Friday, May 15, 2009

Ukhwah Itu Indah

" Jadi kita hujung minggu ni?," soal aku pada Hasyrie.

" Set. Jadi. Kita kumpul je mana-mana geng kita yang ada kat Kelantan. Pastu kita kumpul kat sana dan main game yang kita sudah janjikan," balas semula.


Petang Itu..


Kami bertiga, dalam satu kereta bergerak menuju ke Sri Tujuh. Kali ini, setelah hampir lama tidak bersua dan bertemu muka dalam aktiviti tidak formal, rasa rindu itu berbuah. Rasa kenangan lama mahu dicipta dan dibentuk kembali.

Sampai di sana setelah perjalanan yang agak jauh juga dari Kota Bharu. Rasa-rasanya lebih kurang 40 km. Tapi tidak apa lah. Sebab lesen pun baru dapat aku ini,hehe..15 minit kurang dari jam tujuh malam, kami tepat sampai. Bilik kami check in dan menerima beberapa tambahan bantal dan tilam. Ye la. Enam orang mahu duduk dalam satu bilik, banyak juga mahu ditambah bantal dan tilamnya. Nasib baik kami berenam. Kalau ber-19 macam dulu-dulu,SUBHANALLAH,huhu...

Lepas Isyak, kami sudah cukup korum. Seramai enam orang dapat dikumpul. Sebenarnya ramai lagi boleh dikumpul. Mungkin buat saat ini, mereka ada musyaqqah yang tidak dapat dielakkan.



fidar, aku dan Muizzuddin


" Mana tempat main game kita ni Sedi?," tanya kawan aku, Fidar dan Muizzuddin.

" Ala..dekat doh. Depan itu jah. Ready doh ker nak main?," gelak pula dia.



sambil diajar dan ada yang dah buat-buat pandai kat belakang,hehe


Bukan apa, buat pertama kali kami datang main hentam-hentam bola Golf ini. Ye la. Ada yang datang untuk berlatih atau mereka yang datang mahu saje-saje main. Macam kami kot. Patutlah ada antara kami yang pakai seluar sukan je, selipar dan juga baju yang tidak ter-tie in. Kalau ikut peraturan, sudah lama kami dihalau keluar,hehe..Alhamdulillah lepas pula kami malam itu.

Hampir 250 bola Golf dihentam, rasanya kami sudah bergeliat otot belakang ni (betul ke bahasa ni,hehe). Rupa-rupanya, dalam sedar tak sedar ada yang dari mula malu-malu kucing tak mahu main nampaknya sudah makin terror dan nak main lagi. Tapi sebab kami rasa macam dah tak berapa best badannya, kami stop sampai sini. Aduuuuhhh...ni baru sikit. Macam mana lah sahabat-sahabat dulu pegang senjata yang hampir berjihad berhari-hari lamanya??? Kurang sungguh tarbiyyah jasadiyyah kami ini. Tergelak kecil,hehe..


baru lepas main..


Pagi Esoknya...


Kami menyusun jadual untuk main futsal pantai kali ini. Tapi kami sudah tinggal 5 orang. Seorang terpaksa pulang kerana ada urusan keluarga. Namun, ketibaan junior-junior kami, menjadikan acara ini tetap berlangsung.



sebelum main pun dah penat,huhu


Khari, si kembar, Zariff dan juga Iqbal, antara pasukan junior kali ini. Kami, dibarisi yang sudah tua agaknya, yang sudah besar agaknya, yang sudah lama tak main agaknya, masih lagi bersemangat. Semangat!!!!!hehehe...

Perlawanan berlangsung. 10 minit untuk satu separuh masa. Separuh masa pertama, kami ketinggalan 7-3. Aduh, betapa penat sungguh kali ini. Tapi aku sempat juga menjaringkan dua gol dengan bantuan Amre dan Fidar. Sedi dan Dr Muha juga tak kalah hebatnya. Memang hebat adik-adik ini. Khairi, si kembar dan juga Zariff berjaya mempamerkan permainan menarik.

Tamat separuh masa pertama. Kami terpaksa berbincang untuk menjaringkan lebih lagi gol. Perancangan dibuat. Kami tak mahu malukan generasi kami!!!huhu...

Dr Muha as a keeper, with a great defender from Sedi, attacking winger from left, Fidar and Amre as a striker; we move again. Me, as responsible to lock that brilliant performanced from twins.(speaking yang tak betul pulak,hehe)




tengah menjaga dan dijaga salah seorang twins

Perlawanan berlangsung lagi. 10 minit begitu meletihkan dan mendebarkan. Akhirnya Amre berjaya mengurangkan defisit gol kepada 7-4. Kami bertahan. Mereka menyerang. Kami menyerang mereka juga menyerang. Alhamdulillah kami patuh kepada discipline position masing-masing berbanding separuh masa pertama tadi. Akhirnya tamat perlawanan. Dan konklusinya, PENAT!!!!!!

kami bergambar bersama junior selepas perlawanan


Namun, kami berjaya juga memberikan saingan untuk junior kami. Insyaallah lain kali kita lawan lagi. Kali ini kami akan perturunkan barisan terkuat. Jaga-jaga adik!!!hehe..


kami pula bergambar.Penat sihh!!!

Akhlaknya

Sesungguhnya, aktiviti ini merapatkan ukhwah kami yang sudah lama terjalin namun kurang pengisiannya. Insyaallah, akan aku ingat setiap aktiviti kali ini. Begitu indah bila kita sandarkan ukhwah keranaNya. Bertemu tidak jemu dan berpisah tidak gelisah kerana kita yakin akan bertemu jua nanti. Kerana kita begitu sebenarnya..

p/s-tingkatkan Ukhwah, padukan penuh Silaturrahim

4 comments:

muhaimin said...

sangat indah.. kenangan yg manis, masih terasa di lidah walau sudah lama ditelan...

kpd adk2 junior, saje jer tu kmi buat2 kalah.. supaya kemenangan korang pd hr itu menjadi kenangan manis buat korang sendiri.. asalkn korang gembira, kmi sanggup kalah..

saffmukmin said...

benar..sangat indah Brown iris..hamba sampai skrg dok teringt2 jah..

bila la nk g lagi,hehe..

xpe,kita kalah utk bg depa gembira,hehee

fidar said...

dok rok wes..nok mutohh....ha3..tubik awal skit..pancitttt.... :D

saffmukmin said...

hehe..jolo2.penat nk sengoti,hehe