Thursday, April 21, 2011

Jom Kahwin Kerana Allah!!~

Alhamdulillah, Allah memberikan saya peluang untuk belajar dan hidup dengan kadar yang saya mampu. Kadang,bila saya fikir dan ingat semula kenapa dulu saya tidak dapat apa yang orang lain dapat, ia memberikan saya ruang untuk berfikir dengan lebih baik.Semestinya,apa yang orang lain dapat kita belum dapat, bagaimana dengan orang yang memang langsung tiada pilihan untuk memilikinya




InsyaAllah, dalam beberapa bulan lagi ramai kawan, sahabat dan diri sendiri akan meniti fasa kehidupan berkeluarga yang pastinya menuntut banyak usaha dan pengorbanan.Bukan lagi untuk hidup bersendiri namun lebih daripada itu.Kalau dulu keluar kerja fikir untuk diri sendiri,sekarang apabila keluar kerja kena fikir untuk isteri,anak dan semuanya lagi.Namun, bukanlah ia menjadi alasan untuk mereka yang berkeluarga tidak mengurus keluarga dengan baik kerana memikirkan kesemua tanggungjawab ini.Yang pasti,ada kebaikan dan hikmah di sebalik kehidupan berkeluarga yang Allah dan Rasul janjikan.Bagaimana? Yang itu kena banyak-banyak kita belajar caranya..

Sempat membaca buku karangan orang berpengalaman mengenai tips membina dan sama membantu dalam mencipta keluarga bahagia di dunia dan sana nanti. Ada tipsnya yang diberi.Ini adalah usaha dari kita sebagai manusia.Dan jangan lupa untuk memohon doa dariNya juga deh.

Saya kongsikan bersama ye..Antaranya:


-kesejahteraan keimanan
-komitmen di atas peranan masing-masing
-sesama memberikan penghargaan dan penghormatan
-berkomunikasi secara efektif
-memberikan toleransi
-kepercayaan sesama pasangan kerana Allah
-keupayaan menyelesaikan masalah
-serta peruntukan masa yang kualiti dengan mengoptimumkan kuantiti yang ada



Pasti, bulan Mei dan Jun serta bulan-bulan yang lain tahun ini akan diisi oleh sabahat saya untuk menjadi suami orang. Saya yakin kalian juga sudah bersedia. Saya doakan kalian dan saya juga untuk keberkatan sebuah perkahwinan yang diberkatiNya. Ameeen!! Sudah bersedia mahu kahwin????


Saya bersedia!!!hehehee...


Akhlaknya


Sekali lagi, saya sentiasa doakan kebaikan dan keberkatan untuk sahabat serta kawan yang akan melangsungkan majlis dalam masa terdekat nanti.


p/s-jom kahwin kerana Allah!!!~

1 comment:

"Innallaha maana" said...

Alhamdulillah...
Satu sunnah yg besar dpt dilaksanakan...
Satu lagi baitul muslim terbentuk...
Moga baitul dakwah ini membantu istiqamah~

~Teruskan berjuang abe redhuan mencari redha Allah & moga mampu membina generasi Islam yg hebat~

Barakallah.