Saturday, March 26, 2011

Mencintai Jodoh KeranaNya..~




" Aku suka tengok orang yang disayangi. Malah, dia juga yang memberikan sepenuh kesayangannya pada orang yang dia sayang," saya memulakan perbualan.


"Kenapa cakap macam tu?Dah nak kahwin dah ke?hehehe..," kawan rapatku memperli.


"Bukan nak kahwin lagi,tapi nak cari calon dah la,hehehe," gurau saya ketika itu.


Masa di USM dulu, masing-masing sibuk dengan belajar,aktiviti-aktiviti serta buat-buat sibuk pun ada. Namun,apabila memasuki tahun akhir masing berani untuk bercakap tentang soal jodoh. Ada yang bermadah, ada yang berfalsafah, ada yang berani meluah,ada yang awal lagi menyerah kalah,heheee..bak katanya, macam-macam perangai kawan-kawan ketika itu apabila bercakap soal jodoh.


Soal Jodoh


" Aku nak yang bibir macam ni, badan macam ni, tinggi macam ni,kulit macam ni,.." galak kawan berkata pilihannya sambil bergurau kot.


" Ala, kalau macam ni,hang kena jadi macam tu juga la. Tapi aku tengok hang pun dah hensem senang je nak cari nanti. Petik je, sepuluh yang datang.Jangan yang datang sepuluh yang tua tau,hehehehe," saya bergurau.


" Tapi kan, soal jodoh, jangan terlalu memilih. Nanti tersalah pilih. Kalau memilih,harus niatnya bersih. Kenapa mahu memilih. Memilih kerana rupa atau kerana memang betul mahu memilih kerana agama atau apa? Walau kita belum kahwin,rasanya kita berhak untuk cari yang baik untuk keturunan dan kesemuanya;tapi jangan terlalu memilih deh," pesan saya ketika itu.


Jodoh


Tiada mustahil dengan jodoh.Ada yang lama-lama berkawan,namun bercerai juga akhirnya sebelum kahwin.Tak tahu apa janji yang dimeterai sebelum ini sempat atau tidak ditunaikan.Ada yang jumpa sekejap, jodohnya kuat. Ada yang sesama kaya dan berpangkat serta ada rupa, jodohnya tiada juga.Yang tiada rupa lebih daripada itu,tiada jaminan sebelum berkahwin.Tapi itulah jodoh..


Begitulah jodoh. Sesiapa yang sudah bertemu jodoh secara sah,hargainya.Semoga ikatan sesama kalian yang sah dirahmati dan diberkatiNya setiap masa.Tahun ini,ramai juga sahabat dan sahabiah saya yang tak sempat saya hadiri majlisnya.Alasannya mungkin macam biasa(mohon maaf),namun saya sentiasa doakan kalian...


Akhlaknya

Berkasihlah dengan baik. Semoga nanti saya dapat tiru cara mereka yang sudah berkahwin ye,hehehehe..

p/s-suka tengok mereka yang berkasih sayang yang sah keranaNya..




No comments: