Monday, September 01, 2008

Ramadhan Dan Merdeka..

Dua hari yang penuh bermakna buat orang Islam di Malaysia. Satunya disambut dengan penuh rasa syukur di atas segala yang telah dilakukan oleh pejuang-pejuang terdahulu. Satu lagi pula disambut kerana sudah menjadi kewajiban sebagai orang Islam.

Sayyid Qutb pernah menyebut, ”Kezaliman itu mungkin akan mengambil masa yang panjang tetapi dia tidak kekal. Dan kebenaran itu kadang-kadang lemah tetapi dialah yang akan menang akhirnya.” Sambutan kemerdekaan ke lima puluh satu dirai setelah banyak kezaliman sudah dilakukan oleh penjajah yang tidak sepatutnya.Akhirnya kebenaran digapai.Kebenaran juga diraih.

Ahlan Ramadhan!!!

Ramadhan datang lagi. Segala kebenaran akan dibuka kepada Muslim yang mahukannya. Kebenaran yang memberikan kemenangan kepada umat Islam seluruh apabila tiba saatnya. Jadikan Ramadhan sekolah terbaik untuk melatih dan menguatkan jiwa kebenaran kerana jiwa kebenaran itu tidak ramai kita sebagai dai’e memilikinya. Tidak ramai antara kita sebagai muslim menghayatinya. Memang kebenaran itu kadang-kadang lemah tetapi itulah yang akan menang akhirnya.

Sempena kedua-dua sambutan ini, ayuhlah kita sebagai mukmin teruskan perjuangan dan tetapkan diri dengan Islam. Kuatkan jiwa kebenaran dalam menentang kezaliman musuh-musuh Allah. Semoga segala yang dilakukan mendapat berkat dan rahmat dariNya.


Ramadhan tiba lagi,

Betapa gembiranya rasa dihati,

Ramadhan tiba lagi,

Ku tujukan pada muslim yang dikasihi,

Ramadhan tiba lagi,

Insyaallah kuatkan jiwa ini..

No comments: