Wednesday, January 06, 2010

Terengganu VS Kelantan...Persamaan dan Perbezaan




Selalunya, Terengganu dan Kelantan dikaitkan dengan perbezaan yang amat nipis. Dari segi bahasa, perangai, sudut politik, dan juga gaya pemakanan, mereka dan kita amat nipis perbezaannya. Tapi selalunya yang nipis ini la yang menyengat!!!(macam limau nipis,hehee)


Terengganu vs Kelantan



Abang saya berbesan dengan orang Terengganu. Kawan-kawan saya dari Kelantan pun ramai bekerja di Terengganu. Saya pun turut sama (hehe). Selalu orang cakap orang Terengganu tak ngam dengan orang Kelantan, sejauh mana faktanya saya tidak pasti. Tapi, beberapa fakta dari susuk politik, saya yakin KAMI selalu bersama dalam beberapa hal.


i) Minyak

Dato' Mat Said dengan sekerasnya mahu menuntut royalti minyak yang patut diperolehi oleh Kerajaan Negeri Terengganu sebanyak RM 2 bilion sejak tahun 2000 sehingga sekarang. Kerajaan Kelantan pun sama, KAMI menuntut hak milik royalti minyak KAMI, bukan wang ehsan. Seluruh kerajaan dan rakyat Kelantan yang bernombor IC -03- pasti tak akan meragui hal ini. Cuma mereka yang konon-kononnya mahu menjadi JUARA rakyat pula menafikan hak Kelantan ini. Tak mahu jadi rakyat Kelantan ke dia ni??



ii) Menanggung hutang?


Hutang yang saya maksudkan di sini adalah hutang dari segi maksud duit atau pun hutang dalam bentuk pembangunan. Seperti Di Kelantan, mereka (baca=kerajaan) terpaksa menanggung hutang lama yang ditinggalkan sejak tahun 1990 lagi. Ketika itu, ditinggalkan hutang-hutang yang amat tinggi nilainya sehingga sekarang hasil daripada keborosan berbelanja tahap melampau dari pihak sebelum ini. Sama juga di Terengganu, Dato' Mat Said terpaksa menanggung hutang-hutang lama oleh kerajaan sebelum ini, termasuk hutang 'malu' keruntuhan Stadium terbesar di Pantai Timur, dan beberapa lagi projek yang menanggung jumlah yang amat besar. Malahan, kompleks Taman Ilmu di Tembila dikhabarkan akan menjadi projek Gajah Putih juga..macam-macam!!!~



iii) Kebangkitan rakyat


Satu artikel pernah ditulis, tentang kenapa Kelantan, Kedah dan Terengganu senang dikuasai oleh pembangkang bernama PAS, sedangkan negeri lain agak sukar? Kesimpulan yang dibuatnya adalah kerana sikap FANATIK orang-orang ini selalu melebihi dari sekalian orang. Dalam apa-apa sudut sekali pun. Sebab itu, kalau kalian terperasan, pasti isu-isu perusuh bola sepak negara kita biasanya bermula dengan orang dari tiga negeri ini (bukan Kelantan sahaja ye!!~). Jadi, oleh sebab itu, keFANATIKan ini disalurkan kepada keFANATIKan dalam menyokong AGAMA dan gerakan atau parti yang mereka sokong, dan dalam masa yang sama, memenangkan parti pembangkang bernama PAS ini. Jadi, sama ada Terengganu atau Kelantan, kebangkitan rakyat ini akan selalu ada dan terus berjalan dalam menuju kegemilangan ISLAM nanti di bumi Malaysia,insyaallah. Jadi persamaannya terletak di situ. Tidak boleh kita nafikan.



Kenapa Diutarakan?


Kalau dilihat,itu semua melibatkan keterlibatan dalam politik antara Kelantan dan Terengganu. Saya suka berbicara apabila ia melibatkan suasana politik. Hari ini, kebetulan saya mengetahui Pilihanraya Kampus terutama di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) sudah bermula dengan penjualan borang pencalonannya. Pasti ia akan menarik ramai pelajar di sana nanti. Yang pasti, ketika saya di USM Kampus Kesihatan, Kelantan dulu suasana Pilihan Raya kampus ketika itu agak sedikit suram. Mungkin sebab ia berada di Kelantan kot, banyak perkara yang dibuat di dalam kampus akan diSAMAkan dengan aktiviti kerajaan negeri di luar,barangkali. Tapi di Terengganu saya merasakan ia tidak perlu sampai tahap begitu (sebab kerajaannya tidak sama dengan di Kelantan,huhu). Meriahkan suasana Pilihan Raya kampus, sebab ini lah tempat untuk anda menunjukkan kematangan anda sebagai seorang intelektual mahasiswa,insyaAllah!!!







09/01/2010



Satu lagi tarikh bersejarah untuk tahun ini bagi kedua negeri ini. Pertembungan derby cost ini pasti akan menggamitkan rakyat mereka. Perlawanan bola sepak antara Terengganu dan Kelantan berlangsung di Stadium Terengganu; Liga Super musim 2010 ini akan menarik ramai orang dari dua negeri ini bercerita.


Apa-apapun, kita mengharapkan pertembungan ini adalah satu persembahan terbaik daripada kedua pasukan di samping displin yang tinggi daripada kedua belah pihak yang menyokong. Dan yang pasti,terimalah apa jua keputusan akan diterima nanti dengan penuh keterbukaan dan rela hati. Jangan gaduh-gaduh lagi yeah!!!


p/s-menantikan Kelantan vs Terengganu di Kota Bharu pula!!!~

4 comments:

areMaL said...

btul2 betul... negeri yg tggi kefanatikan nye :D dan jika disalurkan pada tempat yang betul..mmg berguna! :D

Anonymous said...

semoga kuasa politik Trg pn akn sama dgn 2 negri tuh next PRU..jom daftar pengundi!!

saffmukmin said...

akmal:kefanatikan membawa +ve dan jg -ve...

saffmukmin said...

anon1:insyaallah!!!~