Wednesday, October 07, 2009

Kesian Jadi Orang...

Cerita ini saya dapat daripada kawan saya dan kawan-kawan saya lagi. Berapa kali kawan saya tak tahu daa..tapi bila mereka bercerita cerita ini, saya rasakan begitu kesian sekali. Ada juga orang sebegini atas muka bumi Allah s.w.t yang indah ini..


Ceritanya ringkas, beberapa minggu yang lalu pinangannya ditolak setelah mak dan abah perempuan itu tahu kawan kepada kawan saya ini ada asal dan salasilahnya dari orang Kelantan. Tanpa segan silu, pinangan yang datang dari jauh dan berniatkan sesuatu yang baik dari asalnya terpaksa bertukar menjadi sumpah seranah barangkali. Mahu menahan agar tak mahu keluar sumpah seranah itu tapi dek kerana ammarah yang berlaku kerana asalnya datang dari negeri yang satu ini, kadang-kadang terlepas juga butang PAUSE nya..dan marah terus meletup..


Saya bila mendengar cerita ini, pertamanya nauzubillah!!!! saya ucapkan. Betapa agak besar juga Allah mahu uji dia dan keluarganya. Nasib baik, belum lagi ke majlis kahwinnya. Kalau tidak, saya rasa lagi besar ammarahnya yang boleh berlaku. Dan saya merasakan betapa ada lagi orang berfikir sedemikian..


Mentaliti yang Digarap


Ini lah satu usaha tidak henti oleh orang yang saya rasakan tidak bertanggungjawab atas dasar kemanusiaan. Digarapkan dalam media orang Kelantan begini, orang Kelantan jumud, orang Kelantan lagak alim, orang Kelantan tak mahu maju!!!~kenapa sampai begini ya??


Lagi-lagi apabila Timbalan Perdana Menteri kita dengan begitu senang membuat satu kenyataan " lihatlah Kelantan, contoh negeri yang tidak pernah mahu maju". Mungkin, benarnya ada. Dari Kota Bharu ke Gua Musang, apa yang ada. Kami mungkin tidak ada highway yang luas barangkali, jadi mungkin kami ini tidak nampak moden. Kami mungkin tidak ada prasarana yang baik barangkali, jadi kami mungkin tidak mahu maju ke-hadapan. Tidak macam negeri-negeri lain. Mungkin ada benarnya kan. Dan lagi besarnya mungkin Rakyatnya yang tidak memilih dengan baik semasa pilihan raya umum, maka itu lah yang mereka dapat.


Besar sungguh saya rasa dosa mereka-mereka ini yang meletakkan mentaliti orang lain untuk memikirkan Kelantan sampai sebegini. Kalau benar sangat pun, janganlah lebih-lebih, nanti sampai tak cukup kaki tangan nak menjawab di SANA nanti.


Dengan Nada Agak Sedih..

Saya menulis kerana ada orang yang sampai sekarang termakan isu sebegini. Saya ingat masa saya belajar dulu, orang tanya saya belajar di mana? Saya jawab USM Kelantan. Dengan senang hati mereka gelak dan menjawab kenapa lah pilih tempat macam tu. Tak mahu keluar kepompong ke kata mereka..dan saya buatlah muka macam-macam innocent..tahan sabar barangkali..

Lagi-lagi dengan isu yang saya ceritakan dari awal, lagi la saya merasakan begitu besarnya SALAH orang yang telah meletakkan label orang Kelantan sedemikian rupa..MASYAALLAH!!!~


Akhirnya

Saya tidak apa yang mahu diperkatakan lagi. Tapi sinis orang menyindir Tuan Guru Nik Aziz bila disuruhnya Perdana Menteri datang ke Kelantan untuk melihat kemajuan dengan ada itu dan ini (baca=BANGUNAN-BANGUNAN besar) adalah tidak betul. Ini kerana mereka melihat pembangunan dengan fizikal, jadi perbandingan Nik Aziz adalah paling tepat dengan orang yang memandang sebegitu adalah kemajuan~itu sahaja..

p/s-Kesian jadi orang Kelantan kan???

2 comments:

Anonymous said...

kesian jadi org kelantan kan..tp xpe,yang penting jadi org apa pn,kena ada Taqwa,pasti akan tetap akan beruntung seseorg itu..

saffmukmin said...

sy bangga jadi org kelantan!!!~walaupun nanti ada org benci sy ke sbb im kelantanese,xpalah.yg ptg,sy kena sedar ini adalah harga yg ptt dibayar kalau org dh tak suka org kelantan kan..:)