Monday, October 26, 2009

Antara Kereta, Bajet dan Perancangan..

Semalam, kereta saya rosak lagi buat sekian kali setelah terlibat dengan kemalangan kecil semasa bulan Ramadhan yang lalu. Dalam kepala, saya hanya memikirkan berapa banyak lagi duit yang akan dikeluarkan. Sedangkan upah untuk kerja saya bagi November nanti di hujungnya baru dibayar. Walaupun sekarang ada lagi duit berbaki, tetapi disebabkan tidak tahu berapa nilai yang dikeluarkan nanti selepas di baiki, saya menjadi sedikit terkedu dengan hal ini.



Tiara saya selepas dilanggar


" Mami, nanti weng nak hantar balik semula la kereta nanti, banyak rosak la pula kereta ini. kadang-kadang weng rasa tak dan nak support pula kalau selalu rosak begini," mengadu saya dua hari lepas pada mak tersayang saya.


" Ye ke. Takpe lah. Nanti balik, kita bincang semula," mak saya mematikan ayat saya di situ. Saya rasa macam ada yang tak kena pula.


Tiara dan Kami

Kereta Tiara yang saya naiki sekarang adalah warisan dari abah saya dan dibawa kepada abang kedua saya dan kemudian saya. Kereta ini adalah amat bernilai sebenanya. Banyak usaha membesarkan adik-beradik saya dengan kereta ini. Sehinggakan abang Fais yang menggunakannya tidak pernah pun untuk mengeluh menggunakan kereta ini waima ketika itu abang Fais saya mampu untuk menggunakan kereta yang lagi baik dengan gajinya ketika itu. Mungkin nilainya yang agak sentimental dan meng'ajar' erti susah itu amat berharga untuk abang Fais.


Tapi, apabila kereta itu dengan saya tak sampai 3 minggu dah kena langgar dek orang. Nasib baik saya dan orang yang langgar itu alhamdulillah tidak ada apa-apa. Tapi masa tu saya pun dah lari bajet juga la,hehe..Ada juga yang kena baiki kerosakannya. Macam-macam redhuan ni!!~


Abang Hilmi

Seorang yang amat dedikasi dalam hal merancang bajet dan aliran duit. Begitu cermat menggunakannya pada yang perlu. Bukan pada yang hendak. Bukan yang terlebih mahu. Pernah ditegur masa kecil-kecil dulu dengan abang Hilmi;


" Weng, jangan ambil ikan dalam pinggan banyak-banyak sangat..orang lain ramai lagi kat belakang...dan ambil guna sudu. Nanti orang belakang kita nak makan, macam mana nanti..??," tegur abang Hilmi pada saya..


..dan abang Hilmi tak pernah merungut atau mengeluh tentang bajetnya yang saya rasa sentiasa cukup malah boleh menyimpan walaupun kakak ipar saya masih lagi menjadi suri rumah buat masa ini. Tapi kakak ipar saya begitu sekali pandai dengan kemahiran menjahit dan memasak. Kemahiran itu digunakan sepenuhnya...dan rezeki Allah bagi lagi untuk sekian kalinya dengan kedatangan Nurul Huda Maisarah..alhamdulillah!!~



Nurul Huda Maisarah bersama Mami Tok nya..


Saya, kereta, bajet dan perancangan



Sempat berbual dengan staf saya di makmal, dia memberi beberapa penyelesaian kepada saya dalam hal ini. Dia pesan, lebih baik saya belajar dengan kereta yang ada sekarang yakni kereta Tiara. Ini kerana kereta macam ini akan mengajar kita betapa kita perlu sentiasa bersedia dengan bajet-bajet yang ada, di samping lebih mengajar kita erti TAHU susah dan senang. Walaupun kita berduit, tapi jangan ajar untuk berMEWAH (maksudnya jangan fikir lagi nak ambil kereta baru!!~,hehe)


Saya terKESIMA yang amat sekali. Teguran bermakna,huhu..Patutlah mak saya macam lain je bila saya beritahu mahu pulangkan semula kereta Tiara. Sedangkan abang saya boleh je gunakan dengan baik selama bertahun-tahun, saya baru sekejap je dah tak boleh tahan??







Saya mengambil ianya dengan penuh iktibar atas apa yang berlaku. Disamping bajet 2010, bonus untuk kakitangan kerajaan tiada, hanya duit hadiah RM500 sahaja; jadi saya perlu bersyukur dan merancang dengan apa yang ada. Dicampur dengan ada sedikit perangai saya yang tidak mampu lagi mengawal aliran keluar masuk duit dengan sempurna (maksudnya boros juga lah sedikit,huhu...), perancangan bajet memang sudah patut ada dari sekarang. Untuk kereta, untuk bajet diri sendiri, dan paling penting untuk masa depan nanti..Wallahu a'alam.

p/s-masa hadapan, dah macam nak kena kahwin ni,hehe..Ameennn!!!~

6 comments:

Cik Awan Butirstar said...

kena upgrade sket keta tiara tu weng..

kena tambah enjin turbo..

baru gagah sket..

saffmukmin said...

hehe..nok tmbh speed bg lj lg pasne,hehe..biar stkt tu dl cik awan..huhu.nnt laju bedo'oh,tok trkjr ore lain;p

Aisya Humaira Al-Malizy said...

Assalamu'alaikum WBT. Belajar bersusah dulu, pasti akan terasa manisnya bila senang kemudian. Itu tanda orang yang bsyukur & bersabar~

saffmukmin said...

betul aisyah.bljr utk susah akan menjadikan kt menghargai sesuatu.dan pasti ia lebih manis:)

trm kasih sbb dtg ke blog saya aisyah.sila dtg lg sokmo2 ye,hehe

Cik Awan Butirstar said...

tambah enjin turbo supaya cepat sket sampai KB nak tengok bola..

malam ni guano? jadi x tengok bola?

saffmukmin said...

xjd,huhu.tiket bola hbs doh,huuh...