Wednesday, October 26, 2011

Multi Bekerja atau Multi Bertanya?




Alhamdulillah, lama sudah tidak menulis di sini. Namun, di sini juga lah tempat yang akan saya sentiasa asah bakat tulisan yang tidak seberapa ini. Jangan segan untuk terus mengunjungi Saffmukmin ye!!


Multi Bekerja atau Multi Bertanya?


Ahad lepas, isteri tercinta mula mendaftarkan diri untuk kerjanya. Dirinya sungguh bimbang dan risau pada awalnya. Malahan, saya lagi risau kerana ia benar-benar akan memberikan persepsi baru kepada dirinya sendiri nanti dalam menuju prospek kerjanya hingga ke akhir pencen nanti,insyaAllah. Saya sedia berkongsi dengannya tentang penagalaman saya sendiri di tempat kerja bagi setiap pekerja baru. Ada 3 perkara penting iaitu:


1) tetapkan dan tanam dalam diri niat kerja kerana Allah serta pada masa yang sama dapat memaksimumkan kerja sebagai Doktor dan tanggungjawab sebagai isteri.


2) dapat adaptasi dengan suasana politik di tempat kerja. sedia maklum keupayaan kita sebagai pekerja untuk cepat atau lambat beradaptasi dengan pelbagai karenah perangai politik di tempat kerja akan memberikan kita kepuasan dalam bekerja


3)tahu untuk menguruskan stress.sama ada kita mahu berhadapan atau terus tinggalkannya. keduanya tetap ada keputusan yang baik.namun, kita berhak memilih sesuai dengan kapasiti dan kemajuan diri kita. dalam hidup ini sememangnya sentiasa ada cabaran,itu poin penting!



Saya pesan lagi, orang yang bekerja akan ada dua jenis cara kerjanya sama ada Multi Bekerja atau Multi Bertanya. Multi Bekerja maksudnya kita ini akan buat banyak kerja sehingga tahu atau tak tahu methodnya belakang kira. Janji dapat siapkan.(Kalau dapat disiapkan,hehehe). Satu jenis lagi ialah jenis banyak bertanya. Kerja mungkin entah ke mana tapi soalan sudah disiapkan untuk bertanya.Tanya seolah tidak tahu apa-apa untuk dilakukan.


Jadilah Multi KerjaTanya


Saya konklusikan pada isteri saya sebelum mula kerja, jadilah orang kedua-duanya. Tanamkan sifat kedua-duanya dalam diri kita. Buat kerja dan bertanya jika tak dapat lakukan. Dan selepas dapat jawapan, gandakannya kerja kita sehingga benar kerja itu dapat di siapkan mengikut spesifikasi yang diperlukan. Pasti apabila pulang kerja dengan kepuasan yang begitu menyenangkan akan mengurangkan rasa stress bekerja.


Siapa di sini Multi Bertanya dan Multi Bekerja angkat tangan??hehehe..


Apa pun, jumpa lagi pada masa datang.


p/s-kena tulis ringkas tapi semoga ada isinya...hehehe...~




1 comment:

roye said...

Consistent with "reverse positioning" understand the REAL Second coming would equate with The Matrix's Anti-Christ, the fake battle of good and evil which will come at the end.
I have spoken on this issue in years past. Understanding how they use the political environment to redefine people's value system, realize anyone who speaks of the old world and its ways will envoke hatred. So when/if the Anti-Christ comes along speaking of reverting back to what liberalism would consider repressed and immoral may be the only hope to salvage the god's favor and keep moving forward rather than begin the 1000 year clock. The fake Second Coming will feed into this political enviornment.
Cheap Flighs to Nairobi
Flights to Nairobi
Nairobi Flights