali lagi
Seraya mengakui Allah dan Nabi Muhammad itu sebagai pegangan
Hidup dan mati kemudian hidup sekali lagi
Menunggu Syurga nan indah permai tersurat di idaman


Pasti tidak akan kembali lagi
Kebergantungan kepada kekuatan jahiliyyah
Semoga terus bersinar cahaya Islam dalam diri
Menanti kemenangan Islam yang pasti tiba,InsyaAllah!!!!

Pasti tidak akan kembali lagi~


nukilan:saffmukmin

Kenapa Sayangkan Dia?

Dr Mahathir Mohamed, bekas Perdana Menteri Malaysia yang ke-4.Digelar bapa Pembangunan Malaysia.Ramai yang sayangkannya. Sayangkannya kerana idea sendiri atau kerana bekas Perdana Menteri. Penulis tidak membenci beliau kerana tubuh badannya akan tetapi kerana kelantangan idea yang berani untuk menutup ruang bagi orang meningkatkan peluang meraikan dakwah di Malaysia. Paling ketara apabila berani mengatakan hukum Hudud Allah tidak sesuai dilaksanakan di Malaysia kerana masih tidak relevan dan tidak sesuai dengan masyarakat Majmuk Malaysia.


Pelbagai lagi idea yang berani dilontarkan oleh bekas Perdana Menteri ini. Ramai bangsa Melayu berjasa dengannya. Saya yakin, saya juga melalui sistem yang diciptakannya dalam sistem pendidikan Malaysia. Namun, kita bersyukur kerana atas dua sebab. 1.Kerana Allah sudi memberikan kita peluang untuk belajar sehingga ke tahap ini. 2.Terima kasih juga kepada Bekas Perdana Menteri ini kerana memberi peluang kepada mereka yang layak dan sesuai untuk belajar.


Namun, saya sentiasa tidak berdiri sama dengan kedudukannya di atas isu merendahkan isu agama yang sentiasa dipandang tinggi oleh RasulAllah dan sahabat-sahabatnya. Dengan siapakah kita mahu mendapatkan syafaat selain dari Nabi serta mereka yang alim mendoakan kesejahteraan untuk kita? Saya tidak skeptikal dengan agama semborono, namun kita diajar untuk meraikan mereka yang sudi dan berani untuk membawa Agama Allah ini. Mungkin bekas Perdana Menteri ini mengakui pernah bertikam lidah melawan Israel dalam satu wawancara, kredit boleh diberikan namun kenapa lagi mahu direndahkan agama di bumi sendiri???


Saya yakin, kalau Dr Mahathir itu bukan bekas Perdana Menteri, tiada siapa pun yang akan sayang dia sekarang seperti orang Islam lain yang sentiasa mengutuk Islam agama sendiri..Mungkin buku Doctor In The House juga tidak laku.......

p/s-Kenapa Sayangkan Dia??..

Wednesday, October 26, 2011

Multi Bekerja atau Multi Bertanya?




Alhamdulillah, lama sudah tidak menulis di sini. Namun, di sini juga lah tempat yang akan saya sentiasa asah bakat tulisan yang tidak seberapa ini. Jangan segan untuk terus mengunjungi Saffmukmin ye!!


Multi Bekerja atau Multi Bertanya?


Ahad lepas, isteri tercinta mula mendaftarkan diri untuk kerjanya. Dirinya sungguh bimbang dan risau pada awalnya. Malahan, saya lagi risau kerana ia benar-benar akan memberikan persepsi baru kepada dirinya sendiri nanti dalam menuju prospek kerjanya hingga ke akhir pencen nanti,insyaAllah. Saya sedia berkongsi dengannya tentang penagalaman saya sendiri di tempat kerja bagi setiap pekerja baru. Ada 3 perkara penting iaitu:


1) tetapkan dan tanam dalam diri niat kerja kerana Allah serta pada masa yang sama dapat memaksimumkan kerja sebagai Doktor dan tanggungjawab sebagai isteri.


2) dapat adaptasi dengan suasana politik di tempat kerja. sedia maklum keupayaan kita sebagai pekerja untuk cepat atau lambat beradaptasi dengan pelbagai karenah perangai politik di tempat kerja akan memberikan kita kepuasan dalam bekerja


3)tahu untuk menguruskan stress.sama ada kita mahu berhadapan atau terus tinggalkannya. keduanya tetap ada keputusan yang baik.namun, kita berhak memilih sesuai dengan kapasiti dan kemajuan diri kita. dalam hidup ini sememangnya sentiasa ada cabaran,itu poin penting!



Saya pesan lagi, orang yang bekerja akan ada dua jenis cara kerjanya sama ada Multi Bekerja atau Multi Bertanya. Multi Bekerja maksudnya kita ini akan buat banyak kerja sehingga tahu atau tak tahu methodnya belakang kira. Janji dapat siapkan.(Kalau dapat disiapkan,hehehe). Satu jenis lagi ialah jenis banyak bertanya. Kerja mungkin entah ke mana tapi soalan sudah disiapkan untuk bertanya.Tanya seolah tidak tahu apa-apa untuk dilakukan.


Jadilah Multi KerjaTanya


Saya konklusikan pada isteri saya sebelum mula kerja, jadilah orang kedua-duanya. Tanamkan sifat kedua-duanya dalam diri kita. Buat kerja dan bertanya jika tak dapat lakukan. Dan selepas dapat jawapan, gandakannya kerja kita sehingga benar kerja itu dapat di siapkan mengikut spesifikasi yang diperlukan. Pasti apabila pulang kerja dengan kepuasan yang begitu menyenangkan akan mengurangkan rasa stress bekerja.


Siapa di sini Multi Bertanya dan Multi Bekerja angkat tangan??hehehe..


Apa pun, jumpa lagi pada masa datang.


p/s-kena tulis ringkas tapi semoga ada isinya...hehehe...~




Tuesday, September 06, 2011

Alhamdulillah~

Alhamdulillah, Allah s.w.t memudahkan urusan segalanya di atas perancangan manusia bersama untuk Majlis Walimah dan Majlis Kesyukuran kami pada 24 Julai 2011 dan 02 September 2011. Semestinya dipanjatkan kesyukuran di atas segalanya. Terima kasih tak terhingga kepada mak abah, mami abah, adik beradik kedua-dua pihak dan saudara mara dari kedua pihak yang sentiasa membantu dan melicinkan urusan majlis kami bersama. Sesungguhnya hanya Allah yang bisa menjelaskan dan melengkapkan balasan baik kepada kalian.


Kami juga sentiasa memohon doa kalian untuk kami. Semoga perkahwinan ini sentiasa dalam rahmat dan jagaan Allah s.w.t. Kami juga doakan pada sahabat dan sahabiah kami yang belum kahwin tapi sudah cukup semuanya, jangan lama-lama ye!!!hehehehe..~




















Monday, August 22, 2011

Cerita Tentang Tina-Siri V

"Ahmad 568493, berseorangan melarikan diri dari penjara ini,Tuan!!," lapor pegawai penjara kepada ketuanya.


Pada fikirannya, ini bukan kes pertama. Sudah berkali pesalah melarikan diri dari penjara ini. Bingung memikirkan bagaimana mahu menjawab pada yang pihak atasan. Pening bagi seorang ketua tak dapat ditafsirkan oleh pegawai-pegawai penjara yang lain.


" Baik.Teruskan usaha mencari.Saya mahu budak Ahmad tu dijumpai dalam masa segera!!," perintah ketua kepada anak-anak buahnya.


Semua bergegas.Dalam kepala mereka, mahu mencari siapa yang salah.Tapi itu harus diletakkan di tepi.Mungkin ada perkara besar yang boleh berlaku lagi kalau lambat bertindak.Mereka bertindak.Tanpa menunggu lagi!!

....................

"Makcik, jangan sedih ye..kalau makcik sedih,saya dan Nisa lagi bertambah sedih.Apa pun, kebakaran di bangunan sebelah sudah dipadamkan.Lepas ini,pasti anggota bomba dan polis akan bersegera mencari Tina dikedua-dua bangunan dan seluruh kawasan kolej.Makcik jangan sedih ye..," pujuk damba Aminah kepada Mak Timah.Mak timah nampak kesedihannya sejak sampai dari kampung sebentar tadi..


" Nisa, aku nak kau tolong tanyakan fellow. Apa cerita sekarang.Boleh tak,?" pinta Aminah kepada Khurunnisa.


" Baik. Aku akan tanyakan. Semua pelajar pun dah kembali tenang nampaknya.Sudah sejam mereka kat bawah ni. Aku rasa fellow pun pasti ada perkembanga terbaru kan," Nisa membalas permintaan Aminah sambil berjalan perlahan menuju kepada fellow asrama.


Tak lama kemudian...


" Aminah....Aminah...!!!," nampak berlari cergas dan kalut Khurunnisa dari jauh.


" Kenapa Nisa??," tanya Aminah dengan perasaan ingin tahu bersama memeluk Mak Timah.


" Tina..Tina..dijangkakan masih ada di dalam kawasan kolej atau secara spesifik dalam blok yang sudah habis terbakar itu..ini semua kerana pihak bomba menjumpai sesuatu yang mengesahkannya..," Khurunnisa menggantungkan ayat..


" Apa Nisa??Jangan buat suspen la pula," Aminah lagi tertanya-tanya.


" Telefon bimbit Tina dan kad staf salah seorang di sini. Ia dijumpai berhampiran tempat punca kebakaran..," Khurunnisa menamatkan cerita.


Aminah dan Mak Timah lagi bertambah bingung.Siapakah staf yang ada bertindak sedemikina kepada Tina????

....................


Tina masih terkejut dari tersedarnya tadi.Dikenali seorang lelaki dari sudut belakang tadi.Bersama pisau yang begitu menggerunkan dirinya. Tina amat lemah.Baru sahaja dia sedar berada di dalam satu bilik yang agak sederhana panjang tetapi kecil lebarnya.Ada satu kipas siling dan juga satu lampu pendaflour putih.Cahayanya sekadar memenuh ruang Tina dan lelaki tadi.


" Lepaskan aku!!!!," jerit Tina.


"Lepaskan aku laa....!!!," jerit Tina bersambung.Ia lagi kuat. Agar didengari mereka yang diluar.Penuh berharap...


" Jangan menjerit budak. Aku mahu menikmati saat ini...," balas lelaki tadi.


"Hahahahahahahahahaaa......," disertakan gelak yang galak dan tanpa menyembunyikan perasaan gembiranya.


" Aku mahu menikmati. Ini masanya.Budak gadis yang aku sememangnya dah lama tunggu saatnya. Tiada yang boleh menghalang lagi.Ini antara kau dan aku.Oh Tina...hehehe,"gelak kecil pula bersambungan sambil menolehkan mukanya. Tubuhnya sepenuhnya sudah dapat dilihat..


Tina makin terkejut. Ia salah menyangka orang.Dari belakang kelihatan sama.Namun,rupanya ia berlainan. Ini memang menambahkan kepalang.Ya Allah,ampunkan dosa-dosa aku!!!!


Tina, hanya Allah yang boleh selamat KAMU!!!!




Sunday, August 14, 2011

Berkahwin Sebagai Satu Usaha~




Alhamdulillah, sekali lagi dipanjatkan infiniti kesyukuran kepada Allah di atas segala nikmatNya yang telah dikurniakan kepada kami selama ini. Alhamdulillah, hari ini sudah memasuki minggu ketiga kami bersama melayari bahtera perkahwinan. Tiada apa yang diminta agar terus memohon doa sahabat sahabiah agar sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebaikan dalam perkahwinan ini juga. Ameeen!!~


Berkahwin Sebagai Satu Usaha


Masih teringat ketika ditanya kawan apakah perasaan untuk berkahwin? Saya jawab ketika itu;


" Alhamdulillah, ada perasaan gembira. Sama ada ia gembira yang sedikit atau tidak, ia bukan persoalan besar sangat. Tapi memang gembira. Gembiranya ia datang dari dalam. Malah lagi gembira kerana ini juga adalah satu usaha yang saya akan buat untuk menghampiri salah satu sunnah RasulAllah yang diamalkan. Berkahwin dan mendapatkan zuriat semampu mungkin dengan keadaan keluarga, insyaAllah. Andai kita sedar kahwin itu kerana Allah dan mahu mengikuti apa yang dibawa oleh baginda RasulAllah, insyaAllah kita akan sentiasa berusaha memberikan yang terbaik kita boleh lakukan. Mencintai isteri dan keluarga kerana Allah serta mencontohi sayang dan romantisnya Baginda RasulAllah pada semua isterinya seperti sesuatu yang tidak kita dapat bayangkan. Begitu romantik, santai dan hikmah dalam mendidik kesemua isteri Baginda. Semestinya kita sebagai umatnya tidak salah untuk tiru dan amalkan dalam membentuk keluarga yang bahagia,insyaAllah," jawapan saya ikhlas...


Akhlaknya


Andai kita sedar menyimpan janggut itu seolah kita mendapat pahala sunnah RasulAllah 24 jam tanpa henti, ingatlah jua berjuang untuk mendapatkan keluarga yang mawaddah dan rahmah juga adalah salah satu sunnah RasulAllah yang membolehkan kita mendapatkan pahala 24 jam tanpa henti dari malam sampai ke malam seterusnya!!

p/s-selamat beramal dan tahniah ye!!~

Wednesday, August 10, 2011

Tahniah Mr.Saffmukmin dan Mrs.Saffmukmin!!~

saya dan isteri


Alhamdulillah,dipanjatkan se-infiniti kesyukuran kepada Allah di atas segala kurniaanNya selama ini dan berterusan nanti. Alhamdulillah juga, saya sudah selesai degan majlis walimah pada 24 Julai 2011 yang lalu. Alhamdulillah juga semuanya berlangsung seperti yang dirancang atas kapasiti seorang manusia dan ditentukan dengan perancagan Allah jua. Terima kasih Allah!!


Kami bersama; saya dan isteri Nabihah bt Ali mengucapkan jutaan terima kasih pada yang hadir dan bersama mendoakan kami keberkatan dalam perkahwinan ini. Segala kebaikan kembali kepada anda jua nanti. Terima kasih ya!!~


Kesempatan ini, saya mengucapkan selamat berpuasa juga kepada semua muslimin dan muslimat walau di mana anda berada.


p/s-cerita tentang Tina akan bersambung juga nanti.Maafkan ya dengan kelewatan!!~

Wednesday, June 15, 2011

Cerita Tentang Tina-Siri IV

Satu bangunan digeledah untuk mencari Tina. Semua pelajar asrama wanita dikumpulkan dan dibuat pengesahan siapa ada dan tiada.Memandangkan ia hujung minggu yang pagi, maka hampir semua ada. Namun, Tina masih tiada dalam senarai. Tina masih tidak dijumpai.


" Baik.Saya En.Khairul akan mempastikan semua ada juga nanti. Apa yang berlaku pada Tina, kawan kamu semua akan kami semua cari nanti. Kebakaran yang kami sangkakan di blok bersebelahan tapi yang berlaku lebih teruk adalah di blok yang sebelahnya pula. apa pun,saya minta yang berugama, mohon doanya agar Tina kita jumpai. Saya yakin Tina masih ada di dalam sini," tegas fellow asrama yang tegas selama ini.


Khurunnisa dan Aminah masih lagi tidak percaya apa yang berlaku pada Tina.Dia cuma orang biasa yang kadang-kadang tidak pernah dibuat apa-apa salah pun.Tapi apa yang berlaku padanya??

.....................

" Aminah, ini makcik. Boleh makcik masuk ke dalam asrama?," tanya mak Timah kepada Aminah.


" Ye makcik, boleh. Kami tunggu di depan asrama. Dah ramai pelajar ada kumpul di sini. Tina masih tak dijumpai," Aminah membalas.


Sungguh pantas mak Timah datang ke asrama anaknya ini. Jarak rumah Tina dengan asrama tidak jauh tapi masih memerlukan untuk Tina berada di asrama. Kejadian yang berlaku keluarganya dengan yang terjadi pada ayahnya,abangnya amat mengganggu kehidupan Tina. Datang ke asrama sepatutnya menjadikan pengubat untuknya.


Tina cuma sempat sekejap berjumpa dengan ayahnya pada hari kejadian.Ia berlaku setahun yang lepas.


14 Januari 2010

"Ahmad , ini yang kau main?," tekak ayahnya.


" Haa..memang ini yang aku main! Apa yang kau nak bising sangat?," balas anak sulungnya.


" Ingat Ahmad, ini salah. Kau pun tahu, ayah ni kan AJK JKKK. Malu besar ayah nanti ni!!," berbalas tekak mereka berdua.


"Ahhhh......jangan lah kau nak rasa malu. Aku pun hilang rasa malu pada kau!," tinggi lagi suaranya.


Malam terus bergerak dengan tekak mereka berdua.Rupanya, dadah yang disimpan dalam bilik Ahmad dijumpai ayahnya.Ia kerana Tina yang nampak.Tina yang buat laporan pada ayahnya.Tina yang ketika itu masih lagi awal Tingkatan Lima amat terkejut dengan tindakan abang sulungnya.Tina tahu segalanya.


Tina berdiam di dalam biliknya menangis keseorangan.Menangis kerana abangnya bercakap sedemikian dengan ayahnya.Tina menangis tak berhenti!!


"Argghhhhh.......," pekikan salah seorang dari bilik abangnya.


Dubbbbbb......bunyi seorang jatuh ke lantai. Dan bunyi bertempiaran seorang keluar dari tingkap. Mak Timah dan Tina yang dari bilik segera bingkas berlari ke bilik abang sulungnya.


" Ayah...........," Tina terkejut dengan ayahnya yang terbaring di lantai. Berlumuran. Tina cuma mampu menahan air mata lagi. Tina cuma mampu berdiri tanpa bergerak ke ayahnya. Mak Timah yang terus menerus ke pangkuan suaminya. Ayahnya sudah tidak bernadi..


...................


Tina baru tersedar sekali lagi. Dia tidak sedar kenapa dia berada di sini. Mulutnya ditutup. Tangannya diikat.Kakinya juga sama. Dia berada dalam satu bilik yang kecil tapi nampak luas kerana tiada barang di dalamnya. Di hujung sebelah kirinya ada seorang lelaki yang dikenali gaya tubuh badannya. Kepala botak. Berbaju T-shirt putih. berbelang hijau hitam. Menghadap ke dinding dan tidak dinampaki mukanya oleh Tina. Tapi Tina amat kenal tuannya dari susuk tubuh itu.


Pisau digenggam di sebelah tangan kanan lelaki itu. Lelaki itu memalingkan 45 darjah ke sebelah kanan menunjukkan sisi separuh mukanya.Sambil tersenyum sinis seraya berkata,


" Kita jumpa lagi Tina,"......


Tina amat terkejut. Bukan lagi kepalang. Dia cuma mahu bergelut. Tiada lagi penghalang. Kalau tidak, ini sememangnya balasan untuknya...Semua, selamatkan aku!!!

Wednesday, June 08, 2011

Cerita Tentang Tina-Siri III

Kring........Kring......Kring........

Bunyi loceng pusat tahanan sementara berbunyi. Ia bertujuan untuk menggerakkan banduan dan juga tahanan sementara untuk makan tengah hari.Setiap sel memuatkan 3 orang dan setiap makanan akan dibahagikan kepada kumpulan.Jika tidak cukup,bermakna setiap orang dalam kumpulan harus tunggu dan mempastikan semua ada.Jika tiada juga,mereka akan kelaparan.


Berbaris mereka yang ditahan di sini.Ada yang baju merah,ada yang baju hijau,ada juga yang baju oren.Semuanya mengikut tahap displin yang baik semenjak berada di dalam pusat tahanan ini.Ada yang sudah boleh dibiarkan bersendirian tanpa di kawal selia.Ada yang tidak boleh langsung.Dan semuanya berbaris untuk mendapatkannya.


" Bilik 4!!!," jerit pengawal pusat tahanan ini.


" Ya kami.Emm....tapi kami tak cukup sorang.Ahmad tiada tadi masa perjalanan ke sini.Kami ingat dia ada berjumpa dengan doktor di bawah seliaan tuan tadi," jawab kawan satu sel dengan Ahmad.


"Pengawal..pergi cari.Aku mahu dia ada di sini sekarang!!!,"perintah ketua pengawal yang bertugas hari itu.


Sekian lama dicari,tidak dijumpai Ahmad.Hilang.Siren dibunyikan.Rupanya,semua sudah diaturkan Ahmad.Dia culas untuk kali pertama.Kem tahanan ini bocor lagi!


....................


" Kinah, aku rasa aku kena bergegas ke tempat anak aku belajar. Aku ada hal yang harus aku berada di sana. Ada kecelakaan," Mak Timah sedih cuma.Tidak menunjukkan perasaan cemas.Mungkin kerana sudah banyak ujian dihadapinya selama ini.


"Baik..baik Timah.Aku baru nak mulakan cerita,kau dah kena pergi.Nanti aku sambung lagi ye," meleret Mak Kinah.sedihnya juga kerana gosip cerita anak ketua kampung tak sempat dihabiskan.


Tudung diambil.Beg duit disisip.Kereta siap untuk dipandu oleh jiran sebelah rumah untuk dihantar ke stesen bas.Doa dibacakan.Mak Timah cuma berharap semuanya selamat.Angin mendung pagi bercerita supaya ia juga harus aman sebegitu..Bas menuju ke destinasinya...


...................


" Kau ada nampak Tina di bawah ni?," tanya Khurunnisa pada Aminah setelah puas mencari di tapak berkumpul.


" Tak jumpa," ringkas Aminah menjawab.Mungkin sedih.


"Aku akan laporkan pada fellow.Apa pun,aku yakin Tina masih ada di dalam sekitar kawasan asrama kita ni.Sebab telefonnya masih berdering,"Khurunnisa meyakinkan Aminah lagi.


" Betul.Aku ikut je.Aku sedih ni.Sebab aku baru je berseloroh tentangnya pasal air milo.Baru nak belajar dengannya," Aminah bernada sedih lagi.


Khurunnisa terus membuat laporan mengendahkan Aminah yang sedang bersedih...hari ini benar meruntun banyak jiwa..!!


....................

" Tuan, pasukan bomba sudah berjaya menghalang kebakaran merebak ke blok bersebelahan.Tapi ada sesuautu yang mencurigakan kami," laporan dibuat oleh penolong penguasa bomba kepada Pegawai Penguasanya.


"Apa yang mencurigakan?," tanya Pegawainya.


"Ini kebakaran yang dibuat, bukan terjadi secara sendiri," laporan ringkas yang dibuat tetapi amat memberikan banyak pertanyaan.


"Dibuat? Siapa? Rasanya apa punca yang membolehkan awak keluarkan pernyataan begitu?," berbalas soalan mereka.


" Ini Tuan," sambil menunjukkan buktinya.


Tuan Pegawai Penguasa amat terkejut.Tapi ia disembunyikan oleh susuk tubuh dan rupa seorang Pegawai yang mahu berkuasa dengan jawatannya.Ia ibarat tiada apa berlaku tapi ia benar mengejutkan.Memang mengejutkan.


" Buat laporan segera ke balai.Saya akan mengesahkan berita ini nanti.Segera!!," terus arahan diberikan.Bertebaran lari penolong penguasa itu.Pasti dia pun sedar ia sesuatu yang harus disegerakan.Kerana ia melibatkan pihak yang tidak di sangkakan..


Hari yang mendung bertukar kalut dengan kebakaran ini.Semua selamat walaupun ada yang kekalutan kerana berkeliaran turun lari meninggalkan bilik.Ada yang berbaju simple dan ada yang cuma sempat dengan menutup apa yang boleh ditutup.Kebakaran di ara ke empat blok Al-Kindi sememangnya mengejutkan pelajar asrama ini.


Tina,yang pasti tidak dijumpai.Tina,yang pasti dicari-cari.Tina....ke mana kamu lagi????....

Tuesday, June 07, 2011

Cerita Tentang Tina-Siri II

" Tina, datang ke depan. Ambil latihan tutorial ini. Tahniah, kamu dapat agak bagus markahnya. Kekalkan prestasi yang baik. Minggu depan kita ada Ujian Pertengahan Semester. Buat yang terbaik lagi ya!!," bersemangat tenaga pengajar Tina dan kawan-kawan satu kelas memberikan nasihat dan motivasi kepada Tina dan semua.


Pembelajaran di sini amat mengujakan. Seminggu mereka akan belajar bermula dari jam 8.00 pagi sehingga 5.00 petang. Cuma diselangi dengan waktu yang kosong cuma 2 hingga 3 jam. Petang pun disukai ramai. Pelajar-pelajar beriadah untuk membuang keletihan seharian belajar. Berlari, bergolek, bersantai semuanya dilakukan dalam kawasan pembelajaran ini.


Sudah hampir dua bulan setengah mereka di sini. Dan kebakaran yang berlaku kali ini benar merubah mereka.

....................


" Tina..ke mana kamu??," bisik hati Aminah yang gusar setelah dicarinya tidak terjumpa di dalam bilik.


" Aminah, ini memang aras 5 kan?," tanya Khurunnisa pada Aminah.


" Ya," jawab Aminah pantas.


" Dan memang bilik kita dah kan?," tanya Khurunnisa lagi.


" Ya!!," jawab pantas lagi Aminah.


" Memang kita dah tak salah bilik dah. Cuba kau pergi tengok di tandas atau di mana-mana sudut dalam aras ni. Nanti aku nak call dia sekali lagi.Mana tahu dia dah turun ke bawah juga," cadangan Khurunnisa kepada Aminah.


Pencarian di tandas dan di mana sudut dalam aras 5 tidak memberikan keputusan yang baik. Tina tiada di situ. Sama juga dengan panggilan yang dibuat Khurunnisa. Tina tidak menjawab. Dan yang pasti, panggilan itu masuk tapi tidak diangkat. Muzik caller ringtones nya berbunyi tapi sekadar menghabiskan muziknya semata..


"Di mana kamu ni Tina," getus lagi hati Khurunnisa dalam keadaan cemas yang disembunyikan.


" Nisa, aku rasa kita kena turun di tempat berkumpul dah ni. Apa-apa pun, kita turun dan cari Tina kat sana.Aku yakin ada Tina kat sana dah. Kalau tiada juga,kita tunggu dan terus buat call. Kalau tiada juga, kita buat laporan pada fellow asrama. Aku pun dah naik pelik ke mana si budak Tina ni pergi," Aminah pun dah mula sedia untuk turun pada tempat berkumpul kebakaran tadi. Khurunnisa cuma mengiyakan dan mahu juga mencari Tina di bawah.


Mereka turun. Berlari menuruni anak tangga. Dilangkau tiga sekali gus anak tangga untuk turun.Dengan harapan dan yakin Tina ada di bawah pula.Tina, pasti ada!!!


....................


" Emm..best nya tidur. Baru jam 9.00 pagi. Siapa la yang call pagi-pagi tadi. Aminah??," pelik si Tina dengan panggilan bertubi dari Aminah.


" Apa pasal Amina call aku. Ke sebab tak turun gotong royong?," pintas hati nya rungsing kalau didenda sebab tak turun gotong royong.


"Second call...siapa pula ni?," Tina lagi bertambah rungsing.


Tiba-tiba raut mukanya berubah berkerut, mata membulat dan dirasakan angin luar pagi bertambah sejuk. Sesejuk tidak seperti yang biasa. Tina tercengang seribu bahasa dengan pemanggil panggilan kedua yang tidak diangkat.Dan juga kerana ia disusuli dengan mesej ringkas dek kerana panggilan yang tidak diangkat. Sesuatu berlaku.


.....................


Pagi yang dingin di hujung minggu amat memberikan ketenangan pada jiwa Mak Timah. Keseorangan di rumah bukan pilihannya tapi itulah ketentuan takdir Ilahi. Pak Abas dijemputNya tahun lalu. Anak-anaknya pula cuma tiga. Si abang terperuk dalam penjara dek kerana dadah. Si tengah pula kakaknya sudah berkahwin dan mengikut suami ke bandar. Si bongsu baru melanjutkan pelajarannya. Tinggal berseorangan memang bukan pilihan.


" Timah ooiii...Timah!!," jerit suara dari luar.


"Ye..ye..aku kat sini ni. Aku tengah asingkan daun pisang dengan batangnya. Meh datang sini Kinah nya," rupanya Mak Timah sudah tahu siapa yang hadir. Mungkin gaya panggilan atau mungkin waktu sebegini tentatifnya ada pada Mak Kinah bertandang ke rumahnya.


" Kat sini kau. Kau tahu cerita semalam? Aduh, sakit hati aku dengar. Anak ketua kampung kahwin lari. Punya susah anak aku nak masuk meminang, rupanya dah ada yang punya. Siap kahwin lari lagi," Mak Kinah galak memulakan cerita.


Teeeett...Teeettt...Teeettt.....


Bunyi mesej masuk. Mak Timah memang meletakkan telefon bimbitnya berdekatan. Mak Timah mengambilnya dan seraya mahu melihat siapa yang menghantar. Tangan kanan diangkat untuk memberikan isyarat pada Mak Kinah tunggu sebentar.


Muncul nama yang dikenali di skrin telefon bimbit. Aminah, kawan anaknya. Sekali lagi, mesej ini merubah riak muka Mak Timah. Memang berubah. Terlintas di benaknya.


" Kenapa berlaku??..."....






Monday, June 06, 2011

Cerita Tentang Tina- Siri I

Bunyi panggilan memasuki ruang bilik tidur. Mungkin amat mengganggu. Tina masih mahu mengantuk sebab ini hujung minggu. Hujung minggu memang masa sesuai untuk Tina berehat dan mengambil sisi masa yang panjang. Tapi bunyi panggilan ini amat benar mengganggunya. Amat sangat.

" Siapa la pagi begini call. Aku nak tidur. Tiada yang lebih best dari jawab call berkali-kali ni," keluh Tina sambil memgang erat bantal dan menarik selimutnya.

Pagi hari minggu itu diteruskan juga dengan tanpa disahutnya panggilan. Dan semuanya berlalu dengan tenang dan aman dalam biliknya..


...............................


" Sedap air milo ni. Aku memang bab air milo, kamu jangan lawan,hehehe," bangga Tina dengan kawan satu bilik dengannya, Aminah.


" Ala..setakat air milo je.Aku boleh buat lebih lagi dari air milo kau. Aku boleh buaaatt..................air suam best,hehehehe," Aminah pula yang tambah loyar buruk.


"Hehehehe..macam-macam la kau. Aku bukan apa, air milo ni je la yang aku boleh buat dengan penuh bergaya. Yang lain tak reti lagi. Dah nasib orang perempuan sekarang. Belajar masa sekolah menenganh, semua mak buatkan. Masuk asrama, lagi la jarang di dapur. Akhirnya habis belajar nak kahwin. Nak masak masa tu pun masih tak tahu apa benda lagi,hehe," sedar pula pada diri Tina tentang ilmu masakannya, tapi ibarat masuk telinga kanan keluar selaju mungkin ke telinga kiri dan mulut sekali.


" Betul juga kan...nasib baik aku punya mak dan ayah ada orang gaji. Nanti balik cuti semester ni aku nak belajar lah dengan orang gaji tu. Aku nak belajar masak nasi dan telur goreng. Dan air milo yang best macam kau Tina??,hehehe," gelak Aminah sambil ada nampak niat bersungguh.


"Bagus juga tu kan.Baik,lepas ni kau tak payah belajar buat air milo dengan orang gaji kau,belajar dengan aku cukup.Aku ajar kau dan nanti boleh kau tolong buatkan sama untuk aku.Boleh jadi orang gaji aku sekejap.Kan bagus tuuuu..,"sambil mencuit Aminah pada sisi bahunya dengan jari telunjuk Tina.


Aminah cuma tersenyum nipis dan buat-buat tak dengar.


Dan air milo terus diminum dan satu-satu biskut dicelupnya.Pastinya suasana hujung minggu Sabtu ini memang menarik serta aman. Cuma menunggu keadaan yang tak bisa tak dijangka..


...................................


Kebakaran di blok Al-Kindi, disebelah blok kediaman Tina amat mengejutkan Aminah dan kawan sebiliknya juga, Khurunnisa. Setahunya, pagi Ahad sebegini Tina selalu bangun lambat dan bertambah lena kalau waktu pagi yang mendung sebegini. Aminah dan Khurunnisa turun awal untuk memulakan riadah pagi dan disambung dengan aktiviti gotong royong kumpulan mentee mereka. Tina mengambil keputusan untuk tidak menyertai keduanya. Katanya,tidur dan rehat lebih baik.


" Aminah, cuba kau telefon lagi si budak Tina ni. Loceng kecemasan dah dibunyikan. Takkan dia tak sedar lagi. Semua pelajar di blok berdekatan di arah untuk turun. Kalau tak sedar juga, jom kita pergi juga gerakkan dia," tegas Khurunnisa pada Aminah biarpun fellow asrama sudah melarang untuk pelajar di kolej Al-Kindi dan di sebelahnya untuk naik ke asrama. Bimbang ada penularan kebakaran kerana bangunan Al-Kindi dan blok kediaman mereka cuma dipisahkan satu longkang yang besar cuma.


" Jom!!!," sahut Aminah.


Dengan berbekal semangat mahu menyegerakan penyelesaian masalah, mereka berdua terus ke aras 5 lima untuk mempastikan Tina sudah turun. Apa yang terjadi, mereka sanggup menanggungnya!!


.........................


" Tina...!!!..Tina...!!!Tina...!!!," sahut Aminah dan Khurunnisa dari luar.


"Cepatlah buka pintu. Kau ada kuncinya kan. Aku tertinggal kat meja gotong royong tadi," Aminah mahu tergesa-gesa.


" Aku ada. Tunggu kejap,"Khurunnisa pun sama menjadi kalut.


Seraya terus pintu dibuka mereka. Kasut bersepah. Selipar pun sama. Katil empatnya kosong. Tingkap semua terbuka. Langsir menghurai layu. Air milo kebiasaan Tina tiada yang disiapkan di sisi mejanya. Katil tidak kemas dirapi. Dan pastinya Tina tiada di dalam bilik.Tina, kemana kamu????.........






Saturday, May 28, 2011

Ukhwah Berbicara..


Apabila ukhwah berbicara
Manis pahit semuanya ada
Berjauhan biarpun terpaksa
Bila berjumpa Allah yang tahu jua


Apabila ukhwah berbicara
Sedih kalau ia retorik semua
Tiada siapa yang memaksa
Ketika berjumpa dan berpisah kerana Allah ta'ala


Apabila ukhwah berbicara
Bagai cahaya dalam gelap gempita
Kita menyangka ia akan sentiasa di depan mata
Setelah tiba masa ia akan pergi jua


Apabila ukhwah berbicara
Bertemu cinta sesama kita
Semoga mendapat Arasy Allah di sana
Tentu hingga akhirnya


Apabila ukhwah berbicara
Menjadi sahabat sejati pasti impiannya
Ukhwah bukan lagi sekadar melepaskan batok di tangga
Ia disulami jerih,penat dan juga usaha


Apabila ukhwah berbicara
Kita di sini sentiasa bersedia
Untuk terus duduk dan bersama
Sehingga kita bergembira hingga ke Syurga..


Apabila Ukhwah Berbicara~


saffmukmin

Wednesday, May 25, 2011

Sihat itu Nikmat~

Nabi juga berpesan, jangan lupa dengan 5 perkara sebelum 5 perkara.Salah satunya, nikmat sihat sebelum sakit.Di antara yang lain; nikmat-nikmat yang harus diberikan penumpuan dan fokus untuk terus hidup sebagai muslim yang sebenar.


Sihat itu kalau mahu dilihat pada tafsiran Pertubuhan Kesihatan Sedunia(WHO), ia harus merangkumi sihat fizikal,rohani dan juga mental.Tidak dikatakan sihat kalau fizikal sahaja baik,tapi rohani dan mental tidak.Dan juga sebaliknya.Dikatakan sihat, apabila menuruti ketiga-tiganya. Kita juga melihat dalam sudut Islam.Apa yang dikatakan sihat? Sihat yang digariskan adalah apa dan bagaimana RasulAllah ajarkan.Antara tips yang diajarkan;ia juga pasti merangkumi fizikal,rohani dan juga mentaliti.Paling penting, sihat dalam Islam bukan kita sihat merangkumi ketiga-tiga aspek sahaja tetapi ditambah lagi akan dapat sentiasa beribadah kepada Allah,khusus mahupun umum.


RasulAllah sendiri menunjukkan tips melalui perbuatan.Antaranya, makan bila lapar.Berhenti sebelum kenyang.Makan jangan bersulam dengan air.Makan juga harus diikuti kadar kuantiti perut iaitu 1/3 sahaja untuk makanan.Bagaimana dengan riadah?Mungkin tiada riadah yang khusus ketika zaman baginda,namun seperti yang kita ketahui RasulAllah amat menggalakkan umatnya untuk menguasai tiga sukan utama ini, iaitu Berkuda, Memanah dan juga Berenang.Kalau dikaji secara realitinya,kesemua sukan ini memerlukan tenanga yang baik,tubuh badan yang agak 'tough' dan juga kadar semangat yang tinggi. Ditambah lagi RasulAllah juga sentiasa menitik beratkan bersukan lain seperti galaknya RasulAllah berlumba lari anak dengan isterinya;Aisyah.Dan bermacam-macam lagi. Jika kita fikirkan,adakah kesemua sukan ini tidak dinamakan riadah atau dengan kata lain,tidak akan membakar kalori? Mungkin ia sesuai dengan saat ketika itu dan juga sekarang,tapi kita juga boleh mencari dan mendapatkan maklumat sukan serta riadah yang lain yang sesuai dan membantu kita untuk menjaga tubuh badan supaya sihat,insyaAllah.


Pemakanan RasulAllah adalah sepatutnya pemakanan kita. Saya sentiasa memikirkan bagaimanakah perasaan dan keadaan baginda apabila pada satu masa ketika menanyakan Isteri tercintanya,apakah makanan yang boleh dimakan hari ini? Jawab isterinya,tiada.Maka,dengan senang hati baginda RasulAllah kata tidak mengapa.Kita berpuasa sahaja.Malah,baginda RasulAllah pernah sekadar makan roti dan berkongsi pula dengan isteri tercintanya.Adakah RasulAllah tidak layak untuk makan sedap dan dilayan seperti seorang Ketua Negara?Saya juga sedar,saya bukan yang terbaik untuk bagi tips menjaga kesihatan.Tapi saya sentiasa berusaha untuk menjaganya seperti yang dianjurkan RasulAllah.Namun,ada juga kadang-kadang terbabas,hehehe..


Roti dan juga berpuasanya RasulAllah di atas ketiadaan makanan ketika itu memberikan kita signifikan besar pada kita sebagai muslim;supaya tidak terlalu bermanja dengan makanan.Apa yang ada,kita usahakan untuk makan dengan kadar dan nikmat rezeki yang Allah berikan. Kadang-kadang, saya sendiri mahu makan dengan santapan yang enak namun pernah juga memikirkan bagaimana pada mereka yang tidak dapat?Atau bagaimana pula makanan yang enak ini dapat membantu menjaga kesihatan?


Dulu dan Sekarang..


Saya tetap besar macam dulu.Mungkin kerana kerangka badan,hehe.Sejak zaman sekolah lagi memang sudah besar jika mahu dinisbahkan dengan sahabat yang lain.Sekarang pun tetap besar.Tapi saya juga berdoa agar saya sentiasa menjadi jiwa yang besar untuk sentiasa berbakti pada Allah dan juga meniru sehampir mungkin dengan sunnah RasulAllah dan bertindak seperti apa yang RasulAllah fikir dan buat,insyaAllah...

p/s-Jom Sihat!!~

Tuesday, May 24, 2011

Apa Lagi Yang Nak Naik?

Apa lagi yang nak naik,
Kalau semuanya tidak mahu turun,
Saat ketika sang ketua berpesan pada anak buahnya jangan panik,
Kerana ini adalah biasa dan tidak perlu gerun.


Apa lagi yang nak naik,
Tika minyak,gula dan juga tarif elektrik akan di 'selaras'kan,
Yang ketua berpesan lagi pada anak buahnya jangan pelik,
Sebab negara Vietnam;hidup lagi miskin dan kais pagi kais petang untuk makan.


Apa lagi yang nak naik
Ketika kita adalah pengeluar minyak,sumber lain yang dikurniakanNya begitu banyak,
Sekali lagi ketua kita berpesan jangan manja,tidak berdikari dan boleh hidup dengan baik
Mungkin dia tak tahu;ada rakyat yang terpaksa hidup melarat dan juga hampir kena lanyak.


Apa lagi yang nak naik,
Dengar khabar minyak RON95 akan naik sehingga RM2.00 seliter 'sahaja',
Rakyat,sekali lagi jangan pelik dan buat perangai macam 'taik'
Kita kan rakyat yang tengok macam orang 'bodo' je bila orang lain rampas hak dan milik kita..


Apa lagi yang nak naik,
Semakin bertambahla 'pelakon-pelakon' dalam Bersamamu,
Apa lagi yang nak dirisaukan ye adik-adik,
Dah kita juga yang memilih pemimpin sebegitu..


Apa lagi yang nak naik....

nukilan:
saffmukmin


Cerita Kenangan Masa Kecil~




Dulu, masa sekolah rendah pernah meminta kepada emak untuk menghadiri lawatan sekolah. Dengan yuran belanja yang ditawarkan cikgu sebanyak RM30 untuk lawatan ketika itu,saya amat berminat dan mengharapkan akan dapat menyertainya. Dibawa balik borang permohonan dan juga borang pelepasan untuk diisi oleh ibubapa atau penjaga. Kawan-kawan sekitar pun semakin galak untuk menghadiri lawatan ini. Kertas dibawa balik dan saya ceritakan kepada emak untuk menghadirinya. Tapi,ketika itu emak memberikan sebab tak dapat pergi kerana beberapa sebab. Maka,saya terpaksa membatalkan niat untuk pergi..


Pernah,saya mengintai keseorangan bagaimana rasanya pergi kembara keluar dari tempat yang sedia kita berada sekarang. Duduk di ruang laman rumah, memerhati ruang udara yang biru dan langit yang terbentang, tiba-tiba melintas burung Besi. Kapal terbang diberi nama. Terus ketika itu bertekad agar suatu hari nanti akan saya menaikinya untuk melihat dunia yang lebih luas. Cuma,azam dan impian disimpan keseorangan ketika itu kerana impian yang kecil pun belum terlaksana. Tahukah anda, setelah hidup 25 tahun barulah saya berkesempatan menaiki burung besi. Itupun dengan hasil gaji-gaji yang saya kumpul dari terhasilnya niat untuk menaikinya. Waima sebelum ini sudah mampu tapi selalu tidak mengambilnya secara serius. Rupa-rupanya murah saja tiketnya,hehehe..


Memasuki sekolah menengah, tidak lagi saya meminta pada emak dan abah untuk menghadiri lawatan sekolah yang berbayar. Saya sendiri tidak tahu mengapa; saya memang amat meminati lawatan yang bersifat kembara mengenal bumi Allah yang amat luas. Mungkin,kesempatan yang ada untuk saya akan tiba nanti. Namun, Alhamdulillah dek kerana ada sedikit penghargaan dari pihak sekolah, saya dapat menghadiri dua lawatan percuma sekitar Kuala Lumpur, Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Terengganu dan juga Tanah Tinggi Cameron. Cuma saya menyediakan duit makan sahaja. Itu pun emak juga yang beri ketika itu.


Ketika kawan-kawan lain galak membeli cenderahati di Tanah Tinggi Cameron untuk kawan-kawan yang tak pergi, emak dan abah masing-masing; saya berkira-kira dengan duit yang dibawa. RM50 yang diberi untuk lawatan ini, ditambah tolak untuk makan dan minum terlintas di kepala juga apa yang mahu dibeli alang-alang sampai di bumi Cameron ini? Tiba-tiba terlihat pewangi ruang tamu yang berbentuk bunga ros. Dalamnya terisi air wangi warna merah kerana bekasnya berbentuk bunga ros . Bekas itu warnya yang putih dan lutcahaya menarik minat saya. Berbekalkan harga yang boleh dibeli dengan baki duit yang ada, saya berniat membelikan pada emak tersayang. Dibawa balik, rupanya sampai satu masa yang agak lama emak menyimpannya di atas meja cermin emak, biarpun sudah habis air wanginya. Terima kasih emak..

Dan alhamdulillah, betapa syukur dan gembira akhirnya saya dapat mengembara juga ketika itu..

Bila sudah memasuki Universiti,dengan sumber kewangan daripada pinjaman;saya sediakan RM200 setiap semester untuk saya mengembara ke mana-mana di sekitar Malaysia. Alhamdulillah,sepanjang yang berkesempatan saya mengembara ke tempat yang belum pernah sampai seperti Langkawi, Perlis dan juga Penang. Cuma mungkin Sabah dan Sarawak tidak berkesempatan lagi. Namun,masih lagi tidak luntur niat untuk terus mengembara di bumi Allah yang luas ini,demi mencari pengalaman dan pengajaran.

Masih teringat dengan kisah yang saya cerap sepanjang perjalanan ini.

“ Nak, boleh berikan makcik seringgit dua?” pinta seorang makcik kepada saya.
“Sebenarnya, saya pun tidak ada juga buat masa ini makcik.Apa kata saya pergi ambil sekejap dan nanti saya kongsi bersama. Bank pun tak jauh sudah. Boleh makcik?” balas saya kepada makcik yang benar kelihatan seperti semacam tidak bermaya.

Saya dengan segera ke bank dan mengambil sedikit duit.Dan kembali ke tempat asal;seraya memberikan sedikit duit yang saya ada baki daripada duit yang saya sediakan untuk kembara ini.Namun,selepas diberikan mungkin ujian Allah…

“ Nak, makcik sebenarnya mahukan duit yang lebih lagi. Makcik mahukan semua duit yang nak ada,” sambil pisau di sisi.

Kaget dan senyap saya seketika. Saya serahkan semuanya.Dan hari itu berlalu tanpa duit lagi.Saya Cuma berdoa Allah mudahkan rezekinya suatu hari nanti.


………………………………………………………………………..


Maka mengapa orang-orang (yang tidak mahu beriman) itu tidak mengembara di muka bumi, supaya memerhatikan bagaimana akibat orang-orang kafir yang terdahulu dari mereka? Dan ingatlah sesungguhnya negeri akhirat lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa.Oleh itu,mengapa kamu wahai manusia tidak mahu memikirkannya?
(Yusuf:109)


Termaktub maksud teguran Allah dalam ayat diatas. Ketika mengetahuinya, saya amat terkesan dengan pesanan Allah ini.Waima selama ini minat saya untuk mengembara dari kecil;mungkin saya memandangnya biasa tapi pada pandangan Allah ia sesuatu yang besar dan boleh mencerminkan peribadi orang-orang yang beriman juga. Namun ia masih lagi bukan perkara utama setiap muslim harus buat tapi tiada salah untuk dilakukan..


Teguran Allah ada benarnya lagi pada maksud ayat ini.Sama-sama kita ambil iktibarnya.

Oleh itu,bukanlah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya dengan melihat kesan-kesan yang tersebut;mereka menjadi orang-orang yang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami atau ada telinga yang dengannya mereka dapat mendengar? Tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak juga sebenarnya;bukanlah mata kepala yang buta,tetapi yang buta itu ialah mata hati yang ada di dalam dada.
(Al-Hajj:46)


Saya terdiam lagi seketika….


Memasuki alam pekerjaan, satu azam dan niat baru dibuat. Benar saya mahu mengembara ke tempat yang lagi luas di muka bumi Allah ini; saya jadikan minat sejak kecil sesuatu yang benar ibadah dan juga benar-benar mampu menjadikan saya dan sesiapa yang bersama saya nanti mereka yang dapat mengambil iktibar alam untuk menjadi lebih beriman kepada Allah.

Niatnya satu;sebelum keluar mengembara kepada Negara selain Malaysia, doa saya agar pastikan saya akan sampai terlebih dahulu ke bumi Mekah dan Madinah. Sesungguhnya,ia adalah doa yang benar saya panjatkan. Kalau bukan dengan Haji, saya doakan dengan Umrah terlebih dahulu. Mana-mana yang terdahulu dijemput Allah untuk ke sana, semoga hati ini sentiasa berlapang dada dan bersedia untuk merindui apa yang di sana.


Akhirnya, minat dan niat dari kecil jangan sesekali kecilkannya. Mungkin ada yang pada saatnya ia boleh menjadi ibadah yang benar boleh mengikat kita padaNya selain dari amalan wajib dan sunat yang lain kita amalkan. Selagi tidak melanggari syariah Allah, teruskan. Kenangan masa kecil dengan terbatal nya halangan untuk ke lawatan akhirnya diketahui ketika saya menjelang dewasa. Ia benar-benar mengubah persepsi saya ketika saya membesar sehingga sekarang..


Emak dan abah;adik beradik 8 orang ketika itu bersama dengan banyak lagi perkara yang perlu diutamakan,mungkin itulah sebab utama niat saya tidak menjadi kenyataan. Tapi ia bukan alasan. Ia sesuatu yang benar menjadikan saya lebih bersungguh dan benar-benar mahu melihat dunia yang Allah kurniakan ini dengan hasil tangan sendiri setakat mampu.Anda apa lagi? Jom realisasikan cerita kenangan masa kecil kita!!!~

p/s-Jom~

Thursday, April 28, 2011

Jangan Lelah dan Berhenti Mencintai..~




Jangan lelah dan berhenti mencintai Allah
Kerana Dialah tempat tumpuan kecintaan dan juga tumpuan ibadah
Malah segalanya kita berikan padaNya taat setia dan sumpah
Mengharapkan rahmat dan juga keberkatan di sana nanti,InsyaAllah!!


Jangan lelah dan berhenti mencintai Nabi Muhammad
Kerna baginda amatlah merindui dan mengasihi kita tiada tara masa dan juga tempat
Di padang Masyar jua kita akan bertemu dengan baginda selagi kalimat Syahadah ber ik'tikad
Diberi syafaat khas untuk umatnya berbanding mana Nabi dan juga mana-mana umat!!


Jangan lelah dan berhenti mencintai Allah yang Maha Besar
Ketika sakit,senang susah mahupun dalam keadaan gembira
Itulah ciri-ciri orang mukmin yang hatinya berjiwa besar
Menggarapkan cinta Ilahi melebihi cinta kepada seorang bernama manusia


Jangan lelah dan berhenti mencinta baginda Rasul
Tahukah di padang Masyar umatnya akan dipastikan tidak akan kekal di neraka selamanya
Kerana ini lah syafaat seorang bernama Rasul
Tidak rugi merinduinya dengan sentiasa mengucapkan selawat dan salam setiap hari dan setiap masa..


Jangan lelah dan berhenti mencintai..



nukilan: saffmukmin

Sunday, April 24, 2011

Jangan Tanggalkan..~




Jangan tanggalkan..,
Aqidah dan pegangan kita semudah rasa,
Kerna itulah kekuatan kita muslim yang sentiasa dimuliakan,
Dunia; kini dan selamanya..


Jangan tanggalkan..,
Prinsip dan pegangan Islam yang sentiasa kita sanjung,
Bisa porak peranda habis punah kehidupan,
Dek kerana merai dunia dari akhirat yang patut kita junjung..


Jangan tanggalkan..,
Panduan Quran dan hadis seluruhnya,
Quran mendidik dalam kita sedar, berkumpulan dan bersendirian,
Dan hadis membantu memberi selesaikan masalah semuanya..


Jangan tanggalkan..,
Niat mahu bertemu cinta Ilahi di ambang Syurga yang nan indah,
Hasil nikmat pemberian Iman dan Islam yang Allah kurniakan,
Ayuh,apa lagi yang kita fikirkan muslimin dan muslimah??~


Jangan tanggalkan..,
Satu persatu pakaian Islam yang kita sedang pakaikan,
Semoga kelak Nabi dapat mengenal umatnya tanpa susah dan payahan,
InsyaAllah, jangan tanggalkan...~



Jangan tanggalkan...



ditulis:saffmukmin

Thursday, April 21, 2011

Jom Kahwin Kerana Allah!!~

Alhamdulillah, Allah memberikan saya peluang untuk belajar dan hidup dengan kadar yang saya mampu. Kadang,bila saya fikir dan ingat semula kenapa dulu saya tidak dapat apa yang orang lain dapat, ia memberikan saya ruang untuk berfikir dengan lebih baik.Semestinya,apa yang orang lain dapat kita belum dapat, bagaimana dengan orang yang memang langsung tiada pilihan untuk memilikinya




InsyaAllah, dalam beberapa bulan lagi ramai kawan, sahabat dan diri sendiri akan meniti fasa kehidupan berkeluarga yang pastinya menuntut banyak usaha dan pengorbanan.Bukan lagi untuk hidup bersendiri namun lebih daripada itu.Kalau dulu keluar kerja fikir untuk diri sendiri,sekarang apabila keluar kerja kena fikir untuk isteri,anak dan semuanya lagi.Namun, bukanlah ia menjadi alasan untuk mereka yang berkeluarga tidak mengurus keluarga dengan baik kerana memikirkan kesemua tanggungjawab ini.Yang pasti,ada kebaikan dan hikmah di sebalik kehidupan berkeluarga yang Allah dan Rasul janjikan.Bagaimana? Yang itu kena banyak-banyak kita belajar caranya..

Sempat membaca buku karangan orang berpengalaman mengenai tips membina dan sama membantu dalam mencipta keluarga bahagia di dunia dan sana nanti. Ada tipsnya yang diberi.Ini adalah usaha dari kita sebagai manusia.Dan jangan lupa untuk memohon doa dariNya juga deh.

Saya kongsikan bersama ye..Antaranya:


-kesejahteraan keimanan
-komitmen di atas peranan masing-masing
-sesama memberikan penghargaan dan penghormatan
-berkomunikasi secara efektif
-memberikan toleransi
-kepercayaan sesama pasangan kerana Allah
-keupayaan menyelesaikan masalah
-serta peruntukan masa yang kualiti dengan mengoptimumkan kuantiti yang ada



Pasti, bulan Mei dan Jun serta bulan-bulan yang lain tahun ini akan diisi oleh sabahat saya untuk menjadi suami orang. Saya yakin kalian juga sudah bersedia. Saya doakan kalian dan saya juga untuk keberkatan sebuah perkahwinan yang diberkatiNya. Ameeen!! Sudah bersedia mahu kahwin????


Saya bersedia!!!hehehee...


Akhlaknya


Sekali lagi, saya sentiasa doakan kebaikan dan keberkatan untuk sahabat serta kawan yang akan melangsungkan majlis dalam masa terdekat nanti.


p/s-jom kahwin kerana Allah!!!~

Sunday, April 17, 2011

Tahniah Untuk Yang Berjuang!!~

Saya selalu terfikir, kenapa Maharaja Lawak yang sedang ditayangkan di ASTRO sekarang ditayangkan serentak dengan rancangan hebatnya, Akademi Fantasia musim ke 9? Dan yang pasti, Imam Muda pun sebegitu. Kalau diikutkan, sepatutnya ASTRO mempunyai bilangan penonton yang ramai untuk Akademi Fantasia dan Maharaja Lawak, namun dengan situasi yang berlaku saya menyimpulkan satu perkara; ASTRO mengubah cara dan strategi pemasarannya.


Saya selalu memerhati strategi pemasaran atau dengan bahasa mudah bagaimana sesuatu syarikat atau organisasi berubah untuk menarik minat pelanggan atau pengguna untuk terus menggunakan khidmatnya. ASTRO benar rasa tertekan dengan cabarannya satu masa nanti seperti wujudnya UNIFi dan juga yang lain. Rancangan realiti menyanyi pun di TV3 sudah ada yang lebih baik. Dan nampaknya, Maharaja Lawak menjadi senjata terakhir. Diletakkan pula Maharaja Lawak di siaran berbayar tambahan di Astro Mestika, 131. Semuanya kerana mahu menarik pelanggan untuk terus melanggan khidmatnya..


Kekalahan di Sarawak


Amat menyedihkan diri sendiri kerana tidak dapat membantu mana yang perlu dalam sudut yang lebih dekat. Kekalahan Islam di Sarawak dengan data dan fakta yang dibentangkan menunjukkan sama ada Islam lebih diterima atau tidak menjadi isunya. Saya memikirkan, apa lagi yang kita boleh buat untuk menarik minat masyarakat dan pengguna untuk terus dekat dengan Islam?


Allah berpesan dalam kitabNya yang membawa maksud, " Mahukah kamu aku tunjukkan perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu kamu beriman kepada Allah dan RasulNya serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu, yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu hendak mengetahui hakikat yang sebenarnya.."



Ini juga satu perniagaan yang besar dari Allah dan ia diberikan tawaran khusus kepada mereka yang mahu. Mahu untuk selamat di dunia malah untuk selamat di akhirat. Jika ia perniagaan dalam bentuk yang di highlightkan (berjuang membela dan menegakkan agama Allah), pasti kita akan ada strategi untuk mendekatkan masyarakat yang belum Islam tertarik dengan Islam. Jika strategi yang boleh diambil dan dilihat dengan nada kesungguhan ASTRO, nada usaha dan kekreatifan mana-mana organisasi yang anda lihat dan perasan; mahu untuk terus survive dalam perniagaannya, kita juga sebagai pendakwah harus mengambil sisi yang baik itu. Memikirkan strategi yang berkesan dan sesuai serta sampai terus kepada masyarakat serta pengguna Islam nanti selagi tidak melanggari syariat Allah. Persoalannya, adakah tiada lagi strategi berkesan di Sarawak? Atau di Sabah sekalipun untuk kita membawa mesej Islam yang menarik dan benar-benar menyelamatkan ini?


Muhasabah dan muhaSARAWAK untuk saya!!


Akhlaknya..


Namun, saya terus mendoakan dan tetap yakin Islam akan dijulang di mana-mana. Namun ia juga harus disusuli dengan strategi dan perancangan tersusun atas usaha seorang manusia.Tahniah buat mereka yang terus berjuang semalam,hari ini dan selamanya.Semestinya ia lebih baik untuk kita berjuang kerana mengakkan nama Islam..~


p/s-apa tindakan dan strategi kita untuk menangkan Islam lagi?Jom ke Sabah dan Sarawak my dear!!!!

Thursday, March 31, 2011

Jom Ke Masjid~




Alhamdulillah, Allah mudahkan urusan pihak kami,AJK Kelab Patriotisme Kelantan untuk melaksanakan perancangan yang telah ditetapkan di pihak seorang manusia.Alhamdulillah, Allah memudahkan urusan dan membantu dalam setiap kerja yang kami lakukan.



Sesungguhnya,kami ini juga insan yang masih lagi kena tautkan hati pada masjid.Apabila pulang dari program sebegini,kami mendoakan agar kami sentiasa dibugarkan Ilmu,Kefahaman dan menyegarkan semula segalak onsep dan praktikaliti yang telah kami lalui selama ini.Kami bermula tarbiyah di masjid Falahiah dan insyaAllah kami akan teruskan pentarbiyyah ini dalam hidup kami dan saya sendiri.



Jom Ke Masjid!!!






Program ini adalah inisiatif KPK yang bersama mengajak masyarakat untuk ke masjid.Seringkali orang akan bertanya kenapa Kelab Patriotisme? Kenapa bukan kelab-kelab yang lain? Pada kami, ini juga salah satu usaha untuk kita tingkatkan Patriotisme, namun dalam sudut kerohanian dan kemantapan hubungan dengan Allah yang esa. InsyaAllah, saya yakin kalau benar kita beriman pada Allah dan Rasul melalui salah satu usaha dengan ke Masjid, kita akan lebih berpatriotisme berbanding mereka yang tahu saja cakap tentang patriotisme. Sirah membuktikan bagaimana sahabat-sahabat baginda yang selalu ke masjid menjadi antara pejuang Islam dan tanah Air kerana Allah. Bukan kah lebih bagus kita berpatriotisme kerana Allah juga?


Alhamdulillah, dengan sedikit usaha ini program Jom Ke Masjid berjalan dengan baik dan mengikut tentatif yang dirancang.


Bermula dengan Forum Perdana yang merungkai isu " Masjid Makmur". Begitu banyak kupasan ilmiah dihidangkan kepada saya dan seluruh penduduk kampung. Alhamdulillah,perkongsian ilmu ini pasti tak akan disia-sia kan. Satu ungkapan menarik yang antara saya catit adalah mengenai cara membetulkan dan meramaikan orang datang ke masjid.


" Allah s.w.t sudah berfirman dalam kitabNya dalam surah At-Taubah, yang membawa maksud,


“Hanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, mereka mendirikan sembahyang, menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk”..







Hanya mereka yang beriman pada Allah dan Hari akhirat berhak untuk memakmurkan masjid. Persoalannya, adakah kita tidak beriman dan tidak mahu mengimarahkan masjid? Siapa masih lupa lagu 'Bangau Oh Bangau'. Dalam keadaan kita tak sedar, bagaimana caranya untuk menggemukkan Bangau adalah hanya dengan pukul ular sampai mati. Maksudnya, cari akar masalahnya. Dalam hal ini, bagaimana untuk menjadikan masjid itu dimakmurkan? Jadilah orang yang sebenarnya beriman. dan persoalan pula, bagaimana pula mahu jadi orang yang sebenar beriman?



Satu ungkapan yang dibawa, mahu membangunkan negara, tiangnya adalah rakyat. Mahu membangunkan rakyat tiangnya adalah agama. Tiang agama pula adalah solat. Dan tiang solat adalah zikrullah yakni mengingati Allah. Tiang kepada zikrullah pula adalah ma'rifatullah yakni mengenal Allah. InsyaAllah, kalau kita sudah mengenal Allah, kita akan dapat mengikuti satu persatu langkahnya sehingga dapat membentuk negara dan khilafah Islam. Iman terjaga, Solat terpelihara dan masjid juga dimakmurkan. Begitu cantik susunannya kan?," santai peyampaiannya oleh Tok Kadi Kota Bharu ini.



Alhamdulillah..


Akhlaknya

Banyak lagi aktivitinya.Nanti akan dihuraikan pada posting seterusnya,hehee. Konklusinya, saya terus berusaha untuk jadi lebih baik sebelumnya. Kadang-kadang tertewas juga kerana diri dan kelemahan menewaskan nafsu jahat. InsyaAllah,diri ini akan terus berusaha. Mengenal Allah-mengingati Allah-solat-jaga Agama-dan insyaAllah membangunkan negara dengan mengikut perintah Allah dan Rasul.Jom!!

p/s-Jom ke Masjid!!!~

Monday, March 28, 2011

Mencari Bekal Untuk Ke Syurga~





Mencari bekal untuk ke Syurga
Katanya; Cakap dan tulis nampak macam senang
Namun ia harus dituntut dengan penuh usaha
Bimbang jadi seperti tin kosong yang kuat sangat cakap sembang



Mencari bekal untuk ke Syurga
Sibuk adalah alasan biasa dan penuh cliche
Namun kalau tak sibuk, lapangkanlah masa
Kerna mati itu amatlah singkat dan no short notice!!



Mencari bekal untuk ke Syurga
Bagaimana caranya sudah termaktub dalam Al-Quran dan Sunnah
Mahu atau tidak yang menjadi soalnya
Mahu tunggu apa lagi, hah!!~



Mencari bekal untuk ke Syurga
Cabaran, dugaan serta ujian yang pasti ditempuhi untuk menguji Iman
Allah tidak meletakkan harga yang rendah untuk mahar Syurga
Kerna RasulAllah, Sahabat-sahabat serta orang hebat di SANA,tahapnya sudah lulus Iman!!~



Mencari bekal untuk ke Syurga
Amal yang sikit, banyak bukan lagi persoalan
Sikit, kalau istiqamah pasti jumlahnya tak terkata
Banyak,kalau istiqamah lagi lah jayyid jiddan~



Mencari bekal untuk ke Syurga
Kerna kita sedar hidup bukan sekadar di fana
Namun, Akhirat yang dikejar juga adalah hasil dunia
Dan InsyaAllah,kita akan bertemu di Syurga Allah nanti semua..


Ditulis oleh: saffmukmin

Sunday, March 27, 2011

Sihat~



Hari ini, berfutsal lebih baik daripada bermain di luar. Bukan kerana koya ada duit lebih tapi sebab sudah hampir 2 minggu hujan yang tanpa henti di sebelah petang atau dengan kata lain hujan yang tidak dapat diduga. Ramai berkata, ia kesan daripada tsunami 11-3-11 baru ini. Namun,sebagai Muslim kita juga kena yakin dan percaya; bukan sekadar Tsunami barulah kesan sebegini muncul, namun bila Allah mahu buat bila sahaja masanya boleh dilakukan,melebihi kepandaian seorang manusia.Itulah kun fayakun!!!



Namun,sebagai usaha seorang manusia yang harus menjadikan agenda SIHAT itu agenda utama juga, hujan atau apa jua alasan yang melambatkan proses untuk lebih sihat seharusnya dikurangkan. Namun,setelah dua minggu ini saya sendiri merasakan tempiasnya. Waktu kredit jam untuk bersenam kebiasaan sebelum ini 5 jam seminggu sudah menjadi 3jam atau 2 jam sahaja dek kerana mencipta alasan hujan.


Alhamdulillah, Allah masih benarkan saya dan semua untuk berpeluh dengan cara indoor. Banyak aktiviti yang masih lagi boleh dibuat di rumah atau gelanggang yang berbayar. Namun,kalau rasa bayak sikit duit main lah hari-hari,hehehe..kalau tak,main di tempat percuma seperti di tempat saya,dewan UMT..



Sihat



Sihat bukan juga sekadar fizikal, rohani pun turut sama diberikan penekanan. Jangan kerana hujan juga ia dijadikan alasan untuk sama turun aktiviti ibadahnya. Macam biasa ayatnya, " Ahh, hujan lena juga sambung tidur ni,".Kadang-kadang, kita juga tertewas. Semoga saya dan kita semua terus menjadikannya cabaran dan ujian dalam membentuk sihat fizikal dan juga sihat Rohani sentiasa.



Akhlaknya



Apa-apa pun, saya sudah susun jadual indoor saya untuk minggu ini sehingga Khamis. Anda??Jom kita bersenam!!!heheheheee..


p/s-saya mahu sihat,dan kawan saya pun sama;lebih lagi yang saya sayang..

BerIman dan Berintegriti~




Bulan Mac 2011 kali ini adalah bulan kursus juga untuk saya. Ada dua kursus yang saya hadiri. Satunya yang dicalonkan dan satu lagi mencalonkan diri sendiri,hehee.Kursus yang dicalonkan adalah Kursus Integriti dan Kursus Membuat Keputusan Berkesan adalah saya sendiri yang memohonnya.Alhamdulillah,kedua kursus ini dapat saya sempurnakannya dengan penuh jaya.


Demi memenuhi tuntutan latihan seorang staf kerajaan (walaupun tidak lagi dipandang dalam sudut kenaikan pangkat,hehee), jadi saya menghadiri kursus ini untuk ilmu dan aplikasinya dalam keadaan kita sedar mahupun tidak.


Kursus Integriti


Kursus ini dimulakan dengan penuh bergaya. Seorang penceramah wanita,berpengalaman dan juga seorang yang boleh saya katakan agak penuh dengan ilmu integiri.Penceramah menekankan maksud dan juga konsepnya. Kadang-kadang,saya pun tahu apa itu integriti tapi apabila ditanya rasa macam susah nak jelaskan apa itu integriti, cuma kalau tahu pun nak eja je apa itu I.N.T.E.G.R.I.T.I..



Kalau saya tanya anda,bolehkah anda jawab apakah itu INTEGRITI??




.....






.....



10 saat tamat.Ping Pong.....hehehehe...




Saya pun tak tahu apa jawapan skemanya. Tapi,saya amat tersentuh konklusi yang dibuatnya ketika dalam satu pernyataannya.



" Saya pun muslim. Integriti ini sebenarnya senang ceritanya, iman yang ada dalam diri kita.Orang tanya saya kenapa tak cakap Iman je? Saya jawab,kita kan satu Malaysia, kalau bagitahu Iman,ada pula yang marah. Sebab ini dijaja ke satu Malaysia. Jadi,senang kita sebut Integriti. Tapi,kalau saya berhadapan dengan semuanya Melayu Muslim,saya lebih suka kita kenalnya juga sebagai Iman," tegas penyampai itu.



Ya benar. Apabila saya habiskan kursus selama tiga hari ini, saya boleh simpulkan semuanya kena kembali kepada Islam dan menjadi seorang muslim yang lebih beriman.Namun,ia diolah seolah-olah tidak menampakkan begitu. Mungkin kerajaan kita masih lagi takut dengan bayang-bayang kaum lain dan agama lain, sedangkan tiada salah kita mahu guna pendekatan agama Islam sendiri sedangkan ia agama Rasmi dan yang Utama di sini. Begitulah kita kadang-kadang, takut dengan kata-kata orang berbanding buat dulu sesuatu yang lebih baik.



Integriti Itu Mencegah Rasuah, Iman itu Mencegah Segalanya



Saya yakin, iman boleh mencegah segalanya.Iman itu yakni iman yang benar-benar kita didik dan kita mengikut apa yang telah digaris pandukan olehNya dalam Al-Quran dan dalam sunnah rasulNya. Iman yang sebenar-benar dituntut dan ditagih dalam konteks kita berintegriti dalam kehidupan kerja. Benar, kadang-kadang kalau kita nampak beriman sikit,orang akan panggil Ustaz atau Ustazah,tapi paling kurang kita jadi Ustaz dan Ustazah untuk diri sendiri dan orang lain jika keadaan memerlukan kita bertindak sedemikan. Paling penting,ia dapat mencegah dan mengawal supaya ia jadi lebih teruk dalam masa akan datang.



Integriti selalunya dikaitkan dengan rasuah. Diceritakan,rasuah di Malaysia semakin meruncing.Apa sebabnya telah digariskan oleh pemerhati luar adalah kita ada undang-undang tapi tiada penguatkuasaan. Kita ada kerajaan tapi tidak komited untuk menghapuskan rasuah.Tapi,kita semua kena yakin kalau benar Integiriti boleh menyelamatkan Rasuah, Iman harus juga digegerkan juga agar ia dapat menyelamatkan kesemuanya..



Iman; Sempadan dan Teladan Diri Muslim



Saya begitu optimis,supaya setiap kita seorang Muslim harus setiap masa tingkatkan keimanannya dalam apa jua keadaan mereka. Kita seorang manusia,ada kala Iman naik dan juga Iman turun.Tapi,kalau turun sekalipun,kita mohon dariNya agar janganlah terus dihilangkan hidayah dan Nur Ilahi Nya..



Disaat kita lemah Imannya,mohonlah bersama agar cepat-cepat kita ditingkatkan Imannya.Kita juga harus berusaha untuk meningkatkan iman kita,insyaAllah~



Akhlaknya



Kursus ini begitu memberikan saya input berguna. Paling kurang,kalau orang tanya saya apa itu INTEGRITI, itulah jawapan yang akan saya berikan nanti. Seperti serampang dua mata,menyampaikan misi kerajaan yang saya bekerja sekarang dan dalam masa yang sama menyampaikan juga misi kerajaan Allah, menyebut tentang Islam dan Iman.



p/s-Ayuh,jaga Iman dan juga Integriti!!~


Saturday, March 26, 2011

Ibarat Dibunuh Iman~




Seminggu dua ini, kita semua dilanda kebimbangan yang amat jelas. Bimbang bukan kerana saya tidak cukup duit ke atau kerja berlambak-lambak. Cuma yang menjadikan kebimbangan saya itu jelas adalah mengenai situasi sosial di Malaysia kita sekarang yang merangkumi pelabagi isu.


Ibarat Dibunuh Iman


Orang Islam bernama Melayu paling sensitif kalau kita memberitahu mereka secara realitinya mereka ini sudah lagi tidak beriman, mereka tidak ada agama, mereka kalau dengan kata lain boleh jadi kufur atau boleh jatuh syahadahnya dengan segala tindakan mereka. Memang sensitif. Semua. Saya pun sama sebab saya pun Melayu.


Namun tindakan yang dilakukan hari ini sebenarnya sudah menonjolkan siapa kita sebenarnya. Waima Islam itu hanya dijadikan pakaian, pada petangnya mungkin ditukarkan kepada pakaian lain. Paling bimbang kalau pakaiannya itu ditukarkan kepada pakaian yang kita semua tidak mahu tapi dibuat dalam keadaan tidak sedar. Pakaian iblis, syaitan..pasti itu yang kita tidak mahu.


Siapa yang tak sedar tentang 47 anak zina yang dilahirkan setiap hari (baca= ini secara rasmi yang didaftarkan di Jabatan Pendaftaran Malaysia sahaja) sememangnya perlu disedarkan. Kalau orang yang mengajak kepada kebaikan yakni membawa pesanan Allah supaya menjauhi zina diabaikan, dimarahi, diherdik, betapa Allah mendatangkan bala, teguran ataupun semacam satu kehinaan yang besar kepada umat Islam Malaysia; semua akan turut sama merasa..


Manusia sekarang(saya pun turut sama) digolongkan dalam golongan yang sentiasa terdedah kepada zina yang boleh didapati secara jelas dan juga secara sembunyi. Kedua-duanya dengan kata lain senang didapati kalau mahu. Tiada halangan. Kalau tidak masakan ada kedai yang secara terang-terangan menjual gajet seks yang diperlukan oleh orang ramai yang mahu menggunakannya. Yang secara sembunyi, pernah diberitahu oleh kawan saya di internet sahaja pelbagai laman web porno yang di dalam web itu kesemuanya orang Melayu sebagai 'aktor' dan aktress' nya. Apa sudah jadi. Dengan mudah di dapati, ia tiada halangan. Cuma dalam keadaan tersembunyi..


Sekecil-Kecil Iman


Nabi s.a.w. pernah bersabda dari maksud hadisnya, sekecil-kecil dan selemah iman adalah apabila maksiat yang dilakukan di depan mata kita yang tidak dicegah dengan tangan dan juga lisan;tapi cuba juga dicegah dengan HATI..Tapi itu selepas kita tahu kita tidak dan benar-benar tidak mampu untuk mencegah dengan TANGAN dan juga LISAN.


Kalau saya dan anda semua, masih ada ke selemah-lemah IMAN itu kalau situasinya berlaku di atas kepada kita? Adakah kita juga mahu membunuh IMAN dalam diri kita? Iman umat Islam yang ada sekarang pun sudah ibarat buih-buih di laut jika dibandingkan dengan iman seorang Umar r.a.,apatah lagi kalau dalam keadaan sebegitu rupa.


Harap Saya Tidak Pandai Berkata-kata Sahaja..


Bercakap, orang kata kena realistik, bukan idealistik. Kalau tak, ia akan jadi ibarat tin yang kosong. Bunyinya kuat menegur sana sini, tapi bila ditanya apa yang dah dibuat, tiada apa-apa, kosong. Jadi, untuk nasihat dan peringatan untuk diri ini dan semua ayuh sama-sama kita suburkan kembali iman kita dan rakan sekeliling kita. Cuba dan terus berusaha untuk ke arah menjaga iman. Lebih-lebih lagi dalam kalangan keluarga kita kalau kita tak sanggup mahu lakukan untuk kalangan orang yang lagi luas dan besar.


Ibarat sudah membunuh iman, tiada apa lagi yang boleh diselitkan Nur Allah. Bagaimana kalau betul-betul sudah tiada iman, bersedialah kita untuk kemurkaan Allah yang lebih besar, nauzubillah..


p/s-jangan tunggu-tunggu lagi!!


Mencintai Jodoh KeranaNya..~




" Aku suka tengok orang yang disayangi. Malah, dia juga yang memberikan sepenuh kesayangannya pada orang yang dia sayang," saya memulakan perbualan.


"Kenapa cakap macam tu?Dah nak kahwin dah ke?hehehe..," kawan rapatku memperli.


"Bukan nak kahwin lagi,tapi nak cari calon dah la,hehehe," gurau saya ketika itu.


Masa di USM dulu, masing-masing sibuk dengan belajar,aktiviti-aktiviti serta buat-buat sibuk pun ada. Namun,apabila memasuki tahun akhir masing berani untuk bercakap tentang soal jodoh. Ada yang bermadah, ada yang berfalsafah, ada yang berani meluah,ada yang awal lagi menyerah kalah,heheee..bak katanya, macam-macam perangai kawan-kawan ketika itu apabila bercakap soal jodoh.


Soal Jodoh


" Aku nak yang bibir macam ni, badan macam ni, tinggi macam ni,kulit macam ni,.." galak kawan berkata pilihannya sambil bergurau kot.


" Ala, kalau macam ni,hang kena jadi macam tu juga la. Tapi aku tengok hang pun dah hensem senang je nak cari nanti. Petik je, sepuluh yang datang.Jangan yang datang sepuluh yang tua tau,hehehehe," saya bergurau.


" Tapi kan, soal jodoh, jangan terlalu memilih. Nanti tersalah pilih. Kalau memilih,harus niatnya bersih. Kenapa mahu memilih. Memilih kerana rupa atau kerana memang betul mahu memilih kerana agama atau apa? Walau kita belum kahwin,rasanya kita berhak untuk cari yang baik untuk keturunan dan kesemuanya;tapi jangan terlalu memilih deh," pesan saya ketika itu.


Jodoh


Tiada mustahil dengan jodoh.Ada yang lama-lama berkawan,namun bercerai juga akhirnya sebelum kahwin.Tak tahu apa janji yang dimeterai sebelum ini sempat atau tidak ditunaikan.Ada yang jumpa sekejap, jodohnya kuat. Ada yang sesama kaya dan berpangkat serta ada rupa, jodohnya tiada juga.Yang tiada rupa lebih daripada itu,tiada jaminan sebelum berkahwin.Tapi itulah jodoh..


Begitulah jodoh. Sesiapa yang sudah bertemu jodoh secara sah,hargainya.Semoga ikatan sesama kalian yang sah dirahmati dan diberkatiNya setiap masa.Tahun ini,ramai juga sahabat dan sahabiah saya yang tak sempat saya hadiri majlisnya.Alasannya mungkin macam biasa(mohon maaf),namun saya sentiasa doakan kalian...


Akhlaknya

Berkasihlah dengan baik. Semoga nanti saya dapat tiru cara mereka yang sudah berkahwin ye,hehehehe..

p/s-suka tengok mereka yang berkasih sayang yang sah keranaNya..