Wednesday, January 27, 2010

Mandi dan Solat




Kadang-kadang mahu menulis sudah kekeringan idea. Tapi, sekali bila dah mula menulis, datang lah idea yang macam-macam. Tapi mungkin datang idea tunggang langgang..atau yang lebih baik ideanya juga mungkin. Kali ini, tidak ada apa-apa yang lebih dan kurang, cuma mahu dibawakan satu hadis yang sangat dan selalu kita membacanya. Yang selalu kita faham dan buat. Tapi sering kali kita terlupa bahawa ini lah antara faktor terpenting dalam kehidupan kita.


Maksud Hadis 1

Mafhum Hadis dari Abu Hurairah r.a: " Bahawasanya aku mendengar Rasul Allah s.a.w. bertanya kepada para sahabatnya, ADAKAH KAMU PERCAYA BAHAWA KEKOTORAN MASIH MELEKAT PADA TUBUH SESEORANG YANG LIMA KALI SEHARI MEMBERSIHKAN DIRI DALAM SUNGAI YANG MENGALIR DI HADAPAN RUMAHNYA? Lalu Baginda bersabda: BEGITULAH UMPAMANYA KESAN SOLAT YANG DIKERJAKAN LIMA KALI SEHARI. DENGAN RAHMAT ALLAH IA DAPAT MENGHAPUSKAN SEGALA DOSA." (Muttafaq Alaih)


Nabi secara terus memberikan analogi ringkas kepada sahabat-sahabatnya mengenai bersuci. Kita pun tahu, bersuci adalah salah satu tuntutan besar dalam beragama. Sebelum solat, kita bersuci. Sebelum makan, minum, segala aktiviti pun kita di galakkan dalam Islam untuk bersuci terlebih dahulu. Jadi, apabila Rasul Allah s.w.t memberikan analogi apabila kita membersihkan diri lima kali sehari, adakah kekotoran itu akan masih ada? Pasti kalau kita fikir logik, kekotoran itu mesti akan hilang. Begitulah Nabi Muhammad s.a.w. begitu tepat dan mencapai sasaran maksud yang ingin disampaikan kepada kita ummatnya. Bahawasanya solat yang kita dok laksanakan lima kali sehari semalam ini, sebenarnya boleh mencuci dosa-dosa kita..


Tapi ramai juga yang masih bergelumang dosa?

Betul juga kan. Waima sudah lima kali solat (kalau yang solat la..) namun perangainya masih sama. Perangai untuk keburukan masih lagi dibawa. Maksiat terus dijunjungnya. Di mana kekotoran yang sepatutnya dibasuh dengan solat tapi masih ada?


Kalau analogi dibuat Nabi sebegitu, pasti ada kebenarannya . Kita juga perlu ingat, kalau mandi, sejauh mana keberkesanan kita mandi. Kalau sekadar mandi ala-ala P.Ramlee, gamaknya itu mandi omong-omong saje sih,hehe. Tapi kalau mandi itu gaya macam mandi dalam iklan Shokubutsu (yang penuh berbuih,hehe), saya yakin dan percaya pasti badan kita akan bersih dan bau wangi lagi..


Begitu juga solat kita, kalau solat sekadarnya sahaja, anda percaya ia boleh mencuci dan membersihkan dosa-dosa kita? Malah boleh mencegah perkara-perkara keji dan mungkar? Tapi kalau kita solat secara ikhlas, secara tartil, secara penuh khusyuk, saya yakin semuanya akan mengikut seperti yang dituturkan Nabi kita itu. Dan saya 100 peratus yakin pasti solat kita dapat membawa kita kepada mencegah keji dan mungkar seperti yang dijanjikan Allah dalam kitabNya.


Akhirnya

Ambillah akhlaknya dari Hadis Nabi ini. Kita tentu mahu jadi bersih dari dosa-dosa yang ada. Tapi tidak pula boleh cuci sepenuhnya kerana kita bukan Nabi mahupun Malaikat. Tapi kita boleh meminimumkan dosa-dosa yang ada. Jadi, sekian sahaja untuk hari ini, wallahu a'alam.

p/s-jom pergi mandi lagi!!~




4 comments:

cik milah said...

nakal sungguh karikatur tu. kebetulan sama nama. he he.

saffmukmin said...

cik milah:sy pun amik dr kwn sy kartun ini,hehe..lawak,tp penuh makna..

日月神教-任我行 said...

走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,聊天室

鯛魚燒Star said...

,徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社