Saturday, March 26, 2011

Ibarat Dibunuh Iman~




Seminggu dua ini, kita semua dilanda kebimbangan yang amat jelas. Bimbang bukan kerana saya tidak cukup duit ke atau kerja berlambak-lambak. Cuma yang menjadikan kebimbangan saya itu jelas adalah mengenai situasi sosial di Malaysia kita sekarang yang merangkumi pelabagi isu.


Ibarat Dibunuh Iman


Orang Islam bernama Melayu paling sensitif kalau kita memberitahu mereka secara realitinya mereka ini sudah lagi tidak beriman, mereka tidak ada agama, mereka kalau dengan kata lain boleh jadi kufur atau boleh jatuh syahadahnya dengan segala tindakan mereka. Memang sensitif. Semua. Saya pun sama sebab saya pun Melayu.


Namun tindakan yang dilakukan hari ini sebenarnya sudah menonjolkan siapa kita sebenarnya. Waima Islam itu hanya dijadikan pakaian, pada petangnya mungkin ditukarkan kepada pakaian lain. Paling bimbang kalau pakaiannya itu ditukarkan kepada pakaian yang kita semua tidak mahu tapi dibuat dalam keadaan tidak sedar. Pakaian iblis, syaitan..pasti itu yang kita tidak mahu.


Siapa yang tak sedar tentang 47 anak zina yang dilahirkan setiap hari (baca= ini secara rasmi yang didaftarkan di Jabatan Pendaftaran Malaysia sahaja) sememangnya perlu disedarkan. Kalau orang yang mengajak kepada kebaikan yakni membawa pesanan Allah supaya menjauhi zina diabaikan, dimarahi, diherdik, betapa Allah mendatangkan bala, teguran ataupun semacam satu kehinaan yang besar kepada umat Islam Malaysia; semua akan turut sama merasa..


Manusia sekarang(saya pun turut sama) digolongkan dalam golongan yang sentiasa terdedah kepada zina yang boleh didapati secara jelas dan juga secara sembunyi. Kedua-duanya dengan kata lain senang didapati kalau mahu. Tiada halangan. Kalau tidak masakan ada kedai yang secara terang-terangan menjual gajet seks yang diperlukan oleh orang ramai yang mahu menggunakannya. Yang secara sembunyi, pernah diberitahu oleh kawan saya di internet sahaja pelbagai laman web porno yang di dalam web itu kesemuanya orang Melayu sebagai 'aktor' dan aktress' nya. Apa sudah jadi. Dengan mudah di dapati, ia tiada halangan. Cuma dalam keadaan tersembunyi..


Sekecil-Kecil Iman


Nabi s.a.w. pernah bersabda dari maksud hadisnya, sekecil-kecil dan selemah iman adalah apabila maksiat yang dilakukan di depan mata kita yang tidak dicegah dengan tangan dan juga lisan;tapi cuba juga dicegah dengan HATI..Tapi itu selepas kita tahu kita tidak dan benar-benar tidak mampu untuk mencegah dengan TANGAN dan juga LISAN.


Kalau saya dan anda semua, masih ada ke selemah-lemah IMAN itu kalau situasinya berlaku di atas kepada kita? Adakah kita juga mahu membunuh IMAN dalam diri kita? Iman umat Islam yang ada sekarang pun sudah ibarat buih-buih di laut jika dibandingkan dengan iman seorang Umar r.a.,apatah lagi kalau dalam keadaan sebegitu rupa.


Harap Saya Tidak Pandai Berkata-kata Sahaja..


Bercakap, orang kata kena realistik, bukan idealistik. Kalau tak, ia akan jadi ibarat tin yang kosong. Bunyinya kuat menegur sana sini, tapi bila ditanya apa yang dah dibuat, tiada apa-apa, kosong. Jadi, untuk nasihat dan peringatan untuk diri ini dan semua ayuh sama-sama kita suburkan kembali iman kita dan rakan sekeliling kita. Cuba dan terus berusaha untuk ke arah menjaga iman. Lebih-lebih lagi dalam kalangan keluarga kita kalau kita tak sanggup mahu lakukan untuk kalangan orang yang lagi luas dan besar.


Ibarat sudah membunuh iman, tiada apa lagi yang boleh diselitkan Nur Allah. Bagaimana kalau betul-betul sudah tiada iman, bersedialah kita untuk kemurkaan Allah yang lebih besar, nauzubillah..


p/s-jangan tunggu-tunggu lagi!!


No comments: