Sunday, October 05, 2008

Mari Kita Dapatkan..

Salam Ramadhan dan Syawal untuk semua. Semoga hendaknya Syawal dan berbaki bulan yang ada memberikan kita hasil tanaman yang baik setelah menanam dan menyemai benihnya pada Ramadhan yang lalu. Sekilas pandang bila tiba Aidil Fitri mesti akan ada antara kita sudah mula untuk memulakan aktiviti-aktiviti lama kita yang tidak berapa elok. Yang jelas dan ketara tentang penunaian solat. Sekiranya waktu Ramadhan kita diberikan ujian untuk solat ketika berpuasa, waima ketika selepas berpuasa kita senang-senang sahaja tidak menunaikannya.


Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyu’

Al-Baqarah:45

Khusyu’


Tertarik dengan ulasan UZAR mengulas takrifan yang kurang tepat tentang bulan Ramadhan sebagai bulan latihan untuk menjadi baik. Dicadangkan dengan takrifan lebih jelas iaitu Ramadhan sebagai bulan ujian sebenar dan bulan didikan bagi umat Islam. Benar. Bulan Ramadhan sememangnya sebagai bulan ujian dan bukannya bulan latihan. Bulan ujian yang keputusannya dapat dilihat selepas Ramadhan.

Begitu jua hendaknya tentang solat. Solat yang ditunaikan pada bulan ini haruslah solat yang benar-benar kita masukkan sebagai UJIAN untuk kita mendapatkan rasa khusyu’ dan seterusnya dapat membantu kita dalam mencegah fahsya’ dan mungkar.




Jika khusyu’ dalam solat pun kita tidak dapatkan, macam mana untuk kita berdepan dengan segala masalah yang lain. Masalah yang sememangnya akan sentiasa ada. Memang benar sukar untuk mendapatkan khusyu’ tetapi kita sepatutnya sudah cuba untuk mendapatkannya. Yakinlah dengan janji Allah solat dan sabar akan menjadi penolong kita namun hanya pada mereka yang solatnya khusyu’. Bukannya solat yang caca merba dan malas untuk menunaikannya.

Ayuh!!!

Oleh itu, peringatan untuk diri sendiri dan sahabat untuk kita kembali pada sebenarnya kenapa perlu untuk kita solat. Apa gunanya Ramadhan kita bangun-duduk solat sedangkan selepas Ramadhan kita dengan senang hati tidak menunaikannya malah mungkin melambat-lambatkannya? Sama-sama kita fikirkan...


Allah Maha Besar Dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi Dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit Dan bumi, Dengan suasana lurus Dan berserah diri. Dan aku bukan dari golongan orang musyrik.

Sesungguhnya Solatku, Ibadatku, Hidupku, Matiku Adalah untuk Allah Tuhan sekalian alam. Tidak Ada sekutu bagiNya Dan kepadaku diperintahkan untuk tidak Menyekutukan bagiNya Dan aku dari golongan orang Islam.

No comments: