Saturday, October 11, 2008

Selamat Hari Tua..

Selalu mak menceritakan ayat ini setiap kali tarikh double ten tiba.

"Weng ni sama tarikhnya dengan abang tu walaupun beza tahunnya. Kalau boleh lepas ni janganlah ada yang tak puas hati antara satu sama lain. Kita adik beradik kena lapangkan dada, jangan dengki, mudahkan satu sama lain, ada apa-apa yang boleh tolong, silakan," pinta mak mukmin.

Satu peringatan yang selalu diberi pada mukmin dan juga abang. Malah mungkin diberikan pada semua adik beradik yang lain. Jiran-jiran, saudara mara, sahabat handai mak selalu cakap-cakap macam mana mak dapat besarkan anak lelaki yang ramainya 7 orang. Biasanya anak lelaki ini ada yang ganas-ganas dan susah nak dengar kata orang. Namun pada Mukmin, paling kurang setiap daripada kami ada kejayaan masing-masing.

Tiada apa rahsia dari mak sebab mak pun belajar dari maknya. Satu rahsia yang sempat tahu dari mak adalah mak memang akan pastikan anak-anak ini kena balik sebelum Maghrib. Maghrib mesti ada dah kat rumah. Senang nak pantau nanti.Mungkin sebab itu dulu pernah kena kurung kat luar dengan mak sebab mukmin dan abang-abang lain pulang lewat selepas Maghrib. Takpe la. Paling kurang jadilah kami seperti sekarang.


Tidak Pernah

Dulu-dulu masa kecil selalu dibuat sedikit sambutan hari lahir tapi berpadanan dengan kemampuan keluarga. Padan dengan masakan mak yang best dan boleh tahan sangat pada pandangan mukmin. Cuma tidak pernah mukmin mahupun abang-abang lain mahu menghargai apa yang dibuat oleh mak dulu-dulu. Cuma tahu makan dan tamat di situ sahaja. Bila masanya sudah besar sekarang, barulah sedar akan semua itu. Kadang-kadang disebabkan mak yang lebih menghargai anak-anak, anak-anak kadang-kadang lupa untuk menghargai mak dan hari lahirnya. Selalu sahaja terlepas pandang. Mungkin ini perangai anak-anak lelaki...maafkan kami.


Selamat Hari Tua..

Ku ucapkan untuk diri sendiri dan juga pada abangku, Mohd Hilmi Bin Mohd Noor. Selamat hari tua dan semoga kita sentiasa di dalam rahmat dan perlindunganNya. Tua kita semakin menuju kepada dekat kita padaNya. Semoga amalan kita sentiasa ada pertambahannya,insyaallah..



Cikgu Hilmi



Juga pada mak, tak lupa mukmin mahu ucapkan dan rakamkan jutaan terima kasih kerana sanggup menjaga dan membesarkan kami sehingga tua macam sekarang. Sehingga dapat mengenal erti kehidupan. Terima kasih mak..

p/s-SELAMAT HARI TUA untuk siapa yang menyambutnya!!!

No comments: