Thursday, December 31, 2009

Sesi Koreksi Diri..Warna-Warni 2009~



Alhamdulillah, kita semua masih lagi sehingga ke saat ini, tempat ini, ketika ini, Allah subhanahu wata'ala tetap memberikan kita sebanyak mungkin nikmat yang ada padaNya untuk kita sama-sama nikmati dan syukuri. Lebih-lebih lagi ketika ini, IMAN dan ISLAM masih lagi kukuh di dalam diri kita ini, insyaAllah yang harus dan selalu kita mengucapkan kesyukuran padaNya.


Beberapa jam lagi, (kiraan waktu Malaysia) kita akan bersama menerima kedatangan satu tempoh masa yang sememangnya tidak boleh kita elakkan. Kerana ini adalah fitrah alam. Hidup terus bergerak. Masa terus berlalu. Dan yang hidup terus hidup selagi Allah tidak menjemput mereka.


2009


Masing-masing tentu ada cerita sendiri. Bak dalam lagu ' Cerita Kedai Kopi'. Sama ada manis, anda lah yang merasanya. Sama ada pahit, tetap anda juga. Apa-apa rasa pun, anda jua lah yang tahu bagaimana rasa dan juga tahu macam mana mahu mengatasinya.


Pada saya, tahun ini 2009 begitu mengajar saya erti kehidupan yang sememangnya tidak indah-indah belaka. Dengan umur yang diberikanNya berangka 24, saya merasakan saya sudah melalui tahap awal dalam proses hidup saya. Iaitu tahap yang dipanggil tahap MENGHADAPI CABARAN HIDUP. Kadang-kadang, bunyi macam poyo sebab pada saya Al-Fateh ketika umur 19 sudah menggantikan ayahnya sebagai Sultan dan pada berUMUR 21 tahun, beliau sudah berjaya menawan Kota Konstantinopel (Instanbul, Turki)...tapi saya umur 24, baru je nak kenal erti CABARAN HIDUP. Lewat sungguh!!~


Apa-apa pun, cabaran yang saya panggil " CABARAN HIDUP " ini benar-benar membantu dalam mematangkan saya. Terutama apabila saya di'buang' kerja di satu tempat yang banyak mengajar saya erti kehidupan bekerja. Ketika itu, hanya DIA menjadi saat mengadu. Seolah-olah tiada harga diri, diguna bila mahu dan dicampak bila merasakan tidak ada faedah,fuuuhh..sungguh mencabar minda dan mentaliti. Mak dan abah, juara di dalam membantu saya untuk meningkatkan motivasi ketika ini.


Yang pasti, saya tertarik dengan idea satu kolumnis di dalam surat khabar KOSMO tempoh hari. Dia menekankan konsep KENA HENTAM dulu sebelum BERJAYA. Di katakan, pasukan bola sepak Malaysia kena aniaya oleh pasukan Vietnam ketika di dalam peringkat kumpulan. Pertamanya kena aniaya oleh pengadil ketika itu yang berbangsa Korea (maaf saya lupa dan tak ingat namanya) sehinggakan Aidil (penyerang) dan juga Farizal Marlias ( penjaga gol) digantung beberapa perlawanan. Dan ketika itu, pasukan Malaysia seolah-olah terdesak. Tiada penjaga gol utama dan tiada penyerang utama. Tapi, begitulah ada rahmat di sebalikNya. Muncul beberapa nama yang tidak pernah disedari kehebatannya dan menonjol. Nor Shahrul Idlan Talaha, Syarbinee Ali dan mereka yang lain..dan akhirnya Malaysia menamatkan 20 tahun untuk emas bagi Sukan Sea (fuuhhh, panjang sungguh nak terangkan)




Begitulah saya juga merasakan. Lebih kurang sama. Ketika saya KENA HENTAM dulu dengan orang yang rasa dia hebat, saya merasakan "Wah, teruknya saya..".itu dan begini. Begitu dan begini. Macam-macam lagi lah. Tapi alhamdulillah, ketika itu DIA tetap ada kan? Dan peluang dan rezeki yang datang selepas itu, yang tidak pernah kita terfikir pun datang. Dan Allah itu tetap maha ADIL. Nak kata saya berjaya sekarang, rasanya tak lagi kot. Tapi, insyaAllah selepas apa yang mereka HENTAM saya dulu dan sehingga sekarang saya dah set kan niat saya, apa-apa pun saya mahu capai sesuatu sehingga BERJAYA!!! Malah, nak lebih lagi orang yang bajet hebat masa HENTAM saya dulu ( boleh ke niat macam ni??,huhuhu)


Itu baru satu ceritanya dalam 2009 pada saya. Dan pasti anda pun banyak ceritanya kan. Dan sebab ini bukan diari, jadi cukup sekadar itu untuk berkongsi. Dan sekarang masa untuk koreksi diri 2009.


Koreksi Diri


Ketibaan 2010 harus kita nantikan. Muharram 1431 sudah kita raikan sebenarnya. Semuanya adalah masa. Yang menunjukkan kita terus tua. Kita terus kurangnya masa untuk berAMAL padaNya kalau banyak main-main lagi. Koreksi lah diri kita. Sejauh mana tahun sebelum ini, memberikan kita pengajaran dan tauladan serta panduan untuk kita gunakan dalam tahun 2010 dan seterusnya. Dan pasti, kalau ada yang buruk itu, jadikan sempadan kerana orang mukmin tak sepatutnya masuk lubang yang sama dua kali, jadi fikir-fikirkan lah!!~


Ada apa-apa masalah, kembalilah pada agama. Ketika tiada masalah pun, lagi lah kena kembali pada agama. Jangan hanya menurut hawa nafsu. Allah menegaskan bermaksud;


Kemudian kami jadikan kamu berada di atas satu syariat tentang urusan itu(agama). Maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu ikut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui..
Al-Jathiyah:18


Akhirnya


Warna warni 2009 terus mewarnai kita. 2010 akan pula menyambung warnanya. Pasti segala hal yang akan berlaku nanti dalam keadaan kita sedar atau pun tidak. Jangan tinggal untuk berdoa ye agar sentiasa ditetapkan hati dengan agama walau apa pun yang berlaku nanti deh!!~

p/s-10/10/2010!!~

Wednesday, December 23, 2009

Mahu Kena Potong?

Sekarang, kita dan dunia umumnya masih lagi merasa kesan ekonomi secara global. Siapa yang menafikannya, saya berpendapat mereka belum lagi berbelanja dengan duit sendiri secara sepenuhnya. Saya yang walaupun belum berkahwin dan bekerja sekadarnya, sudah merasai tempias ini. Pernah diwar-warkan ekonomi global sudah kembali stabil, namun anda boleh fikir sendiri sebenarnya.


Kursus Induksi


Semasa saya berkursus tempoh hari, seorang Pegawai Kanan tempat saya bekerja mengeluarkan kenyataan berani dan berbentuk fakta tentang belanjawan hampir kepada mana-mana agensi kerajaan untuk tahun hadapan, 2010. Bahkan kita tahu, bajet 2010 yang baru sahaja diluluskan tempoh hari diluluskan dengan majoriti yang kecil, sememangnya membawa kita kepada isu dan hal yang tidak berapa baik untuk didengar dan dikongsi.


Masih lagi saya mengingati kata-katanya. Lebih kurang begini saya rumuskan, dikatakan hampir 70 peratus, bajet dari KPT kepada mana-mana Universiti di Malaysia terutama yang bergelar IPT Awam, akan diPOTONG berbanding tahun lepas. Maksudnya, segala aktiviti tahun depan pasti akan berkurang sebanyak 70 peratus juga (kalau ikut logik akal matematik la kan..), saya berfikir sedemikian..


Mendengarkan hal ini, apabila berlaku hal yang disebutkan dan digegerkan tentang lulusnya bajet 2010 hanya dengan majoriti amat kecil, sememangnya mungkin ada suara-suara ketidakpuashatian kecil dari kalangan mereka yang memegang autoriti di Parlimen sekarang. ini baru satu sudut Pengajian Tinggi, belum lagi di mana-mana agensi kerajaan lain. Saya fikir, mungkin tahun depan kesannya akan dapat diperhatikan secara jelas dan nyata berbanding tahun 1997 dahulu sekiranya GST pula diluluskan setelah tiga kali bacaan di parlimen nanti. Harapnya ketika itu, ahli Parlimen banyak tak hadir lagi, dan ramai pula yang tidak menyokong dan melulus GST, berGEMBIRAlah kita semua!!~


Dalam berita hari ini pun depa nak POTONG lagi. KBS mahu memotong peruntukan untuk mana-mana persatuan sukan yang tidak perform untuk sukan SEA di LAOS baru-baru ini, dengan alasan supaya mereka lebih perform nanti. Lagi mahu POTONG maa...



POTONG lagi?



Anda mahu kena potong? Saya jawab atas dasar kakitangan kerajaan, kalau itu hak kita tak patut kena potong. Tapi kalau bukan hak, apa salahnya kan. Ada satu tempat kerja kawan saya dikeluarkan arahan untuk tidak ke klinik panel lagi dalam waktu kerja, hanya boleh ke Klinik di dalam tempat kerja. Tapi sedangkan tempat kerja dia diberi peruntuk sejumlah yang amat besar untuk staff dan kakitangan untuk menerima di klinik panel yang mungkin lebih berkualiti perawatannya dan menerima sejumlah pesakit yang ramai?? Sekali kalau hak yang patut dinafikan begini diPOTONG, saya merasakan dan berpendapat, kita buat kerja TAK PATUT..


Sekarang, isunya bukan sekadar potong sahaja. Ketika inilah, siapa-siapa pun harus disedarkan, betapa kita( baca=rakyat) harus disedarkan dari lamunan bahawa kita masih berada dalam situasi keadaan ekonomi gawat. Kita boleh diberikan lebih dan lebih kesedaran dari pihak berwajib dalam hal ini. Jangan-jangan apabila sesuatu hak kita kena POTONG, baru lah kita mahu gegerkan di sana dan sini. Baru lah nak sedar itu dan ini TAK PATUT. Mungkin iklan P1 Wymax tentang POTONG boleh menyedarkan ramai orang barangkali,huhuhu..


Akhlaknya??


Tak tahu secara spesifik pula nak kongsi akhlaknya. Tapi tegas saya mahu beritahu, kalau semua dah bercakap mahu potong bajet sana sini, nampaknya nampaklah kita tidak pandai urus bajet, sebab semua ini telah diberikan dan diluluskan. Tapi tiba-tiba pula nak tarik. Patutlah kita boleh hilang enjit jet 2 butir; sebab semua dah kena POTONG kepala, masing-masing berebut nak duit lebih!!~


p/s-macam-macam, anda mahu kena POTONG lagi?

Monday, December 21, 2009

Anda Mahu Jadi Hebat?



Pernah kita terfikir kenapa Allah s.w.t hanya sediakan syurga untuk orang yang seperti Umar r.a, Ali r.a, Saidatina Aisyah r.a dan sesiapa pun lagi yang kita kenal mereka yang sehabis dan sepenat berjuang untuk agama Allah s.w.t? Jawapannya mudah, ini kerana syurga itu hanya untuk orang yang HEBAT; waima dalam sudut mana pun mereka yang saya sebutkan tadi, mereka menyumbang kepada agama dengan sebenar-benarnya. Sentiasa ada dan berada dalam situasi ketika semua umat Islam tidak mahu berjuang untuk agama Allah tercinta ini masa itu.


Boleh ke tidak rasanya untuk kita turut sama menjadi HEBAT?


Saya masa bersekolah dulu, semasa tinggal di asrama ingin berkongsi satu kisah yang sampai sekarang saya azamkan dan semat dalam hati saya. Yang saya mahu jadi HEBAT seperti ini dalam hidup beragama.


Ketika itu, kami semua baru seusai solat maghrib secara berjemaah. Dan kebiasaan, waktu ini hampir semua pelajar asrama sekolah kami akan tetap di masjid bagi mengikuti sebarang program masjid di antara Maghrib dan Isya'. Akan tetapi, ditakdirkan malam itu masjid dan hampir keseluruhan asrama kami terjadinya blackout..dan kami semua terpaksa bergelap dan masih lagi tetap berada di dalam masjid. Memandangkan ketika itu saya masih lagi dalam tingkatan 2, menulis tazkirah yang diberikan di dalam buku tazkirah amatlah WAJIB ketika itu ibarat kalau tidak menulis, teruklah KAMU!!(sekarang saya tidak pasti pula bagaimana,huhu..)


Namun, dalam keadaan bergelap macam mana kami mahu menulis?? Jadi, kami dengar je la tazkirah yang akan diberikan nanti. Lama juga kami menunggu untuk senior-senior naik ke hadapan dan memberikan pengisian..dan kami terus menunggu...tunggu dan tunggu....tunggu....





Idea HEBAT



Tunggu punya tunggu, naik la seorang senior kami ini. Memang ditunggu juga senior ini naik bercakap dan berkongsi tazkirahnya. Selalu ada makna disebalik tazkirahnya.


Macam biasa, bermula tazkirahnya. Dalam keadaan bergelap, angin sepoi-sepoi bahasa, lampu jalanan sebelah memberikan cahaya kami yang di dalam masjid yang bergelapan..satu-satu point tazkirah kami dengar..dan yang satunya ini saya amat tertarik dan akan ingat sampai sekarang..



"..........kita hidup atas muka bumi Allah ini, biarlah kita yang sentiasa terpilih. Biarlah kita yang sentiasa berjaya disaring oleh Allah dalam apa jua kerja dan lapangan yang kita buat. Lebih-lebih lagi dalam kerja dakwah Allah s.w.t. Kalaulah dalam 100 orang yang mahu berjuang, sekiranya 50 orang yang terpilih, biarlah kita ada sama dalam 50 orang itu. Kalaulah dalam 50 orang ini, hanya tinggal 25 orang, biarlah kita ada sama dalam bilangan 25 orang itu. Dan kalaulah dalam 25 orang itu nanti, tinggal 10 orang sahaja, biarlah kita juga ada dalam bilangan 10 orang itu..dan sekiranya akan ada tinggal seorang sahaja nanti dalam misi mahu berjuang dalam jalan Allah ini, biarlah seorang itu adalah KITA..inilah kerja orang-orang hebat..dan dia yang hebat inilah..akan menuju ke SYURGA Allah s.w.t yang juga HEBAT!!...."



Saya ketika itu dalam keadaan bergelap, satu-satu dapat mengingat ayat-ayat ini. Tapi kantoi sebab bila balik ke dorm, saya tak salin semula ke dalam buku tazkirah saya. Dan paling kantoi sebab bila kena check dengan AJK Tazkirah, tak siap dan kena denda!!!hehee...Nampaknya saringan tak berjaya ini,huhu..


Saringan dan Tapisan Allah


Kalau kita melihat kepada sunnah Rasul, begitulah Allah s.w.t akan sentiasa memilih hamba-hambanya yang terbaik dan terHEBAT untuk masuk syurgaNya. Malah orang yang masuk syurga kerana rahmatNya juga adalah orang yang terpilih, bukan orang main-main. Jadilah orang yang selalu terpilih dan kekal dalam ujian Allah. Mohonlah padaNya sentiasa. Ini kerana kita sememangnya mahu jadi HEBAT untuk masuk syurga Allah yang HEBAT ini!!~


Namun, selagi tidak diujiNya, jangan bilang kita sudah bersedia dan lulus dalam tapisan Allah s.w.t. Sampai bila-bila pun, saringan Allah s.w.t akan sentiasa berjalan dan bergerak. Malah, orang yang lagi faham AGAMA lah akan lagi banyak diuji dan disaring Allah s.w.t. Berjaya atau tidak, jom sekali lagi kita sama-sama memohon padaNya untuk diberikan kekuatan dan keupayaan..dan anda bagaiman, mahu jadi orang HEBAT???


p/s-saya MAHU!!~

Tuesday, December 15, 2009

Setahun Sudaa.....


Genap sudah setahun ketika saya menjenguh ke Selangor tempoh hari. Biarpun masa saya jumpa, si dia ini masih lagi tidak dapat kenal saya dengan begitu baik pada mulanya, tapi melihatkan karenahnya yang pasti mencuit hati, lama-lama ia jadi senang pada saya. Gelak ketawa-pandai senyum sokmo-aksi-aksi 'hebat' mengalahkan sepupunya yang sama umur(heheee) dan macam-macam lagi. Yang pasti, cukup genapnya umur dia setahun lebih-lebih, dia sudah boleh berjalan..tahniah!!!!


Tahniah Irham!!!


Si dia ini adalah anak saudara saya yang ke-empat, Ahmad Irham Razin. Ni anak kesayangan abang sulung saya ni. Lagi-lagi maknya. Dan lebih-lebih lagi nenek-neneknya,hehe..Bak kata, semua sayang la. Pak saudara dia yang ini pun terlebih sayang biar jarang jumpa.



Tahniah Irham sebab dah dapat berjalan dengan baik. Terokailah, berjalanlah di dunia yang serba nan indah ini, nanti pasti lagi susah mak dan abahnya nak berjaga-jaga,hehee..Apa-apa pun, kita tunggu adik Amir Safwan pula berjalan nanti. Senang sikit nak berurusan Irham ni.


Hujung minggu ni, jumpa ye Irham. Pak Weng nak tengok skill berjalan. Ke ada tambahan skill baru pula?? Dulu dah ada satu skill yang sempat Pak Weng rakam,hehee...Harap ada skill baru ye!!!~hehe..


video

Irham!!!!~hehee...

p/s-sudah setahun baa..ke Irham dah nak dapat adik baru???hehee

Monday, December 14, 2009

Apa Bukti Cinta Anda??



" Sayang, abang nak tanya la, apa bukti cinta pada abang," tanya si pemuda ini kepada kekasihnya.


" Bukti cinta? Apa yang abang mahu? Apa yang abang mahu pada diri ini, sudi saya serahkan, menunjukkan bukti cinta pada abang," dengan jelas dan terang jawapannya membuktikan CINTA kekasihnya ini.


Dan, pem'bukti'an kepada bukti CINTA mereka berlangsung tanpa segan silu....

............................................

Maaf. Saya mohon maaf kalau dialog di atas ada merangsang apa-apa. Cuma itu yang pernah saya baca dalam satu majalah terkemuka Malaysia, yang pernah melariskan jualannya dengan berita dan cerita sebegini. Saya rasa kalian dapat menangkap maksud saya ini.


Saya sebenarnya tidak dan jarang ambil kisah tentang hal ini. Pada saya, surrounding saya semuanya sekitar 'baik-baik'. Saya berpendapat saya, sekeliling dan semuanya sudah baik malah saya sendiri merasakan tak perlu fikir panjang. Dari sekolah rendah dan menengah terus langsung ke Matrikulasi dan Universiti..alhamdulillah, saya dikelilingi kawan-kawan yang agak baik. Dan saya pun berlagak macam baik juga barangkali..


Tapi saya silap. Sebenarnya sekeliling kita tidak begitu sebenarnya. Waima yang 'baik-baik' ini kita rasakan sudah cukup, sebenarnya lagi banyak yang harus kita bersama lakukan dalam hal ini kerana gejala sosial yang berlaku sekarang, sudah tidak mengira tempat dan posisi anda bekerja. Yang professional, yang separa professional, semuanya sudah berani melakukan masalah dan jenayah sosial ini.


Apa Bukti Cinta Anda??


Saya pernah membaca dalam akhbar Metro dan ada menulis tentangnya baru-baru ini; berkisar mengenai salah satu masalah dan kesan sosial yang amat teruk sekarang di sekeliling kita. Salah satunya mungkin akan ada dialog seperti di atas. Berlaku seks bebas (barangkali) kerana mahu membuktikan CINTA mereka..yang konon-kononnya nampak perlu dibuktikan segera!!~


Alih-alih, ramai yang MERANA..ramai yang MENDERITA, ramai yang menerima kesannya.Saya masih ingat kata-kata kawan saya tentang hal ini:

"apa kesalahan jenayah sosial yang berlaku sekarang adalah dari kesan yang dibuat 20, 30 tahun dulu-dulu..macam mana ye kesalahan jenayah sosial 20,30 tahun akan datang dengan masalah sosial yang berlaku sekarang yang dengan senang mengGADAI maruah diri tanpa segan silu dan MALU...semoga Allah s.w.t mengAMPUNI dosa-dosa saya dan sesiapa pun.."


Kalau benar mahu buktikan CINTA anda, kahwinlah!!! Nanti selesai masalah..bukan main-main jual maruah macam ini. Senang-senang kita dapat MALU di Dunia lagi kalau kita berkelakuan sebegini..bimbang, MALU di depan Allah s.w.t tak tahu dah nak cakap apa..nauzubillah..


Sekarang, ANDA juga boleh jawab Apa Bukti Cinta Anda?? kalau benar-benar kita faham kan..Lebih-lebih lagi Apa Bukti Cinta Anda PadaNya?? tepuk dada, tanya iman...wallah 'alam.



p/s-Buktikan!!~

Wednesday, December 09, 2009

Al-Farabi Band

Pernah semasa saya menyertai satu pertandingan nasyid peringkat negeri semasa tahun 2001 dahulu di Dewan Besar UiTM Machang, kami pasukan Madani diberi tentangan hebat oleh pasukan nasyid dari sekolah Sekolah Menengah Sains Faris Petra yang membawa kelainan dalam persembahannya. Pasukan mereka kali ini membawa bukan sekadar perkusi ala-ala padang pasir, tapi perkusi yang ala-ala moden, yakni dengan gitar, organ (barangkali) dan juga drumset. Saya ketika itu yakin, kami akan kalah teruk kali ini. Ditambah lagi dengan pasukan senior, pasukan nasyid dari Kolej Jaiputra amat mengusik sanubari kami dengan lagu-lagunya sebelum ini.

Kami; Madani..


Pertandingan


Sememangnya, persembahan Farisian dengan nasyidnya begitu mengasyikkan sambil diiringi musik-musik instrumental dan suara yang merdu. Lagi-lagi,mereka membawa lagu famous Hijjaz ketika itu, Rumahku Syurgaku. Habis penonton-penonton ketika itu (terutama pelajar UiTM Machang perempuan) lentok habis,huhu..Malah,mereka berjaya menarik minat pemuda-pemudi ketika itu untuk sama-sama mendengar nasyid dengan alunan gitar dan seumpamanya.


Kami?? Kami ketika itu masih menggunakan simple alat perkusi. Cuma kami membawa lagu baru kami ketika itu yang sehingga kini masih ber'hantu' lagunya; Sesuci Hati. Sejak dari tahun 2001 sehingga sekarang, ada je lagu ini dibawa ke pertandingan yang tinggi atau pun rendah oleh pasukan kami. Yang menang pun ada. Yang kalah pun ada. Siap ada yang mengaku dari sekolah lain yang mencipta lagu ini. Apa-apa pun, tribute lagu ini kepada arwah kawan saya, Khairul Azri yang bersama mereka yang lain mencipta lagu ini.


Dan alhamdulillah, sangkaan kami meleset. Kami di tempat kedua pertandingan ini. Senior dari Kolej Jaiputra tempat pertama, dan Farisian di tempat ketiga. Ketika itu saya cuma yakin mengatakan, kalau mereka kekalkan stail macam ini, saya yakin musik-musik nasyid sebegini boleh pergi jauh.




Sekarang

Hmm..namun lain pula jadinya. Oleh kerana ketika itu (2001) hingga beberapa tahun lepas, musik nasyid ala-ala jiwang yang mendapat tempat di hati rakyat Malaysia ini. Maka, ramailah syarikat-syarikat musik nasyid terpaksa mengalih genre mereka ke arah itu. Tapi sekarang, saya rasa genre macam ini sudah berkurangan. Mungkin kerana ada unsur indie pula yang naik, menenggelamkan irama nasyid yang indah ini.


Tapi, saya akan terus salute kepada kumpulan Nasyid yang satu ini; Al-Farabi. Mereka terus menerus bergerak seiring dengan massa. Supaya iramanya takkan hilang, mesejnya takkan lari, mereka terus bergerak. Biarpun perlahan, namun mereka terus bergerak. Atas dasar indie band pula yang semakin popular, mereka mengambil ini sebagai salah satu method untuk bergerak atas namanya nasyid dan membawa Kalimah Allah, insyaAllah!!~



Album pertama mereka


Dan tak pelik, mereka diundang tempoh hari ke Karnival GEMS yang berlangsung di Taman Tasik Titiwangsa yang menyaksikan persembahan live sulung mereka kepada anak-anak muda mudi sekarang. Dan mereka pun sudah menerjah ke konti-konti radio terpilih, dan saya yakin mereka akan terus bergerak ke hadapan lagi. Bak kata Dr Fadzli; bukan setakat Jangan Undur Belakang sahaja, malah Jangan Pandang Belakang lagi !!!!~


persembahan di GEMS



persembahan di Al-Kuliyyah


Dan, mereka akan ke Berlin Jerman dalam awal tahun hadapan barangkali. Membawa misi yang besar; saya mengharapkan hasilnya pun besar nanti. Semoga kalian sentiasa diberkatiNya..


"berjuang; mesti berKORBAN dan pasti terKORBAN..dalam apa jua kerja anda lakukan, andalah PEJUANG, cuma kalau ia betul-betul disandarkan padaNya, jadilah ANDA pejuangNya,insyaAllah!!"



p/s-selamat maju jaya musik Nasyid!!

Wednesday, December 02, 2009

Amanah, Bukan Barang Main-Main!!!

Peserta Induksi UMT 17-23/11/2009
"Belajar lah untuk setia dan jangan leraikan amanah yang diberi," kata trainer saya kali ini, En Engku Ezri.


Alhamdulillah, ketika ini saya sudah selesai mengikuti Kursus Induksi modul khusus yang diadakan di PAKA Residence Resort yang masih lagi dinaiki air hujan yang tak henti-henti dari hari pertama. Apa-apa pun, alhamdulillah sebab semuanya berjalan dengan lancar.



Saya amat seronok dengan seorang trainer kali ini, En. Engku Ezri yang banyak membantu dari segi permainan dan modul-modul yang berkaitan dan berkualiti. Saya mahu berkongsi tentang pengalaman bermain satu modul yang amat saya terkesan sehingga sekarang. Permainannya ala-ala main perniagaan la. Tapi hasil akhir pengajarannya amat boleh dijadikan iktibar untuk semua.

Main X dan Y



Game ini nilainya adalah pada nilai X dan Y yang hanya ditentukan setelah beberapa kumpulan mengesahkannya. Kami ada 5 kumpulan. Dan setiap kumpulan harus menentukan nilai mana yang kami mahukan tanpa mengetahui nilai yang dipilih oleh kumpulan 4 yang lain. Semuanya ada 12 bulan dan dengan modal RM 200,000 kami dibenarkan memulakan permainan saham ini dan diharuskan untuk mencari untung dari duit yang diberi di 'atas' kertas ini. Di samping itu, setiap 5 bulan ketua kumpulan ataupun mana-mana wakil akan bersidang dan ia seolah-olah mesyuarat khas la... Ini penting ye bagi menyelaraskan apa yang patut bagi menjamin keuntungan bersama..dan al kisahnya pun bermula..


X Y Siapa X Siapa Y
5 0 +5000 -1000
4 1 -4000 +1000
3 2 -3000 +2000
2 3 -2000 +3000
1 4 -1000 +4000
0 5 +1000 -5000



Kami bermula untuk bulan Januari 2010 dengan tak tahu macam mana cara permainannya. Kami beranggapan mungkin permainan ini hanya untuk suka-suka sahaja. Jadi kami setuju memilih X. Bila diserahkan kepada urusetia, kami masih lagi tak tahu apa signifikan permainan ini. Jadi, apabila dibaca oleh En. Engku tentang bilangan X atau Y ini, barulah kami faham. Untuk bulan pertama, sebanyak 3 X dan 2 Y di pilih. Jadi berdasarkan carta yang diberi, kami telah rugi sebanyak RM 3000. Masa itulah baru kami bersama menyebut,



" OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO....macam tu mainnya," serentak menyebut agaknya,hehee..



Alhamdulillah, kami sudah agak faham. Sebenarnya kami perlu bersatu dan percaya satu sama lain untuk untung bersama. Tak gitu yang saudara faham????



Sepatutnya begitulah yang patut semua faham. Tapi, ini lah modul permainan yang kadang-kadang apabila difikirkan sebenarnya adalah realiti. Dari bulan pertama sehingga bulan ke-4 kami hanya meneka mahu pilih X atau Y tanpa ada meeting apa-apa pun lagi bersama 5 kumpulan. Jadi kami ada yang rugi dan adaa yang untung. Tapi masuk bulan ke-5, kami dibenarkan untuk meeting bersama. Tapi kali ini hanya ketua pasukan sahaja berbincang. Jadi semua bersepakat untuk memilih X selama 5 bulan seterusnya. Dan untuk menghangatkan lagi, urusetia bank (Engku Ezri) menggandakan siapa-siapa yang untung didarab dengan 10 dan rugi pun begitu. Jadi suasana sudah mula sedikit panas. Apabila bulan ke-5 masuk, kami sekumpulan sepakat memilih X dan dengan harapan semua pun begitu. Untung sama-sama untung, rugi sama-sama rugi. Tapi, apabila dibaca akhirnya oleh urusetia..alamak!!!!!!!!!!~lain jadinya, keputusannya menjadi 3Y 2 X....kenapa begini???Mana janji pada meeting yang lepas??? Jadi kami ahli kumpulan rugi lagi...



Tapi kami terus dengan janji kami untuk kekal dengan nilai X selama 4 bulan lagi. Tapi rupa-rupanya kami dibetray lagi untuk selama 4 bulan berturut-turut. Kami sahaja yang X, tapi yang 4 lagi semua Y. 4Y 1 X......rugi lagi kami dengan nilai yang sangat banyak..Masa tu berfikir juga, macam mana kalau kami buat Y satu, merana semua..sebab 5Y semua orang akan rugi. Dan sehinggalah ke akhir, beberapa meeting dibuat, kami je yang terus dikhianati (walaupun dalam permainan sebegini,hehe). Sehinggakan saya terkejut dengan meeting terakhir yang dihadiri saya, yang mana ada yang hampir sanggup bersumpah dengan nama Allah kena pilih X semua, tapi bila masuk tetap juga 4 Y 1 X..apa kes ni??? Harap tak makan sumpah nanti,huhu...


Rugi


Kami defisit RM 6.6 juta..satu kekalahan yang amat teruk sekali. Mugkin kalau benar-benar berniaga, kamilah yang memang akan mati dulu kot,sebab terkejut rugi banyak,hehee..Dan kami diisytiharkan kalah, dan hati saya ketika itu amat membara juga la..sebab pedih juga rasa diKHIANATI dan DITIKAM BELAKANG walaupun ia cuma satu permainan ketika modul induksi khusus,hehe..



Dan saya yakin, mereka yang benar-benar diTIKAM BELAKANG dan juga diKHIANATI dalam situasi sebenar akan lebih sakit dan terasa yang amat. Cuma membezakan adalah cara kita menangani. Kalau tak sabar, boleh dibawa ke tahap yang lebih teruk. Kalau bagus, mungkin sehari dua boleh lupa.



Saya cuma berdoa, kalau benar jadi perkara ini kepada saya agar saya sentiasa diberikan keKUATAN..sama juga dengan kalian sahabat-sahabatku. Waima dalam kerja, kehidupan, kawan-kawan, keluarga dan kepada pasangan-pasangan yang konon-konon hot dan panas itu,huhu..


Akhlaknya



Dari Abul Laits Assamarqandi r.a. meriwayatkan dengan sanadnya dari Alhasan berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Hasad dan dengki itu keduanya akan memakan habis kebaikan sebagai mana api makan kayu." Malah juga disebut dalam satu hadis juga yang bermaksud,



“Tidak ada keimanan bagi orang yang tidak memiliki amanah, dan tidak ada agama bagi orang yang tidak pandai memeliharanya” (HR Imam Ahmad bin Hambal).



Tambahan lagi, ianya dari Abu Hurairah r.a, dari Nabi Shallalhu Alaihi wa Sallam, beliau bersabda: “Tunaikanlah amanat kepada orang yang mempercayakan kepadamu dan janganlah kamu mengkhianati orang yang mengkhianatimu.” (HR. Abu Dawud dan Tirmidzi).



Kesemua ini menjelaskan betapa besar untuk berAMANAH dalam segala hal. Jangan pula kerana sesuatu benda yang tidak jelas matlamat, kita pecahkan amanah yang diberi. Tidak kisah dalam lapangan mana sekalipun. Kerana ianya sangat besar signifikan kepada kita selaku Muslim. Amanah itu termasuk tanda iman, dan khianat pula termasuk tanda munafiq. Sama-sama kita muhasabah diri kita ye!!~


p/s-rasa macam nak main lagi game ini,hehee...

Tuesday, December 01, 2009

Oh Selipar~

Alhamdulillah, semua dapat menyambut Hari Raya Idul Adha dengan baik sekali. Berbekalkan semangat ingin berkorban, ramai yang turut sama merealisasikan ibadah ini dengan baik. Waima mereka yang menuju Allah (Al-Hajj) dan juga yang meraikannya di sini, di bumi selain Tanah Suci semuanya berperanan dengan baik.




Dalam ibrah (pengajaran)yang boleh diambil dari Idul Adha ini adalah semangatnya Siti Hajar di dalam berkorban membesarkan anaknya, tetap teguh di dalam mengharungi rintangan walaupun di tinggalkan suaminya atas urusan yang diredhaiNya, dan bermacam-macam lagi. Harapnya kita tidak sengajakan berlalu ibrah sebegini.





Lagi-lagi di Pantai Timur Semenanjung Malaysia (terutama di rumah saya,hehe) hujan yang sebelumnya begitu merisaukan. Tapi alhamdulilah Allah Maha menentukan takdirnya. Kita merancang kan?? Alhamdulillah, hujan reda untuk selama enam hari. Semalam baru bermula semula hujannya..





Hilang Selipar





Ibrah saya di pagi Idul Adha, lain dari yang lain. Mesti semua orang pernah alaminya kan,hehe..Pagi raya lepas solat, kami adik beradik turun dari masjid. Sekali selipar adik lelaki saya hilang. Dengan tanpa segan silu saya gelakkan dia dan sambil berkata
" Tu la, letok(letak) selipar kok ser (merata-rata), " kata saya pada adik.




Sekali lepas Jumaat tengah hari tu, selipar saya pula yang hilang. Nasib baik adik saya tiada sekali masa tu. Kalau tak, tahan kena gelak je la. Tapi tidak apa, saya berkorban kan selipar saya untuk sesiapa yang nak ambil hari tu ( bajet cover selipar hilang,hehee..)




Akhlaknya





Selamat menghayati ibrah Idul Adha untuk bila-bila. Jangan sekadar bulan ini saja ye. Jumpa lagi untuk tahun depan, Insyaallah!!!~
p/s-satu lagi, makan daging kenyang-kenyang...jangan sampai anda terlebih DAGING pula nanti,huhu...

Thursday, November 19, 2009

Induksi Mode~

Assalammualaikum semua. Maaf tak sempat nak ber up date kan blog. Sekarang dalam mode Kursus Induksi modul khusus. Balik penat tidur. Layan benda-benda ringan sahaja,huhu..Apa-apa pun, semoga semua sihat-sihat belako..


Saya berkursus dari 17 November 2009 hingga 23 November 2009. Jumpa lagi nanti semua deh!!~




muka penat balik kursus,hehe

Wednesday, November 11, 2009

Saya Gembira!!~

Perjalanan saya Khamis (5/11/2009) ke Selangor dan Kuala Lumpur untuk beberapa tujuan yang agak besar telah memberi signifikannya kepada saya. Perjalanan yang saya boleh katakan pemberianNya untuk waktu dan ruang; amat saya syukuri. Lebih-lebih lagi saya mendapat dan berjumpa dengan apa yang saya kenangi dan rindui selama ini.


Dari Kuala Terengganu ke Gombak. Dan dari Gombak ke Puchong Jaya terus ke Subang Jaya. Bertemu anak-anak saudara itu sudah pasti mengubat rindu. Dan yang paling tak tahan, akhirnya Aisya Safia berjaya juga rapat dengan bapak sedaranya ini yang kelihatan garang padanya,hehe..Tak lupa,selamat ulang tahun kepada Irham pada 09/11/09 yang lalu. Amir pun begitu semangat sekali kali ini.Love you all!!~



Irham dan ayahnya




Piala Malaysia 2009






sanak saudara dan saya



Beberapa sejarah sudah berlaku. Dicoretkan di sini agar kita dapat mengambil teladan mana-mana yang baik dan jadikan sempadan mana-mana yang tidak baik.



-Dalam sejarah, tiket jualan Piala Malaysia sebanyak 85,000 habis terjual sebelum perlawanan.


-Seramai 70,000 penyokong Kelantan membanjiri stadium.


-pertama kali Piala Malaysia akhir dalam keadaan seolah-olah berada di kawasan 'perang'


-kekalahan ini memaksa pasukan Kelantan menerima dan menanggung malu serta aib atas apa yang dilakukan oleh beberapa penyokong Kelantan yang tidak mempunyai semangat kesukanan yang sebenarnya.

-lagi...??? hanya massa dan media beberapa hari ini akan menentukan sejarah-sejarah yang baru hasil apa yang berlaku tempoh hari.



Paling saya tersentuh hati apabila mendengar berita satu keluarga di Semenanjung Malaysia kita memutuskan pertunangan anaknya dengan seorang pemuda dari Kelantan disebabkan ke'ganas'an terlampau tempoh hari di Bukit Jalil. Saya yakin ini menzalimi kerana tiada kaitannya di situ. Tapi, apa-apa pun saya doakan dari jauh untuknya semoga bertemu dengan jodoh yang lagi baik dan sesuai dengannya..AMEEN!!!!~


Abah, saya dan adik




Abe Qie, Abe Mie, Pak Sedara dan anaknya dan saya

sepupu sepapat,hehe


Berjumpa sanak saudara


Ini part yang paling best sebab tidak pula dijangka akan bertemu kalian semua. Dari sepupu, ayah saudara yang sudah lama tidak berjumpa, kawan-kawan..semuanya seperti reunion pula ketika berada di stadium Bukit Jalil. Semoga pertemuan ini membawa lagi besar rahmat dan berkat dariNya.



Walaupun kalah 1-3, namun kehadiran ramai mereka amat menggamit suasana. Kepada penonton yang tidak bertamadun itu, sila lah berubah kepada perangai yang lebih baik. Tiada gunanya dengan berlaku sedemikian rupa. Cuba lagi tahun depan Kelantan FA!!




Haa..yang ni best!!




penganjur dan En Ali
Dapat menghadiri persembahan terbuka kumpulan Nasyeed Al-Farabi di Taman Tasik Titiwangsa dan berjumpa dengan orang yang sepatutnya, begitu menggembirakan saya. Di samping Al-Farabi; kumpulan nasyeed yang penuh dengan muzik instrumentalnya. Sebelum ini, saya hanya mendengar secara bukan live, kali ini secara live dan sememangnya mereka begitu berbakat. Semoga terus maju nanti!!

Promosi Al-Farabi!!!!~hehe..

Akhlaknya


Saya suka dengan pengembaraan dan perjalanan kali ini. Pertamanya sebab Allah s.w.t mudahkan segalanya. Dari awal hingga akhir. Dan paling penting, saya mendapat sesuatu yang saya selalu impi dan gambarkan selama ini. Semoga Allah berkatinya; sokmo-sokmo lah!!!!

p/s-Saya gembira lagi!!!

Tuesday, November 03, 2009

Belajar Untuk Hidup Sederhana

Cuba anda bayangkan anda mendapat duit sebanyak ini dan itu. Kemudian, jumlah itu adalah tidak pernah anda jangkakan. Apa yang akan anda lakukan? Apa yang akan anda rancangkan dengan duit itu? Apa dan apa...??


Kawan



Kawan saya mendapat durian runtuh kali ini. Dia mendapat sejumlah wang besar dalam beberapa hari ini. Alhamdulillah, jumlah itu sudah memadai untuk gajinya untuk setahun. Waduh,banyak sekali!!~



Tapi, apabila saya melihatkan duit nya yang banyak itu dia masih sempat lagi merancang itu dan ini. Sebab selama ini saya selalu beranggapan dia selalu tak cukup wang sebab berbelanja lebih!!!huhu..rupanya saya silap.



Dari satu-satu perkara dia merancang. Sebenarnya dia yang lebih merancang untuk keluarganya. Alhamdulillah, nampaknya satu-satu perancangannya berjalan dengan baik.


Belajar Sederhana




" Bro, kau nanti kalau tiba-tiba ada duit banyak macam aku jangan belajar untuk bermewah-mewah sangat. Rancang untuk masa depan. Kan ko dah pergi Minggu Kesedaran Kewangan peringkat Universiti tempoh hari..," pesan kawan.


" Ye la. Tapi aku ni kalau duit banyak macam ko nanti, mata aku dah jadi lain dah,hehe...,"gelak besar saya dibuatnya.


" Aku macam biasa, belajar lah untuk hidup sederhana!!!," dengan agak tegas kawan saya mengingatkan tapi dalam maksudnya untuk aku fahami.


" Insyaallah....," saya menjawab.


Duit dan Perancangan


Seperti post yang lepas, kita seharusnya sentiasa membuat pelbagai persediaan dan perancangan untuk masa depan. Dan itu semuanya harus bermula dengan kita belajar untuk berbelanja secara sederhana. Guna bila PERLU. Set kan minda kita untuk sentiasa begitu.
" Tapi, kau kan nak pergi tengok Final Bola Akhir hujung minggu ni, tak 'makan' duit ke semua tu?," tanya kawan saya ni.
" Itu aku no komen lebih,hehe. Mungkin sebab minat dan ada 'sesuatu' yang aku tunggu di sana," saya menghabiskan ayat.

Akhlaknya

Siapa-siapa yang dah mula mendapat duit dari gajinya sendiri, mula lah untuk belajar hidup sederhana. Simpan setakat mana boleh di simpan..

p/s-belajar lah hidup sederhana~

Saturday, October 31, 2009

Ini Incubation Period~

Sah!!!!

" Memang anak mami semua demam bola," mak saya memulakan bicara.

" Sebenarnya bukan baru-baru je kamu semua ni minat sangat dengan bola sepak Kelantan, nuh..arwah Cik (tok sebelah Mak) tahun 70an dulu sanggup lepas solat Maghrib di masjid terus ke stadium Kota Bharu dengan kain pelikatnya. Ketika itu bak kata orang, sampaikan Tuan Imam Besar Masjid Kota Bharu, Tn Hj. Aziz pun sanggup bagi syarat kepada orang yang nak buat majlis akad kahwin dengan dia. Kalau nak buat malam ada game bola, tak boleh nak guna dia selaku Tok Kadi untuk malam tu," mak saya menerangkan kepada saya.





Sempat pulang ke ' Albaiti ' hujung minggu ini. Bertemu muka dengan orang yang akan dan selalu kita sayang. Mak dan abah saya. Adik-adik. Cuma kali ini, tiada isu lain cuma bercakap tentang bola sepak Kelantan.


Saya tak mahu mencetuskan apa-apa isu, cuma mahu mengulas bahawa isu bola sepak bukan sahaja demam sekarang, cuma ia sudah lama ada di Kelantan. Bak kata istilah medikal, ia ibarat dalam incubation period.Ia duduk memeram lama sehinggakan pada masa sesuai, ia akan muncul. Untuk kes ini masa yang sesuai adalah sekarang. Dalam tempoh kali ke berapa saya tak tahu, ia meletup lagi!!~


Dari si Kijang bertukar menjadi pahlawan Merah, walaupun ia nama tapi masih lagi tercalit semangat seorang pejuang di situ. Malam ini, penentu adakah pejuang-pejuang ini berjaya atau tidak, Perlis yang akan mengesahkan keputusannya. Apa-apa pun, kalau Allah dah buat keputusan satu-satu pasukan itu menang, kita dah tak boleh buat apa dah kan,huhu..


Lama dipendam

Sudah 40 tahun. Kalau kena gaya, dapat menang satu Piala kali ini barangkali bak kata istilah orang Kelantan, 'belarok' satu Kota Bharu barangkali. Tapi, apa-apa pun saya sendiri dengan penuh rasa takzim untuk melihat ia berjaya kali ini. Semangat mereka sudah ada di tempatnya, cuma tuah pula akan menentukan.

All the best Pahlawan Merah!!!~

Thursday, October 29, 2009

This Is Facts~Maybe..

" Eh kau ni, kenapa macam malu-malu pula nak cakap dengan staff perempuan?," sapa kawan aku di sini.

sekolah rendah

sekolah menengah..



" Mana ada malu la. Aku hormat dia. Cakap kena lemah lembut. Lagi pun nanti kita nak berurusan lama dengan dia," saya mem back up kan diri,hehe.

" Ye ke kau. Badan je besar, tapi malu dan segan pulaakk...Apa macam ni," sambil gelak kawan saya ni.


" Hehehe..kau tak tahu, aku ni 11 tahun hidup tanpa perempuan," aku memberitahu fakta.


" 11 tahun?? Habis tu mak kau tu apa? Mana ada orang boleh tak hidup bersama perempuan,hehe...," lagi kawan saya mengejek,hehe.



" Ye la. Aku dari sekolah rendah sampai la sekolah menengah, belajar sama-sama geng lelaki. Masa matrikulasi dan Universiti sampai sekarang je baru boleh hidup sekeliling bersama orang perempuan. Sebab tu aku nak cakap dengan orang perempuan ada malu-malu sikit. Walaupun badan aku besar," aku gelak besar...



" Mak tu lain kira. Cakap dengan mak lain nak cakap dengan orang perempuan sekeliling kita kan. Tapi mungkin kesan bercakap dengan mak selama ini dengan adab dan hormat letak kat depan. Cakap dengan penuh humor mempengaruhi kalau saya bercakap dengan orang sekarang. Lagi-lagi apabila berurusan dengan orang perempuan sekarang"



" Pastu macam mana la kau nak komunikasi baik dengan orang perempuan nanti,?" tanya kawan pula.


" Tak baik lagi ke sekarang ni??," tanya saya pula.



" Hehe..baik.Tapi nampak macam tak smooth..hehe," kawan saya menegur.



" Smooth tak smooth. Tu pun dah bergetar lutut aku nak bercakap,hehe.. Takpe la, nanti aku belajar dengan bakal isteri aku nanti," sambil gelak besar lagi saya berbicara.


...................................................

Selesai berurusan dan berbicara, kami ke cafe berdekatan. Macam biasa dalam kepala saya, tak habis-habis dengan isu ini. Tak betul lagi ke aku berkomunikasi dengan orang perempuan. Kasar sangatkah? Rasanya dengan urusan kerja, dah cukup baik dah. Apa-apa pun, mungkin ada kena perbaikinya lagi untuk urusan masa hadapan. Apa-apa pun, maaf saya dahulukan pada staff yang merasakan saya ada bercakap agak kasar sikit ye. Wa'llahu alam.!!~


p/s-rasa macam dah cukup lembutnya bercakap,hehehe..

Tuesday, October 27, 2009

Kelantan Go More!!

Dulu Kelantan bernasib baik ketika perlawanan separuh akhir Piala FA. Kalah 0-1 kepada Negri Sembilan, tapi akhirnya menang 1-2 di Seremban, berjaya mengikat dengan agregat 2-2 tetapi layak ke peringkat akhir dengan kelebihan jaringan di tempat lawan. Dan ketika itulah sudah berlakunya kejadian yang tidak disenangi dengan insiden segelintir penyokong pasukan Kelantan membakar trak polis. Harap ia jadi pengajaran buat semua..


Malam ini~


Sejarah harus dibuat lagi. Pasukan bola sepak Kelantan menerima kunjungan khas YAB Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat pada perlawanan separuh akhir pertama malam ini. Dijangkakan kehadiran ramai penyokong malam ini amat menggusarkan semua kerana kalau kalah malam ini, ramai yang beranggapan tak tahu lah apa yang akan dibakar nanti. Tapi, diharapkan dengan kehadiran Tuan Guru semoga semua penyokong Kelantan selaku rakyat di bawah naungan MB dapat menjaga tingkah dan juga laku masing-masing.


Lawan dan lawan!!~
Pertembungan klasik antara Kelantan dan Perlis mempertemukan dua orang penggempur berbisa buat masa ini Indra dan juga Nizar. Ibarat pertembungan Utara-Pantai Timur, sejujurnya ia harus dilihat dan dipandang positif oleh semua. Positif kepada semangat kesukanan dan juga positif kepada isu pembangunan sukan dalam negara kita yang menuntut terlalu banyak perubahan dalam minda dan mentaliti kita. Lebih-lebih lagi sukan sebegini. Bagi saya, ada sebab kenapa MB Kelantan turut sama dalam perlawanan malam ini. Untuk memberi sokongan satu hal, akan tetapi untuk menunjukkan betapa sukan sebenarnya amat digalakkan dalam Agama cuma ada beberapa syarat sepatutnya dipatuhi.


-aurat


-masa yang tidak terbuang sebegitu sahaja


-paling penting isu solat!!



Mungkin MB Kelantan tidak dapat mengubah semuanya malam ini, tapi saya difahamkan dengan kehadiran MB Kelantan malam ini mungkin akan mengubah beberapa persepsi masyarakat kepada keterbukaan Islam terhadap sukan. Mungkin akan ada pemain yang tidak menutup aurat tapi kita jangan lupa, Kerajaan Negeri Kelantan sudah hampir setiap tahun menganjurkan Kejohanan Bola Sepak Menteri Besar Kelantan yang antara syarat kejohanan adalah pemain wajib menutup aurat dan juga menjaga waktu-waktu solat. Dan ia berlangsung dengan lancarnya walaupun tidak mendapat banyak tajaan besar. Jadi dengan hadirnya MB malam ini, dengan jujur saya melihat ia sebagai membawa mesej besar iaitu sukan Bola Sepak boleh dikembangkan dengan baik dengan mengikut syarat-syaratnya. Mungkin malam ini MB Kelantan boleh melanjutkan perbincangan bersama Presiden KAFA, Tan Sri Anuar Musa dalam isu ini. Selamat maju jaya nanti!!~


Sengit dan berdisplin

Itu sepatutnya yang berlaku malam ini. Sengit dan bermain dengan penuh displin untuk pemain dan penyokong. Cuma satu yang diharapkan, semoga Kelantan dapat ke Finale Piala Malaysia untuk kali ke tiga barangkali setelah terakhir pada tahun 1965 barangkali (saya pun tak pasti,hehe).

Yang pasti, berilah sokongan yang terbaik untuk setiap pasukan masing-masing!!~


p/s-nak balik ke tak malam ni??hehe..

Monday, October 26, 2009

Antara Kereta, Bajet dan Perancangan..

Semalam, kereta saya rosak lagi buat sekian kali setelah terlibat dengan kemalangan kecil semasa bulan Ramadhan yang lalu. Dalam kepala, saya hanya memikirkan berapa banyak lagi duit yang akan dikeluarkan. Sedangkan upah untuk kerja saya bagi November nanti di hujungnya baru dibayar. Walaupun sekarang ada lagi duit berbaki, tetapi disebabkan tidak tahu berapa nilai yang dikeluarkan nanti selepas di baiki, saya menjadi sedikit terkedu dengan hal ini.



Tiara saya selepas dilanggar


" Mami, nanti weng nak hantar balik semula la kereta nanti, banyak rosak la pula kereta ini. kadang-kadang weng rasa tak dan nak support pula kalau selalu rosak begini," mengadu saya dua hari lepas pada mak tersayang saya.


" Ye ke. Takpe lah. Nanti balik, kita bincang semula," mak saya mematikan ayat saya di situ. Saya rasa macam ada yang tak kena pula.


Tiara dan Kami

Kereta Tiara yang saya naiki sekarang adalah warisan dari abah saya dan dibawa kepada abang kedua saya dan kemudian saya. Kereta ini adalah amat bernilai sebenanya. Banyak usaha membesarkan adik-beradik saya dengan kereta ini. Sehinggakan abang Fais yang menggunakannya tidak pernah pun untuk mengeluh menggunakan kereta ini waima ketika itu abang Fais saya mampu untuk menggunakan kereta yang lagi baik dengan gajinya ketika itu. Mungkin nilainya yang agak sentimental dan meng'ajar' erti susah itu amat berharga untuk abang Fais.


Tapi, apabila kereta itu dengan saya tak sampai 3 minggu dah kena langgar dek orang. Nasib baik saya dan orang yang langgar itu alhamdulillah tidak ada apa-apa. Tapi masa tu saya pun dah lari bajet juga la,hehe..Ada juga yang kena baiki kerosakannya. Macam-macam redhuan ni!!~


Abang Hilmi

Seorang yang amat dedikasi dalam hal merancang bajet dan aliran duit. Begitu cermat menggunakannya pada yang perlu. Bukan pada yang hendak. Bukan yang terlebih mahu. Pernah ditegur masa kecil-kecil dulu dengan abang Hilmi;


" Weng, jangan ambil ikan dalam pinggan banyak-banyak sangat..orang lain ramai lagi kat belakang...dan ambil guna sudu. Nanti orang belakang kita nak makan, macam mana nanti..??," tegur abang Hilmi pada saya..


..dan abang Hilmi tak pernah merungut atau mengeluh tentang bajetnya yang saya rasa sentiasa cukup malah boleh menyimpan walaupun kakak ipar saya masih lagi menjadi suri rumah buat masa ini. Tapi kakak ipar saya begitu sekali pandai dengan kemahiran menjahit dan memasak. Kemahiran itu digunakan sepenuhnya...dan rezeki Allah bagi lagi untuk sekian kalinya dengan kedatangan Nurul Huda Maisarah..alhamdulillah!!~



Nurul Huda Maisarah bersama Mami Tok nya..


Saya, kereta, bajet dan perancangan



Sempat berbual dengan staf saya di makmal, dia memberi beberapa penyelesaian kepada saya dalam hal ini. Dia pesan, lebih baik saya belajar dengan kereta yang ada sekarang yakni kereta Tiara. Ini kerana kereta macam ini akan mengajar kita betapa kita perlu sentiasa bersedia dengan bajet-bajet yang ada, di samping lebih mengajar kita erti TAHU susah dan senang. Walaupun kita berduit, tapi jangan ajar untuk berMEWAH (maksudnya jangan fikir lagi nak ambil kereta baru!!~,hehe)


Saya terKESIMA yang amat sekali. Teguran bermakna,huhu..Patutlah mak saya macam lain je bila saya beritahu mahu pulangkan semula kereta Tiara. Sedangkan abang saya boleh je gunakan dengan baik selama bertahun-tahun, saya baru sekejap je dah tak boleh tahan??







Saya mengambil ianya dengan penuh iktibar atas apa yang berlaku. Disamping bajet 2010, bonus untuk kakitangan kerajaan tiada, hanya duit hadiah RM500 sahaja; jadi saya perlu bersyukur dan merancang dengan apa yang ada. Dicampur dengan ada sedikit perangai saya yang tidak mampu lagi mengawal aliran keluar masuk duit dengan sempurna (maksudnya boros juga lah sedikit,huhu...), perancangan bajet memang sudah patut ada dari sekarang. Untuk kereta, untuk bajet diri sendiri, dan paling penting untuk masa depan nanti..Wallahu a'alam.

p/s-masa hadapan, dah macam nak kena kahwin ni,hehe..Ameennn!!!~

Saturday, October 24, 2009

Kalah juga..

Dua hari berlangsung sukan staff bagi sepak takraw, badminton,bola tampar pantai dan juga bola jaring lelaki dan juga wanita kali ini amat menuntut semangat kesukanan yang tinggi dan juga kekuatan menahan marah. Alhamdulillah, pasukan kami terutama bola tampar pantai dan juga bola jaring LELAKI(main penat juga ye,hehe) sempat menjengah ke semi final. Dalam kepanasan pagi dan juga petang, kami bertarung dan juga hampir benar-benar bertarung dalam semi final sebentar tadi. Akibat marah dan juga amarah yang ada, lebih-lebih lagi LELAKI yang main memang tunggu masa nak angkat kaki je la kalau marah. Tapi, alhamdulillah tak pula jadi sedemikian rupa..

Nampaknya blog saya dah jadi macam diari pula. Apa-apa pun,buat masa sekarang ini sahaja yang boleh saya update kan.Tidak idea sangat dah sekarang. Penat dah dengan kerja yang bertimbun-timbun(banyak???hehe..)

Akhirnya, tahniah saya ucapkan kepada yang berjuang hingga ke akhirnya walaupun kalah sebentar tadi. All the best!!!~

Wednesday, October 21, 2009

Sihatkan Diri dan Akal

Masa sihat, pasti kita selalu terlupa akan mahu menjaganya lagi. Tapi bila sakit je, gelabah kita mahu mencari ubat sana dan sini. Saya sendiri pun sama. Sakit gastrik saya kadang-kadang memuncak juga. Bila sudah memuncak, baru nak tersedar yang saya ini selalu makan pedas-pedas juga (walaupun dah selalu dipesan!!!~huhu), dan ubat selalu juga jarang makan sejak Idulfitri ini.


Sihatkan Diri dan juga Akal

Mari kita sama-sama ambil langkah untuk menjaga dua kesihatan yang amat bermakna ini. Akal yang sihat pasti mendapatkan tubuh badan yang lagi sihat.Paling penting, Allah suka kan kepada mereka; mukmin yang kuat dan sihat.

Tapi saya kadang-kadang agak terkejut apabila kita yang terlalu begitu memudahkan syarat-syarat dalam bersukan ini. Sehinggakan pergaulan kita antara lelaki perempuan diper'mudah'kan dengan alasan hanya untuk 'fun' semata, betapa itu membawa kepada satu perkara yang lagi besar lagi; mungkin ketidak sukaan Allah terhadap sesuatu yang sepatutnya mendapat berkat ini.

Bersukan atau apa-apa aktiviti pun tak salah selagi kita ikut syarat-syarat yang ditetapkan agama, cuma kalau melanggar syarat itu, jadilah ia HUKUM sebaliknya.


Sukan Staf~Bola Jaring


Saya lagi terKESIMA apabila tersenarai dalam pasukan bola jaring LELAKI untuk sukan staf di Universiti Malaysia Terengganu hujung minggu ini. Semua rata-rata staf lelaki tidak pernah main selama ini, sekali main macam banyak sangat pula rules and roles nya. Makin susah pun ada. Patutlah orang kata game ini sesuai untuk golongan Hawa sebab ia hanya guna sedikit sahaja tenaga berbanding sukan-sukan yang menggunakan lagi banyak tenaga. Sesuai dengan kelembutan dan keAYUan kaum Hawa itu sendiri.


Tapi, saya kadang-kadang ada juga rasa terkilan apabila kami staf Lelaki dipaksa bermain bersama staf wanita untuk atas nama 'latihan'. Sejauh mana saya betul-betul terkilan dan juga marah sehinggakan sudah banyak kali saya tidak turun latihan (baru je 3 kali,huhu) sehinggalah akhirnya kami kena juga bermain sesama sendiri staf lelaki. Yang jadi masalah pula, kami staf lelaki bajet macam hebat pula sebab bila latihan, 3 hingga 4 orang sahaja yang datang. Kesian,hehe..Apa-apa pun, menang atau tidak, itu semua bergantung kepada perancangan dan strategi masing-masing. Dicampur dengan stamina yang ada, mungkin dia adalah juara!!!~


Sihatkan Diri dan Akal KeranaNya


Tiada kompromi dalam hal ini. Kalau mahukan ia jadi ibadah, set up kan segalanya dari niat sehingga apa yang kita pakai dan lakukan ketika bersukan seiring dan sama dengan syarat menjadi IBADAH. Agar ia selari, Allah pun pasti redhai, semua orang akan senang hati dan menang serta Juara itu PASTI!!!~insyaAllah..

p/s-sukan betul-betul!!

Sunday, October 18, 2009

Maksiat Besar Yang Biasa

Beberapa masa dulu, saya ada membaca satu artikel tentang masalah seorang kakak yang tidak-tidak sudah berusaha untuk mendapatkan zuriat namun Allah s.w.t masih lagi belum kurniakan padanya rezeki itu. Namun tidak mengapalah kata kakak itu; mungkin belum sampai masanya lagi. Tapi yang menjadi kebimbangan dan kerisauan kakak itu adalah tentang begitu senang sekali anak-anak muda sekarang tanpa rasa segan dan malu pada masyarakat(kalau kita tidak malu pada Allah s.w.t sangat pun) melahirkan anak-anak luar nikah. Dan yang paling teruk, kalau takut malu depa buang sahaja bayi itu.

Pada saya, kalau begini lah keadaannya tak pelik Masyarakat Malaysia yang muslim akan totally berubah hidupnya mahu jadi ala-ala mat salleh yang buruk perilaku dan perangainya dalam hal-hal sebegini.

Saya hanya mahu salin dan tampalkan di sini apa yang ditulis dalam Harian Metro tentang hal ini.


Amalan seks bebas di kalangan remaja pada masa ini boleh dianggap memasuki zon kritikal apabila data dikumpul daripada dua rumah perlindungan wanita di Lembah Klang mencatatkan 2,701 kes kehamilan luar nikah sejak 1996 sehingga September lalu.


“Lebih membimbangkan, ketika jumlah kes yang dikendalikan meningkat, usia wanita hamil luar nikah itu makin menurun kerana ada yang baru berusia 15 tahun”


“Trend wanita lahir anak luar nikah kini sangat membimbangkan kerana ia dianggap perkara biasa dan bukan lagi hal besar. Bayangkan, hampir setiap hari secara purata saya terima dua panggilan telefon berkaitan masalah hamil luar nikah


Subhannallah!!~begitu sekali hebat cabaran masa kini Allah berikan kepada kita semua. Sehinggakan ia dianggap biasa, saya tidak tahu lah apa lagi yang maksiat-maksiat besar ini akan dipandang BIASA lagi..Mahu kata salah wanita,salah juga lelaki yang membuatnya. Mahu kata salah siapa lagi??

Tatkala tiada iman di hati, maksiat berani dilakukan bertepi, tibalah saat menanti~Kiamat Allah jua akan tiba nanti!!!!

p/s-tepuk dada tanya iman kita..

Friday, October 16, 2009

Selamat Datang!!~


Nurul Huda Maisarah


Alhamdulillah, kami menerima kedatangan ahli keluarga baru legasi Mohd Noor dengan begitu gembira dan penuh kesyukuran. Dengan mencukupkan bilangan cucu abah dan mami kepada 5 orang, dengan bertambah seorang lagi kaum Hawa pada bilangan cucu-cucu ini.

Tidak mahu menulis panjang, selamat datang bapak sedara kamu ini ucapkan kepada Nurul Huda Maisarah bt Mohd Hilmi ke dunia yang indah ini. Semoga kamu sihat-sihat selalu ya!!!~

Friday, October 09, 2009

Selamat Ulang Tahun Redhuan~


saya dan kedua ibu bapa..

Selamat ulang tahun saya ucapkan pada diri sendiri~sudah 24 tahun kiraan matematiknya umur saya. Secara fizikalnya, mesti ramai tak percaya,heeeee.......Tapi tak mengapalah, yang penting umur yang bertambah bukan untuk dirai, tapi untuk dihisabi~andai banyak salah dan silap, kesempatan masa yang Allah s.w.t berikan lagi, sama-sama kita cucikannya dengan kalimat taubat dan muhasabah...

Selamat ulang tahun Redhuan!!~

10/10/2009.

p/s-penat,tak mahu menulis panjang,hehee

Thursday, October 08, 2009

Pilihan Di Tangan Anda!!!~



ISLAM PEACE atau 1 Malaysia??

Rakyat Bagan Pinang yang akan memilih nanti tentu sudah pandai dan bijakSANA dalam membuat pilihan. Terserah pada mereka. Apa-apa pun, semoga semuanya berjalan lancar nanti. Siiru a'la barakatillah!!~

Wednesday, October 07, 2009

Kesian Jadi Orang...

Cerita ini saya dapat daripada kawan saya dan kawan-kawan saya lagi. Berapa kali kawan saya tak tahu daa..tapi bila mereka bercerita cerita ini, saya rasakan begitu kesian sekali. Ada juga orang sebegini atas muka bumi Allah s.w.t yang indah ini..


Ceritanya ringkas, beberapa minggu yang lalu pinangannya ditolak setelah mak dan abah perempuan itu tahu kawan kepada kawan saya ini ada asal dan salasilahnya dari orang Kelantan. Tanpa segan silu, pinangan yang datang dari jauh dan berniatkan sesuatu yang baik dari asalnya terpaksa bertukar menjadi sumpah seranah barangkali. Mahu menahan agar tak mahu keluar sumpah seranah itu tapi dek kerana ammarah yang berlaku kerana asalnya datang dari negeri yang satu ini, kadang-kadang terlepas juga butang PAUSE nya..dan marah terus meletup..


Saya bila mendengar cerita ini, pertamanya nauzubillah!!!! saya ucapkan. Betapa agak besar juga Allah mahu uji dia dan keluarganya. Nasib baik, belum lagi ke majlis kahwinnya. Kalau tidak, saya rasa lagi besar ammarahnya yang boleh berlaku. Dan saya merasakan betapa ada lagi orang berfikir sedemikian..


Mentaliti yang Digarap


Ini lah satu usaha tidak henti oleh orang yang saya rasakan tidak bertanggungjawab atas dasar kemanusiaan. Digarapkan dalam media orang Kelantan begini, orang Kelantan jumud, orang Kelantan lagak alim, orang Kelantan tak mahu maju!!!~kenapa sampai begini ya??


Lagi-lagi apabila Timbalan Perdana Menteri kita dengan begitu senang membuat satu kenyataan " lihatlah Kelantan, contoh negeri yang tidak pernah mahu maju". Mungkin, benarnya ada. Dari Kota Bharu ke Gua Musang, apa yang ada. Kami mungkin tidak ada highway yang luas barangkali, jadi mungkin kami ini tidak nampak moden. Kami mungkin tidak ada prasarana yang baik barangkali, jadi kami mungkin tidak mahu maju ke-hadapan. Tidak macam negeri-negeri lain. Mungkin ada benarnya kan. Dan lagi besarnya mungkin Rakyatnya yang tidak memilih dengan baik semasa pilihan raya umum, maka itu lah yang mereka dapat.


Besar sungguh saya rasa dosa mereka-mereka ini yang meletakkan mentaliti orang lain untuk memikirkan Kelantan sampai sebegini. Kalau benar sangat pun, janganlah lebih-lebih, nanti sampai tak cukup kaki tangan nak menjawab di SANA nanti.


Dengan Nada Agak Sedih..

Saya menulis kerana ada orang yang sampai sekarang termakan isu sebegini. Saya ingat masa saya belajar dulu, orang tanya saya belajar di mana? Saya jawab USM Kelantan. Dengan senang hati mereka gelak dan menjawab kenapa lah pilih tempat macam tu. Tak mahu keluar kepompong ke kata mereka..dan saya buatlah muka macam-macam innocent..tahan sabar barangkali..

Lagi-lagi dengan isu yang saya ceritakan dari awal, lagi la saya merasakan begitu besarnya SALAH orang yang telah meletakkan label orang Kelantan sedemikian rupa..MASYAALLAH!!!~


Akhirnya

Saya tidak apa yang mahu diperkatakan lagi. Tapi sinis orang menyindir Tuan Guru Nik Aziz bila disuruhnya Perdana Menteri datang ke Kelantan untuk melihat kemajuan dengan ada itu dan ini (baca=BANGUNAN-BANGUNAN besar) adalah tidak betul. Ini kerana mereka melihat pembangunan dengan fizikal, jadi perbandingan Nik Aziz adalah paling tepat dengan orang yang memandang sebegitu adalah kemajuan~itu sahaja..

p/s-Kesian jadi orang Kelantan kan???

Monday, October 05, 2009

Falahiah Selamanya~!!!!

Kali ini berita bergambar.Tiada yang menarik sangat, cuma kadang-kadang rasa gembira pun ada bila tengok gambar-gambar lama. Sememangnya, setiap pelajar asrama di Falahiah akan melalui detik-detik iaitu dengan nasyid, dakwah fardiyyah a.k.a adik angkat la kot, kawan-kawan lelaki yang memang sekepala dan usrah pada adik-adik tingkatan 1,2 dan 3. Kalau dibuka semua ceritanya, pasti meruntun kenangan indah.



nasyid MADANI Falahiah~kalau Falahian's tak kenal,malu lar,hehe...




saya bersama anak dakwah fardiyyah; ridhzuan



kawan-kawan lelaki~FALAHIAN's





geng SPM 2002~falahian's




saya dan anak usrah's tercinta selamanya..


Dan yang paling nak tergelak, saiz saya yang agak mengecut dulu kalau nak dibandingkan dengan sekarang. Sekarang dah agak mengembang,hehehe...

Apa-apa pun, layan...

p/s-Falahiah selamanya~PEACE!!!

Saturday, October 03, 2009

Bersantai Di Rumbia Resort Villa~

Alhamdulillah, kesempatan yang ada minggu ini saya diberikan peluang olehNya untuk turun merehatkan minda dan tubuh badan yang agak letih bekerja (letih ke??hehe....).Ini adalah kesempatan yang amat berharga sekali. Sebenarnya saya terlibat secara langsung menjadi AJK untuk bengkel Kerjaya pelajar saya di Universiti Malaysia Terengganu kali ini.





Rumbia Resort Villa

Hanya 110 km dari UMT, kami bergerak Khamis pagi 1 oktober 2009. Dan baru sahaja sampai ke UMT pada 3 oktober 2009 tadi. Penat, letih, kuat makan,kuat main riadah dan aktiviti, kuat melayan songeh pelajar-pelajar yang tak reti nak turun program, semuanya masih lagi terasa.



tempat tidur ku,hehe


Tapi, oleh kerana fasiliti dan kemudahan yang disediakan begitu baik sekali, kadang-kadang keletihan itu hilang seketika. Bak kata orang, kita perlu untuk rehat santai di tempat-tempat begini untuk refresh kan semula apa yang telah badan kita penat bekerja selama ini. Yang pasti, saya tak keluarkan duit sesen pun untuk program kali ini,hehehe...


Bengkel Kerjaya

Sejumlah wang yang agak besar dikeluarkan oleh pihak Universiti untuk anak-anak pelajar ini. Tidak lain dan tidak bukan hanya mahu mendedahkan dengan persediaan mahu ke temuduga bagi mendapatkan sesuatu pekerjaan.



Bengkel Kerjaya 2009


Kadang-kadang saya agak sedih apabila ada pelajar yang memberi komen yang agak berbeza sekali dengan apa yang kami AJK harapkan di akhir program. Ia berbunyi begini barangkali..



" Program ini bersifat memaksa. Dan program ini membazirkan duit. Program ini membazirkan masa. Program ini membazirkan tenaga saya. Lain kali, kalau nak buat, fikirkan dulu kepentingan pelajar..."



Kadang-kadang rasa macam nak pula 'bagi' sesuatu je kat pelajar macam ini. Tapi tak mengapa lah, dia ada pendapat sendiri. Tapi kalau mahu diikutkan di tempat saya belajar untuk ijazah pertama dulu pun tidak diberikan peluang yang sebegini rupa dengan bajet yang sebegini banyak. Lagi-lagi tempat yang sebegini selesa untuk berbengkel, subhanallah...Kadang-kadang syukur itu kita selalu lupa, tapi kalau selalu lupa ada baiknya kita kena selalu peringatkan.




makan dan terus makan~


Kesimpulannya


Alhamdulillah, semuanya selamat pergi dan pulang. Cuma menunggu untuk masuk kerja dan belajar pula esok dalam keadaan sihat tubuh badan barangkali,insyaallah!!!~dan jangan lupa untuk berpuasa enam semua ye..

p/s-tapi jamuan raya banyakkkkk sangat,hehee...

Thursday, October 01, 2009

Fokus Semua!!!!!

Saya sedang berehat ketika gambar ini di ambil. Rehat daripada kekenyangan makanan Raya barangkali. Sambil berehat di atas kerusi, saya melihat Irham anak saudara saya yang keempat sedang merangkak-rangkak ke sana dan ke sini. Memang mak dan abahnya tak sempat untuk pegang dengan baik. Begitu lincah sekali pergerakannya. Katanya abang saya mungkin sebab dia baru seminggu dapat merangkak, jadi mahu qadha' habis perjalanannya kali ini. Mahu dijelajah semua. Kalau dipegang, menangis,hehe..

Amir pula sedang disuap makan oleh bibiknya. Amir memang selalu juga makan. Bila makan, memang tak boleh kacau lah. Nak pegang memang tak boleh. Lagi-lagi kalau mamanya yang suapkan,hehe..


Tiba-tiba


Dalam keadaan semua tak boleh dipegang dan dihalang, mereka berdua serentak berpaling ke televisyen yang memang sudah lama dibuka rancangan kartun oleh mak saudaranya untuk anak saudara yang dua orang lagi, Aisya dan Hadi.


"Ooooo....diorang memang kaki iklan ni," saya berkata dalam hati.


Patutlah dulu abang Fais dan abang Rafiqie beritahu kalau iklan TV, tak perlu buat apa dengan depa. Biarkan depa berdua macam itu. Confirm depa akan fokus betul-betul walaupun tak faham. Bila dah tamat iklan semua, baru lah boleh diganggu sikit..


Saya a.k.a pak saudaranya yang suka usik-usik anak saudara ini; apa lagi. Usik la anak saudara masa depa ada ni. Saya sengaja pergi halang mereka tengok iklan. Dengan tubuh saya yang sudah membesar ini, saya cuba halang mereka tengok iklan di TV kami yang baru.


Alamak!!!!


Rupa-rupanya mereka berdua ini memang betul-betul FOKUS. Siap berdiri tuh!!!!!!~huhuu...mata pun tak tengok pun Pak saudaranya yang besar ni,hehehe....







Halangan kali pertama~Amir yang tak nampak,jadi dia kena berdiri dalam walker.




Halangan kali kedua, Irham pula yang tak nampak. Jadi dia pula terpaksa bangun,hehe



Masalah kita semua..



Beginilah masalah kita sekarang. Nak suruh senyap, berikan depa tengok TV. Tapi nak kata salah depa tak boleh juga kan. Nak kata salah ibu-bapa tak boleh juga. Jadi salah siapa?? Salah TV? Salah rancangan-rancangan menarik di TV??


Pada saya, itu lah cabaran utama membesarkan anak-anak sekarang. TV ibarat kehidupan mereka. TV itu perlu selagi mana ia perlu. Tapi bila sudah tahap tepu dengan maksiat melata, rasanya sudah tiba masa kita ambil remote yang ada untuk ditutupkan TV itu dengan baik..


Mungkin benarlah kata-kata seorang Tok Guru dulu kala...


" Nanti bila sudah nak dekat akhir zaman, setiap rumah akan ada taghut yang nyata dan jelas senang untuk diperolehi.."


Taghut itu saya permudahkan maksudnya seperti TV lah. Banyak lagi benda lain. Itu anda fikir sendiri ye!!!


Akhirnya

Saya tak marahkan anak-anak saudara saya ye. Sebab depa tengok iklan je,hehe. Jangan marah ye Abe Qie dan Abe Fais pada adik mu yang besar ini,hehe. Adik mu ini pun kalau ada anak sebesar dan berumur macam itu akan beri dulu kebebasan padanya untuk dia nak tengok apa kan. Yang penting kita kawal bila depa dah meningkat besar nanti. Jangan tak kawal sudah. Ibu bapa pun kena FOKUS. FOKUSkan kepada mencari cara kawalan yang terbaik~agar anak membesar dengan info yang baik dan berguna untuk dunia dan selamanya kepada akhirat.PEACE!!!!!


p/s-TV yang selalu menjadi agenda baik atau buruk,kita yang tentukan..