Thursday, October 01, 2009

Fokus Semua!!!!!

Saya sedang berehat ketika gambar ini di ambil. Rehat daripada kekenyangan makanan Raya barangkali. Sambil berehat di atas kerusi, saya melihat Irham anak saudara saya yang keempat sedang merangkak-rangkak ke sana dan ke sini. Memang mak dan abahnya tak sempat untuk pegang dengan baik. Begitu lincah sekali pergerakannya. Katanya abang saya mungkin sebab dia baru seminggu dapat merangkak, jadi mahu qadha' habis perjalanannya kali ini. Mahu dijelajah semua. Kalau dipegang, menangis,hehe..

Amir pula sedang disuap makan oleh bibiknya. Amir memang selalu juga makan. Bila makan, memang tak boleh kacau lah. Nak pegang memang tak boleh. Lagi-lagi kalau mamanya yang suapkan,hehe..


Tiba-tiba


Dalam keadaan semua tak boleh dipegang dan dihalang, mereka berdua serentak berpaling ke televisyen yang memang sudah lama dibuka rancangan kartun oleh mak saudaranya untuk anak saudara yang dua orang lagi, Aisya dan Hadi.


"Ooooo....diorang memang kaki iklan ni," saya berkata dalam hati.


Patutlah dulu abang Fais dan abang Rafiqie beritahu kalau iklan TV, tak perlu buat apa dengan depa. Biarkan depa berdua macam itu. Confirm depa akan fokus betul-betul walaupun tak faham. Bila dah tamat iklan semua, baru lah boleh diganggu sikit..


Saya a.k.a pak saudaranya yang suka usik-usik anak saudara ini; apa lagi. Usik la anak saudara masa depa ada ni. Saya sengaja pergi halang mereka tengok iklan. Dengan tubuh saya yang sudah membesar ini, saya cuba halang mereka tengok iklan di TV kami yang baru.


Alamak!!!!


Rupa-rupanya mereka berdua ini memang betul-betul FOKUS. Siap berdiri tuh!!!!!!~huhuu...mata pun tak tengok pun Pak saudaranya yang besar ni,hehehe....







Halangan kali pertama~Amir yang tak nampak,jadi dia kena berdiri dalam walker.




Halangan kali kedua, Irham pula yang tak nampak. Jadi dia pula terpaksa bangun,hehe



Masalah kita semua..



Beginilah masalah kita sekarang. Nak suruh senyap, berikan depa tengok TV. Tapi nak kata salah depa tak boleh juga kan. Nak kata salah ibu-bapa tak boleh juga. Jadi salah siapa?? Salah TV? Salah rancangan-rancangan menarik di TV??


Pada saya, itu lah cabaran utama membesarkan anak-anak sekarang. TV ibarat kehidupan mereka. TV itu perlu selagi mana ia perlu. Tapi bila sudah tahap tepu dengan maksiat melata, rasanya sudah tiba masa kita ambil remote yang ada untuk ditutupkan TV itu dengan baik..


Mungkin benarlah kata-kata seorang Tok Guru dulu kala...


" Nanti bila sudah nak dekat akhir zaman, setiap rumah akan ada taghut yang nyata dan jelas senang untuk diperolehi.."


Taghut itu saya permudahkan maksudnya seperti TV lah. Banyak lagi benda lain. Itu anda fikir sendiri ye!!!


Akhirnya

Saya tak marahkan anak-anak saudara saya ye. Sebab depa tengok iklan je,hehe. Jangan marah ye Abe Qie dan Abe Fais pada adik mu yang besar ini,hehe. Adik mu ini pun kalau ada anak sebesar dan berumur macam itu akan beri dulu kebebasan padanya untuk dia nak tengok apa kan. Yang penting kita kawal bila depa dah meningkat besar nanti. Jangan tak kawal sudah. Ibu bapa pun kena FOKUS. FOKUSkan kepada mencari cara kawalan yang terbaik~agar anak membesar dengan info yang baik dan berguna untuk dunia dan selamanya kepada akhirat.PEACE!!!!!


p/s-TV yang selalu menjadi agenda baik atau buruk,kita yang tentukan..

No comments: