Sunday, March 27, 2011

BerIman dan Berintegriti~




Bulan Mac 2011 kali ini adalah bulan kursus juga untuk saya. Ada dua kursus yang saya hadiri. Satunya yang dicalonkan dan satu lagi mencalonkan diri sendiri,hehee.Kursus yang dicalonkan adalah Kursus Integriti dan Kursus Membuat Keputusan Berkesan adalah saya sendiri yang memohonnya.Alhamdulillah,kedua kursus ini dapat saya sempurnakannya dengan penuh jaya.


Demi memenuhi tuntutan latihan seorang staf kerajaan (walaupun tidak lagi dipandang dalam sudut kenaikan pangkat,hehee), jadi saya menghadiri kursus ini untuk ilmu dan aplikasinya dalam keadaan kita sedar mahupun tidak.


Kursus Integriti


Kursus ini dimulakan dengan penuh bergaya. Seorang penceramah wanita,berpengalaman dan juga seorang yang boleh saya katakan agak penuh dengan ilmu integiri.Penceramah menekankan maksud dan juga konsepnya. Kadang-kadang,saya pun tahu apa itu integriti tapi apabila ditanya rasa macam susah nak jelaskan apa itu integriti, cuma kalau tahu pun nak eja je apa itu I.N.T.E.G.R.I.T.I..



Kalau saya tanya anda,bolehkah anda jawab apakah itu INTEGRITI??




.....






.....



10 saat tamat.Ping Pong.....hehehehe...




Saya pun tak tahu apa jawapan skemanya. Tapi,saya amat tersentuh konklusi yang dibuatnya ketika dalam satu pernyataannya.



" Saya pun muslim. Integriti ini sebenarnya senang ceritanya, iman yang ada dalam diri kita.Orang tanya saya kenapa tak cakap Iman je? Saya jawab,kita kan satu Malaysia, kalau bagitahu Iman,ada pula yang marah. Sebab ini dijaja ke satu Malaysia. Jadi,senang kita sebut Integriti. Tapi,kalau saya berhadapan dengan semuanya Melayu Muslim,saya lebih suka kita kenalnya juga sebagai Iman," tegas penyampai itu.



Ya benar. Apabila saya habiskan kursus selama tiga hari ini, saya boleh simpulkan semuanya kena kembali kepada Islam dan menjadi seorang muslim yang lebih beriman.Namun,ia diolah seolah-olah tidak menampakkan begitu. Mungkin kerajaan kita masih lagi takut dengan bayang-bayang kaum lain dan agama lain, sedangkan tiada salah kita mahu guna pendekatan agama Islam sendiri sedangkan ia agama Rasmi dan yang Utama di sini. Begitulah kita kadang-kadang, takut dengan kata-kata orang berbanding buat dulu sesuatu yang lebih baik.



Integriti Itu Mencegah Rasuah, Iman itu Mencegah Segalanya



Saya yakin, iman boleh mencegah segalanya.Iman itu yakni iman yang benar-benar kita didik dan kita mengikut apa yang telah digaris pandukan olehNya dalam Al-Quran dan dalam sunnah rasulNya. Iman yang sebenar-benar dituntut dan ditagih dalam konteks kita berintegriti dalam kehidupan kerja. Benar, kadang-kadang kalau kita nampak beriman sikit,orang akan panggil Ustaz atau Ustazah,tapi paling kurang kita jadi Ustaz dan Ustazah untuk diri sendiri dan orang lain jika keadaan memerlukan kita bertindak sedemikan. Paling penting,ia dapat mencegah dan mengawal supaya ia jadi lebih teruk dalam masa akan datang.



Integriti selalunya dikaitkan dengan rasuah. Diceritakan,rasuah di Malaysia semakin meruncing.Apa sebabnya telah digariskan oleh pemerhati luar adalah kita ada undang-undang tapi tiada penguatkuasaan. Kita ada kerajaan tapi tidak komited untuk menghapuskan rasuah.Tapi,kita semua kena yakin kalau benar Integiriti boleh menyelamatkan Rasuah, Iman harus juga digegerkan juga agar ia dapat menyelamatkan kesemuanya..



Iman; Sempadan dan Teladan Diri Muslim



Saya begitu optimis,supaya setiap kita seorang Muslim harus setiap masa tingkatkan keimanannya dalam apa jua keadaan mereka. Kita seorang manusia,ada kala Iman naik dan juga Iman turun.Tapi,kalau turun sekalipun,kita mohon dariNya agar janganlah terus dihilangkan hidayah dan Nur Ilahi Nya..



Disaat kita lemah Imannya,mohonlah bersama agar cepat-cepat kita ditingkatkan Imannya.Kita juga harus berusaha untuk meningkatkan iman kita,insyaAllah~



Akhlaknya



Kursus ini begitu memberikan saya input berguna. Paling kurang,kalau orang tanya saya apa itu INTEGRITI, itulah jawapan yang akan saya berikan nanti. Seperti serampang dua mata,menyampaikan misi kerajaan yang saya bekerja sekarang dan dalam masa yang sama menyampaikan juga misi kerajaan Allah, menyebut tentang Islam dan Iman.



p/s-Ayuh,jaga Iman dan juga Integriti!!~


No comments: