Sunday, March 27, 2011

Sihat~



Hari ini, berfutsal lebih baik daripada bermain di luar. Bukan kerana koya ada duit lebih tapi sebab sudah hampir 2 minggu hujan yang tanpa henti di sebelah petang atau dengan kata lain hujan yang tidak dapat diduga. Ramai berkata, ia kesan daripada tsunami 11-3-11 baru ini. Namun,sebagai Muslim kita juga kena yakin dan percaya; bukan sekadar Tsunami barulah kesan sebegini muncul, namun bila Allah mahu buat bila sahaja masanya boleh dilakukan,melebihi kepandaian seorang manusia.Itulah kun fayakun!!!



Namun,sebagai usaha seorang manusia yang harus menjadikan agenda SIHAT itu agenda utama juga, hujan atau apa jua alasan yang melambatkan proses untuk lebih sihat seharusnya dikurangkan. Namun,setelah dua minggu ini saya sendiri merasakan tempiasnya. Waktu kredit jam untuk bersenam kebiasaan sebelum ini 5 jam seminggu sudah menjadi 3jam atau 2 jam sahaja dek kerana mencipta alasan hujan.


Alhamdulillah, Allah masih benarkan saya dan semua untuk berpeluh dengan cara indoor. Banyak aktiviti yang masih lagi boleh dibuat di rumah atau gelanggang yang berbayar. Namun,kalau rasa bayak sikit duit main lah hari-hari,hehehe..kalau tak,main di tempat percuma seperti di tempat saya,dewan UMT..



Sihat



Sihat bukan juga sekadar fizikal, rohani pun turut sama diberikan penekanan. Jangan kerana hujan juga ia dijadikan alasan untuk sama turun aktiviti ibadahnya. Macam biasa ayatnya, " Ahh, hujan lena juga sambung tidur ni,".Kadang-kadang, kita juga tertewas. Semoga saya dan kita semua terus menjadikannya cabaran dan ujian dalam membentuk sihat fizikal dan juga sihat Rohani sentiasa.



Akhlaknya



Apa-apa pun, saya sudah susun jadual indoor saya untuk minggu ini sehingga Khamis. Anda??Jom kita bersenam!!!heheheheee..


p/s-saya mahu sihat,dan kawan saya pun sama;lebih lagi yang saya sayang..

No comments: