Wednesday, October 21, 2009

Sihatkan Diri dan Akal

Masa sihat, pasti kita selalu terlupa akan mahu menjaganya lagi. Tapi bila sakit je, gelabah kita mahu mencari ubat sana dan sini. Saya sendiri pun sama. Sakit gastrik saya kadang-kadang memuncak juga. Bila sudah memuncak, baru nak tersedar yang saya ini selalu makan pedas-pedas juga (walaupun dah selalu dipesan!!!~huhu), dan ubat selalu juga jarang makan sejak Idulfitri ini.


Sihatkan Diri dan juga Akal

Mari kita sama-sama ambil langkah untuk menjaga dua kesihatan yang amat bermakna ini. Akal yang sihat pasti mendapatkan tubuh badan yang lagi sihat.Paling penting, Allah suka kan kepada mereka; mukmin yang kuat dan sihat.

Tapi saya kadang-kadang agak terkejut apabila kita yang terlalu begitu memudahkan syarat-syarat dalam bersukan ini. Sehinggakan pergaulan kita antara lelaki perempuan diper'mudah'kan dengan alasan hanya untuk 'fun' semata, betapa itu membawa kepada satu perkara yang lagi besar lagi; mungkin ketidak sukaan Allah terhadap sesuatu yang sepatutnya mendapat berkat ini.

Bersukan atau apa-apa aktiviti pun tak salah selagi kita ikut syarat-syarat yang ditetapkan agama, cuma kalau melanggar syarat itu, jadilah ia HUKUM sebaliknya.


Sukan Staf~Bola Jaring


Saya lagi terKESIMA apabila tersenarai dalam pasukan bola jaring LELAKI untuk sukan staf di Universiti Malaysia Terengganu hujung minggu ini. Semua rata-rata staf lelaki tidak pernah main selama ini, sekali main macam banyak sangat pula rules and roles nya. Makin susah pun ada. Patutlah orang kata game ini sesuai untuk golongan Hawa sebab ia hanya guna sedikit sahaja tenaga berbanding sukan-sukan yang menggunakan lagi banyak tenaga. Sesuai dengan kelembutan dan keAYUan kaum Hawa itu sendiri.


Tapi, saya kadang-kadang ada juga rasa terkilan apabila kami staf Lelaki dipaksa bermain bersama staf wanita untuk atas nama 'latihan'. Sejauh mana saya betul-betul terkilan dan juga marah sehinggakan sudah banyak kali saya tidak turun latihan (baru je 3 kali,huhu) sehinggalah akhirnya kami kena juga bermain sesama sendiri staf lelaki. Yang jadi masalah pula, kami staf lelaki bajet macam hebat pula sebab bila latihan, 3 hingga 4 orang sahaja yang datang. Kesian,hehe..Apa-apa pun, menang atau tidak, itu semua bergantung kepada perancangan dan strategi masing-masing. Dicampur dengan stamina yang ada, mungkin dia adalah juara!!!~


Sihatkan Diri dan Akal KeranaNya


Tiada kompromi dalam hal ini. Kalau mahukan ia jadi ibadah, set up kan segalanya dari niat sehingga apa yang kita pakai dan lakukan ketika bersukan seiring dan sama dengan syarat menjadi IBADAH. Agar ia selari, Allah pun pasti redhai, semua orang akan senang hati dan menang serta Juara itu PASTI!!!~insyaAllah..

p/s-sukan betul-betul!!

2 comments:

Cik Awan Butirstar said...

main sungguh2 lah.
pastikan dapat medal

saffmukmin said...

main sgh2 doh..kaki pon skt sapa ko ari ni,huhu..tp sampai semi final jah,heheee