Tuesday, December 01, 2009

Oh Selipar~

Alhamdulillah, semua dapat menyambut Hari Raya Idul Adha dengan baik sekali. Berbekalkan semangat ingin berkorban, ramai yang turut sama merealisasikan ibadah ini dengan baik. Waima mereka yang menuju Allah (Al-Hajj) dan juga yang meraikannya di sini, di bumi selain Tanah Suci semuanya berperanan dengan baik.




Dalam ibrah (pengajaran)yang boleh diambil dari Idul Adha ini adalah semangatnya Siti Hajar di dalam berkorban membesarkan anaknya, tetap teguh di dalam mengharungi rintangan walaupun di tinggalkan suaminya atas urusan yang diredhaiNya, dan bermacam-macam lagi. Harapnya kita tidak sengajakan berlalu ibrah sebegini.





Lagi-lagi di Pantai Timur Semenanjung Malaysia (terutama di rumah saya,hehe) hujan yang sebelumnya begitu merisaukan. Tapi alhamdulilah Allah Maha menentukan takdirnya. Kita merancang kan?? Alhamdulillah, hujan reda untuk selama enam hari. Semalam baru bermula semula hujannya..





Hilang Selipar





Ibrah saya di pagi Idul Adha, lain dari yang lain. Mesti semua orang pernah alaminya kan,hehe..Pagi raya lepas solat, kami adik beradik turun dari masjid. Sekali selipar adik lelaki saya hilang. Dengan tanpa segan silu saya gelakkan dia dan sambil berkata
" Tu la, letok(letak) selipar kok ser (merata-rata), " kata saya pada adik.




Sekali lepas Jumaat tengah hari tu, selipar saya pula yang hilang. Nasib baik adik saya tiada sekali masa tu. Kalau tak, tahan kena gelak je la. Tapi tidak apa, saya berkorban kan selipar saya untuk sesiapa yang nak ambil hari tu ( bajet cover selipar hilang,hehee..)




Akhlaknya





Selamat menghayati ibrah Idul Adha untuk bila-bila. Jangan sekadar bulan ini saja ye. Jumpa lagi untuk tahun depan, Insyaallah!!!~
p/s-satu lagi, makan daging kenyang-kenyang...jangan sampai anda terlebih DAGING pula nanti,huhu...

No comments: