Wednesday, October 15, 2008

Jiwa Syahid Terus Mekar


Imam Hassan Al- Banna

(1906-1949)


Semuanya telah disiapkan. Segala persiapan untuk memastikan Hassan Al-Banna tamat nyawanya hari ini sudah disiapkan.Pada malam tanggal 12 Februari 1949, beliau telah berkelana ke alam abadi selepas konspirasi lengkap yang dirancang untuk membunuhnya berjaya. Sesungguhnya regim Mesir yang merancang telah menyuburkan lagi jiwa-jiwa jihad di kalangan pemuda-pemuda Islam.


Hayat yang Singkat, Namun Jasanya Besar


Pada 14 Oktober 1906, Imam Hassan Al- Banna telah dilahirkan ke muka bumi Tuhan. Semalam, cukup seratus dua tahun seorang yang dikatakan Mujaddid abad 20 dilahirkan. Namun begitulah onak duri dan ujian yang perlu diterima untuk membawa panji-panji Islam. Dalam usia yang muda, beliau telah dipanggil bertemu Ilahi dalam suasana yang sungguh menyayat hati. Namun, syahidnya beliau telah menyemarakkan lagi jiwa-jiwa jihad yang telah menggerakkan Gerakan Islam di seluruh dunia.


Politik, ekonomi, dinamika tarbiah dan dakwah, isu-isu Palestin, ikatan ilmiyyah, fikrah kemasyarakatan dan banyak lagi yang telah dirungkai oleh beliau dalam usaha untuk mengembalikan tanggapan Islam yang sebenar yang dicanang salah oleh kaum kafir laknatullah setelah kejatuhan Khalifah Islam yang terakhir.


Pelbagai risalah dan artikel yang dikeluarkan di samping pidatonya yang bermakna membangkitkan semangat juang pemuda-pemuda Islam pada masa itu sehinggalah sekarang. Malah, beliau yang mengasaskan Jemaah Ikhwan Muslimin sebenarnya telah banyak mencorakkan landskap jatuh bangun Gerakan Islam dahulu, kini dan insyaallah sampai satu masa yang kita yakin apabila Khalifah Islam itu sendiri dapat dibangunkan semula. Maka sesuailah dengan nama yang diberikan pada beliau Hassan Al-Banna yang membawa maksud Hassan yang membina.Mungkin ia kebetulan namun itulah sesungguhnya banyak yang telah dibina oleh beliau dalam menyediakan asas-asas kepada seorang pejuang Islam.


Hassan Al-Banna-Mujahid Yang Akan Terus Disematkan


Seorang jiwa pejuang sejati yang boleh terus dijadikan suri dan teladan. Jiwa syahid yang terus mekar sehingga sekarang. Semoga diri ini akan sentiasa memperingatinya dalam usaha untuk terus mengingati tokoh-tokoh pejuang Islam yang terdahulu yang sentiasa menjadi rantai-rantai perjuangan dalam Islam. Semoga diri ini juga akan terus menjadi penyambung kepada rantai-rantai perjuangan, insyaallah.


"...Kita bukan yang memulakan, dan kita bukan yang mengakhiri namun kita adalah yang menyambung rantai-rantai perjuangannya..."

No comments: