Saturday, March 26, 2011

5 Pesanan Buat Aktivis Dakwah..



Perjuangan kepada Islam itu jauh dan tak nampak hujungnya, bukan dekat atau selesa jalannya malah menuntut untuk mereka yang mahu mendokongnya harus sentiasa diberikan pesanan dan ingatan untuk terus istiqamah dijalanNya.


Pesanan ini dititip untuk saya dan mereka yang membacanya. Harus diingat,ia adalah fundamental namun kadang-kadang kita lupa dan selalu terlebih dikala kita tidak diingatkan.Dan juga kerna kita ini manusia,di saat lupa harus sama-sama kita mengingatkan,insyaAllah.

Pesanan Pertama?

Keimanan aktivis dakwah. Iman itu sendiri ditakrifkan membenarkan dengan HATI,berikrar dengan LISAN serta beramal dengan PERBUATAN itulah IMAN. Namun yang menjadi pesanannya adalah bagaimana untuk kita menguatkannya lagi. 3 isi penting yang dikupas adalah setiap aktivis dakwah harus

i) perlu yakin AJAL itu adalah mutlak dari Allah.
Ulasannya adalah kerana sekuat mana pun perancangan seorang manusia untuk menamatkan riwayat seseorang pejuang Allah, jikalau Allah tidak membenarkan, ia masih lagi tidak dapat dibuat.Sesungguhnya, Allah yang menentukan saat ajal kita. Untuk itu, jangan segan dan malu untuk terus berjuang pada jalanNya.

ii)perlu yakin REZEKI itu datang juga dari Allah.
Ulasannya,saya sendiri kadangnya berkira dengan rezeki. Kadang-kadang, seolah-olah ia segala-galanya. Namun,pesanan ini buat semua juga agar dalam usaha kita untuk meletakkan Islam ditempatnya, jangan lokek untuk berkongsi rezeki. Kongsi itu tidak semestinya semua yang kita ada kalau kita tidak sekuat Umar dan sahabat-sahabat RasulAllah yang lain.Kalau ada yang sudi,dipersilakan.Namun,kita kena ingat,rezeki itu tetap di tangan Allah. Teruskan berjuang saya dan sahabat!!!

iii)perlu yakin Allah s.w.t Maha Mendengar dan Melihat.
Ulasannya, inilah kuncinya keimanan sesorang. CCTV yang telah pasangkan pada bahu kanan dan kiri serta dengan keyakinan Allah sentiasa melihat dan mendengar,akan mendorong kita mengurangkan berbuat maksiat berbanding menambahkan masa dan aktiviti beribadah khusus mahupun umum padaNya. InsyaAllah,kalau benar kita meyakini kesemuanya, ia akan jadi asas kepada perjuangan Muslim dan Mukmin untuk mendokong dan membawa Islam pada tempatnya.

Pesanan Kedua.

Keikhlasan aktivis dakwah. Ikhlas ini juga yang akan menjadi penanda aras dalam setiap amal kita. Ia dapat dilihat dalam maksud hadis Baginda yang diceritakan bagaimana setiap amal itu bermula dengan niat.Mana-mana yang berhijrah kerana dunia,ia akan dapat dunia.Namun yang berhijrah kerana Allah dan Rasul,ia akan dapat kesemnuanya.Ikhlaslah kita. Semoga Allah terima amalan kita selama ini.Ikhlas ibarat sesuatu yang boleh bersempadan dengan riak.Dalam ikhlas, kadang-kadang riak boleh datang kalau tidak kena gayanya. Ikhlaskan diri sentiasa;saya dan semua..InsyaAllah.


Pesanan Ketiga


Keberanian aktivis dakwah.Saya menyimpulkan haruslah kita mengambil sisi baik yang ada pada Umar Al-Khattab.Berani macam Umar!!! Saidina Umar r.a, beraninya bak singa di siang hari,dan abid pada malam harinya. Ramai antara kita mungkin mengambil salah satu.Mungkin hanya singa di siang hari tapi malamnya tewas dengan keenakan tidur.Malah mungkin ada yang sekadar abid di malam hari tapi tidak berusaha dan seperti 'singa' disiang hari untuk bekerja demi agama dan diri sendiri. Ayuh,kita ambil sikap yang bagus ini untuk kita hayati. Berani macam Umar!!!


Pesanan Keempat


Kesabaran aktivis dakwah. Sabar itu perkara yang tak boleh dinilai hanya dengan ucapan,tetapi kena lihat dengan perbuatan. Sabar di mulut lain dengan sabar atas perbuatan. Saat diuji, sabar itu akan dinilai. Benarlah kata Allah, dengan ujian dariNya dapat menilai keimanan seseorang. Kerana tahap keimanan seseorang itu berkadar terus dengan tahap kesabaran seseorang yang berjaya dikawal dan mengawal. Sabar juga akan menjadikan separuh keimanan kita dinilai.Apa lagi, sabar ye!!!Terutama dalam usaha kita membawa dan merancang Islam ke jalan yang lebih baik.

Pesanan Kelima

Aktivis dakwah harus optimis dengan gerak kerja Islam yang terancang,tersusun dan juga mengikut kaedah-kaedah fiqh dan semasa. Bukan sekadar optimis dengan kerja Islam yang selekeh serta menampakkan Islam itu sekadar itu sahaja. Optimis ini juga harus digerakkan dengan perancangan serta penyusunan orang mengikut lapangan dan bidang masing-masing.Optimis ini seperti berserah serta redha padaNya setelah kita sentiasa berusaha pada kapasiti seorang manusia.Anda optimis? Saya mahu terus optimis bahawasanya Islam akan terus berada pada tempatnya nanti di Malasyia atau disetiap pelusuk dunia,insyaAllah.

Akhlaknya

Pesanan ini cuma sedikit dari banyak lagi pesanan yang ada untuk semua aktivis dakwah.Apa pesanan yang baik sekalipun,teruskan bekerja untuk kita semua.Berjuanglah pada SaffNya..

p/s-pesan memesan itu kerja Islam juga..

No comments: