Thursday, March 31, 2011

Jom Ke Masjid~




Alhamdulillah, Allah mudahkan urusan pihak kami,AJK Kelab Patriotisme Kelantan untuk melaksanakan perancangan yang telah ditetapkan di pihak seorang manusia.Alhamdulillah, Allah memudahkan urusan dan membantu dalam setiap kerja yang kami lakukan.



Sesungguhnya,kami ini juga insan yang masih lagi kena tautkan hati pada masjid.Apabila pulang dari program sebegini,kami mendoakan agar kami sentiasa dibugarkan Ilmu,Kefahaman dan menyegarkan semula segalak onsep dan praktikaliti yang telah kami lalui selama ini.Kami bermula tarbiyah di masjid Falahiah dan insyaAllah kami akan teruskan pentarbiyyah ini dalam hidup kami dan saya sendiri.



Jom Ke Masjid!!!






Program ini adalah inisiatif KPK yang bersama mengajak masyarakat untuk ke masjid.Seringkali orang akan bertanya kenapa Kelab Patriotisme? Kenapa bukan kelab-kelab yang lain? Pada kami, ini juga salah satu usaha untuk kita tingkatkan Patriotisme, namun dalam sudut kerohanian dan kemantapan hubungan dengan Allah yang esa. InsyaAllah, saya yakin kalau benar kita beriman pada Allah dan Rasul melalui salah satu usaha dengan ke Masjid, kita akan lebih berpatriotisme berbanding mereka yang tahu saja cakap tentang patriotisme. Sirah membuktikan bagaimana sahabat-sahabat baginda yang selalu ke masjid menjadi antara pejuang Islam dan tanah Air kerana Allah. Bukan kah lebih bagus kita berpatriotisme kerana Allah juga?


Alhamdulillah, dengan sedikit usaha ini program Jom Ke Masjid berjalan dengan baik dan mengikut tentatif yang dirancang.


Bermula dengan Forum Perdana yang merungkai isu " Masjid Makmur". Begitu banyak kupasan ilmiah dihidangkan kepada saya dan seluruh penduduk kampung. Alhamdulillah,perkongsian ilmu ini pasti tak akan disia-sia kan. Satu ungkapan menarik yang antara saya catit adalah mengenai cara membetulkan dan meramaikan orang datang ke masjid.


" Allah s.w.t sudah berfirman dalam kitabNya dalam surah At-Taubah, yang membawa maksud,


“Hanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, mereka mendirikan sembahyang, menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk”..







Hanya mereka yang beriman pada Allah dan Hari akhirat berhak untuk memakmurkan masjid. Persoalannya, adakah kita tidak beriman dan tidak mahu mengimarahkan masjid? Siapa masih lupa lagu 'Bangau Oh Bangau'. Dalam keadaan kita tak sedar, bagaimana caranya untuk menggemukkan Bangau adalah hanya dengan pukul ular sampai mati. Maksudnya, cari akar masalahnya. Dalam hal ini, bagaimana untuk menjadikan masjid itu dimakmurkan? Jadilah orang yang sebenarnya beriman. dan persoalan pula, bagaimana pula mahu jadi orang yang sebenar beriman?



Satu ungkapan yang dibawa, mahu membangunkan negara, tiangnya adalah rakyat. Mahu membangunkan rakyat tiangnya adalah agama. Tiang agama pula adalah solat. Dan tiang solat adalah zikrullah yakni mengingati Allah. Tiang kepada zikrullah pula adalah ma'rifatullah yakni mengenal Allah. InsyaAllah, kalau kita sudah mengenal Allah, kita akan dapat mengikuti satu persatu langkahnya sehingga dapat membentuk negara dan khilafah Islam. Iman terjaga, Solat terpelihara dan masjid juga dimakmurkan. Begitu cantik susunannya kan?," santai peyampaiannya oleh Tok Kadi Kota Bharu ini.



Alhamdulillah..


Akhlaknya

Banyak lagi aktivitinya.Nanti akan dihuraikan pada posting seterusnya,hehee. Konklusinya, saya terus berusaha untuk jadi lebih baik sebelumnya. Kadang-kadang tertewas juga kerana diri dan kelemahan menewaskan nafsu jahat. InsyaAllah,diri ini akan terus berusaha. Mengenal Allah-mengingati Allah-solat-jaga Agama-dan insyaAllah membangunkan negara dengan mengikut perintah Allah dan Rasul.Jom!!

p/s-Jom ke Masjid!!!~

No comments: