Saturday, October 31, 2009

Ini Incubation Period~

Sah!!!!

" Memang anak mami semua demam bola," mak saya memulakan bicara.

" Sebenarnya bukan baru-baru je kamu semua ni minat sangat dengan bola sepak Kelantan, nuh..arwah Cik (tok sebelah Mak) tahun 70an dulu sanggup lepas solat Maghrib di masjid terus ke stadium Kota Bharu dengan kain pelikatnya. Ketika itu bak kata orang, sampaikan Tuan Imam Besar Masjid Kota Bharu, Tn Hj. Aziz pun sanggup bagi syarat kepada orang yang nak buat majlis akad kahwin dengan dia. Kalau nak buat malam ada game bola, tak boleh nak guna dia selaku Tok Kadi untuk malam tu," mak saya menerangkan kepada saya.





Sempat pulang ke ' Albaiti ' hujung minggu ini. Bertemu muka dengan orang yang akan dan selalu kita sayang. Mak dan abah saya. Adik-adik. Cuma kali ini, tiada isu lain cuma bercakap tentang bola sepak Kelantan.


Saya tak mahu mencetuskan apa-apa isu, cuma mahu mengulas bahawa isu bola sepak bukan sahaja demam sekarang, cuma ia sudah lama ada di Kelantan. Bak kata istilah medikal, ia ibarat dalam incubation period.Ia duduk memeram lama sehinggakan pada masa sesuai, ia akan muncul. Untuk kes ini masa yang sesuai adalah sekarang. Dalam tempoh kali ke berapa saya tak tahu, ia meletup lagi!!~


Dari si Kijang bertukar menjadi pahlawan Merah, walaupun ia nama tapi masih lagi tercalit semangat seorang pejuang di situ. Malam ini, penentu adakah pejuang-pejuang ini berjaya atau tidak, Perlis yang akan mengesahkan keputusannya. Apa-apa pun, kalau Allah dah buat keputusan satu-satu pasukan itu menang, kita dah tak boleh buat apa dah kan,huhu..


Lama dipendam

Sudah 40 tahun. Kalau kena gaya, dapat menang satu Piala kali ini barangkali bak kata istilah orang Kelantan, 'belarok' satu Kota Bharu barangkali. Tapi, apa-apa pun saya sendiri dengan penuh rasa takzim untuk melihat ia berjaya kali ini. Semangat mereka sudah ada di tempatnya, cuma tuah pula akan menentukan.

All the best Pahlawan Merah!!!~

4 comments:

areMaL said...

pah nok g bukit jalil oyak laa abe we.. nok kimrim tikek etek :D

saffmukmin said...

bereh.abe g khms male ni.ble2 g jln2 sana.kan ko kamal dok ngaji UTM sana doh kae,hehee

Cik Awan Butirstar said...

kirim jersi so tuh..
pahtu kirim salam kpd saper -saper yang dirasakan perlu...

saffmukmin said...

hehee..beres.tp kena tgk dl las.ado kt beli;p