Friday, October 24, 2008

Hati dan Hati-Hati

"Bro, aku sendiri tak dapat nak tahan dah kadang-kadang. Sanggup aku turun sana nak jumpa tapi dia pula yang buat rileks je," tinta kawan mukmin yang seorang ini. Keluhnya adalah mengenai seorang yang bernama perempuan. Bila hati dah rasa rindu apa pun jalan kot..hehehe

Hati

Ini semua kerja hati. Hati yang dipandu dengan baik pasti akan memberikan hasil yang baik. Hati ini bukan HATI ataupun kita kenali sebagai liver dalam English tapi hati ini hati yang diungkapkan oleh Nabi kesayangan kita yang maksudnya jika hati yang baik maka baiklah seseorang itu tapi jika hati yang tidak baik maka kita boleh fikirkan sendiri.

Masalah hati dari dulu sampai sekarang kalau tidak dididik dengan baik dan elok akan senang sahaja dipandu oleh syaitan. Namun bila kita sentiasa di dalam hati yang lalai jangalan kita lupa untuk memohon padaNya. Peliharaan Allah adalah yang terbaik dalam mengatasi godaan-godaan musuh ketat umat Muhammmad dan selainnya. Ingatlah doa yang pernah diajar oleh Nabi Muhammad s.a.w kepada Umar.

“Hai Tuhanku! Peliharakanlah aku dengan Islam waktu aku berdiri, dan peliharakanlah aku dengan Islam waktu aku duduk, dan peliharalah aku dengan Islam waktu aku tidur dan janganlah engkau menuruti musuh dan orang dengki terhadapku”

Kenapa doa ini Nabi kita mengajar untuk dipeliharakan dengan Islam? Kerana dengan Islam semata-semata lah kita akan selamat dari syaitan mahupun yang kita nampak mahupun tidak. Lebih-lebih lagi pada hati kita yang sentiasa leka dan alpa padaNya..

Hati-hati

Maka untuk kesekian kalinya marilah mukmin mengajak diri ini sendiri dan kawan-kawan lain untuk kita sentiasa berhati-hati dengan masalah hati ini. Mukmin akui diri ini sendiri tidak hebat dan kuat untuk melawan dan mengatasi masalah hati yang sering dibuai dan dilekakan oleh syaitan laknatullah.

Untuk akhirnya, jangan lupa untuk terus memohon hanya padaNya dalam masalah-masalah ini walaupun mungkin semuanya telah tertulis dalam catatanNya.

“Dan jika Allah kenakan bahaya kepada engkau maka tidaklah ada yang dapat melepaskannya melainkan Dia. Dan jika Ia mahukan kebaikan kepada engkau, maka tidaklah ada yang dapat tolak bagi kurniaanNya.”

Yunus:107

p/s-selamat menjaga HATI. Teringat lagu JAGALAH HATI oleh SNADA..

No comments: