Monday, September 22, 2008

Ketika Cinta Bertasbih The Movie




Atas dari kiri: M.Cholidil Asanal Alam sebagai Azza dan Andi Arsyil Rahman Putra sebagai Furqon

Tiada dalam gambar: Alice Sofie Norin sebagai Eliana, Oki Setiana Dewi sebagai Anna dan Meyda Sefira sebagai Husna

Ketika dunia perfileman Malaysia masih di dalam mencari identiti, perfileman di negara seberang terus rancak mengeluarkan filem yang di adaptasi dari novel. Malahan lagi, novel ini adalah antara dikatakan 'best seller' di Indonesia mahupun barangkali di Malaysia sendiri. Pemilihan pelakon dibuat akhirnya baru-baru ini diumumkan pelakonnya. Disamping bajetnya dikatakan agak mahal dikeluarkan.


Ringkas kali ini. Adakah filem ini akan BETUL-BETUL membawa mesej ISLAM sebenar di dalam ikhtilat atau sekadar cerita untuk memenuhi kehendak pembaca yang ingin ia difilemkan? Bimbang berlaku sama macam filem sebelumnya dalam Ayat-Ayat Cinta The Movie di mana walaupun di dalam filem sebagai suami isteri namun di luar filem bukan pasangan yang sah dengan senang menyentuh dan berpegangan tangan antara satu sama lain. Cerita ISLAMIK tapi banyak yang perlu dinilai..


Semoga filem ini benar-benar membawa mesej ikhtilat dalam ISLAM seperti yang dituntut dan bukan sekadar cerita cinta sahaja..

p/s- tidak sabar juga menunggu watak Kang Azzam dan Furqon dilakonkan..

2 comments:

hambaNya said...

Assalamu'alaikum mukmin (^_^) emm..nampaknye satu lg novel habiburrahman el-sherazy akan dibuat filem..sy setuju dgn kata2 mukmin tu..diharap pembikinan filem kali ni masih mengikut batas2 yg telah islam tetapkan dan bkn sekadar cerita cinta semata2..smsa filem sblmnya sy agak terkejut dgn adegan2 yg dipertontonkan..siap minta kwn cari di internet adakah mrk betul2 psgan yg sah..krn ceritanya mempunyai msg yg baik tp adegan2nye bisa membw fitnah & ikutan kpd penonton..

saffmukmin said...

emm..btl2..byk yg perlu dititik beratkan..semoga malaysia kita pun dapat ikut sama..cerita yang dpt bg pengajaran yg baik..