Thursday, June 03, 2010

Sakitnya Endoskopi...


alat untuk melakukan endoskopi


Semalam, buat pertama kali saya di'lakukan' satu teknik dikenali dengan nama 'teropong' perut oleh orang sekitar hospital di sini. Atau dengan nama saintifiknya teknik endoskopi.


Alkisahnya..

Saya mengadu kepada doktor tentang sakit gastrik yang selalu menyebabkan saya berada dalam keadaan tak selesa sebelum atau selepas makan. Jadi, dengan inisiatif doktor dan jururawat yang baik di Pusat Kesihatan Universiti, saya dirujuk ke Hospital Sultanah Nur Zahirah di bandaraya Kuala Terengganu.

Nak dijadikan cerita, satu tarikh endoskopi ditetapkan. Pada 2 Jun 2010, ia digezekan tarikhnya.

Alkisah..Toyyiiibbb...


Aduh, mendaftarkan diri jam 8.45am lagi, tapi dipanggil untuk endoskopi jam 12.15pm. Mahu penat den menunggu,huhu...Tapi tak mengapa, untuk perut yang sihat!!!(cewahhh,hehee). Masuk punya masuk, rupa-rupanya doktor dan jururawat yang membantu pandai depa me'realease' kan tension yang ada pada saya. Mungkin disebabkan muka saya sentiasa nampak serius, jadi apabila masuk ke bilik endoskopi; memang mereka pandai buat lawak pula. Tengok-tengok saya pula yang pelik. Betul ke depa ni? Tapi tak mengapa, yang penting saya memang tak rasa apa dah kat dalam bilik tu. Berbanding masa kat luar, dub dab dub dab je kerjanya,huhu...


Sebelum melakukan endoskopi, doktor pakar ada memberi pilihan sama ada mahu dapatkan bius secara penuh(maksudnya terus tidur la,hehe) atau bius di kawasan tekak sahaja. Jadi saya tanya mana yang lagi baik? Depa jawab, mana-mana pun sama je la, tapi tak jantan la kalau orang lelaki guna ubat bius penuh.


Wah, nampaknya Doktor psiko saya ini. Ke ubat bius dah nak habis dok psiko macm ini,hehe. Apa-apa pun, dengan penuh JANTAN dan COOL saya memilih untuk menggunakan ubat bius yang hanya letak pada kawasan tekak je. Sekali dia punya rasa kebah daa...hehe.


Saatnya...

Doktor pakar ini memang begitu tenang melakukan tugasnya. Dari bahagian mulut, saya dijolok dengan satu tiub yang agak panjang berdiameter berapa saya tak pasti.(gambar di atas sekali) Tetapi sesuai dengan mulut dan esophagus yang akan dijolok nanti. Ditambah dengan kamera pada tiub tadi, ia dijolok dengan penuh rasa tenang. Tapi saya pula yang tidak tenang!!!huhu..Rasa macam diberi makan kayu dan sedang melekat pada kawasan tekak je. Nak telan tak boleh, nak luah pun tak boleh. Sakitnya weh,huhuhu..tapi apa-apapun, masih JANTAN dan COOL lagi,hehe


Dalam masa 5 minit, prosesnya selesai. Semua doktor dan jururawat memberi bantuan sewajarnya. Dan alhamdulillah doktor beritahu tidak ada apa-apa yang teruk. Cuma adalah satu perkataan diberitahu kepada saya; reflux esophagatis ataupun GERD.


Alhamdulillah nampaknya untuk kali ini semuanya telah selesai...


Kesimpulan

Kenapa saya menceritakan detik-detik ini kerana ini pertama kali saya merasakan jika sesuatu benda yang menjolok ke kawasan mulut saya ini menyebabkan sakit sebegitu rupa di DUNIA ini, alangkah saya tidak dapat membayangkan sakitnya kita di azab Allah di SANA nanti oleh kerana beberapa perbuatan yang tak sepatutnya kita lakukan seperti meninggalkan solat, tidak berpuasa di bulan Ramadhan, dan sebagainya. Yang mana setiap satu ada 'denda'nya oleh Allah di SANA nanti yang akan lebih menyentuh tubuh badan kita nanti. Nau'zubillah..


Semoga saya dan kalian akan terus sihat, sihat di SINI dan juga merancang untuk sihat di SANA juga,insyaallah..~


p/s-ooohhh....sakitnya endoskopi..tapi sakit lagi orang Palestine sana..

5 comments:

Jacknaim said...

salam abe duwe
gambar bwh tu bkn endoscopy yg abe buat.. yg abe buat tu nama OGDS.. yg gmbar tu gamba ERCP

saffmukmin said...

hehee..xtgk apa nm test tuh kt gmbrnya.taip dlm internet endoscope kuar yg tu,ambik je.xpe.beres.yg ptg,pengalaman endoskopi membuatkan mls dah aih nk buat benda tuh,hehe
p/s-syukran bgth

Abdul Haqeem Akhyani said...

salam..nak tanya tuk wat endoskopi di hospital berapa cas bayaran?

Anonymous said...

Buat kat hoapital kerajaan ke atau swasta

Anonymous said...

Buat kat hoapital kerajaan ke atau swasta