Tuesday, September 02, 2008

Ramadhan versi Kerja

“Fuhh..memang betul-betul mencabar puasa kali ni,”keluh mukmin sendirian.Tiada yang dapat digambarkan betapa puasa kali ini memang betul-betul banyak dugaan. Ramadhan kali ini benar-benar menuntut untuk pandai menggunakan tenaga dan masa sebaiknya agar tidak lebih dan tidak kurang.

Ramadhan versi kerja

Sudah hampir 22 tahun mukmin berpuasa Ramadhan dalam peringkat atau proses pembelajaran. Seronok dan kurang letih berpuasa ketika belajar. Namun kali ini ramadhan begitu bererti kerana ramadhan ini sudah memasuki versi atau peringkat kerja pada diri mukmin.Patutlah dulu selalu lihat emak ayah pulang kerja letih semacam je..

Semua orang pun begitu. Ramadhan sama ada ketika kerja atau pun belajar masing-masing menuntut kesabaran dan keikhlasan dalam melaksanakannya.Sangat bersyukur kerana Ramadhan kali ini diberi peluang untuk berlatih dan bertatih dalam suasana kerja.Tidak akan berpaling dan mudah menyerah kalah sedangkan nabi dan para sahabat pernah berperang dalam bulan mulia ini menentang musuh-musuh Allah.Perang yang sememangnya mencatat sejarah yang begitu agung.


Kerja versi Ramadhan

Insyaallah, ayuh muslim sekalian kita bulatkan tenaga untuk sama-sama memberikan kerja sebaiknya waima kita berada di dalam Ramadhan mulia ini.Kerja versi Ramadhan sememangnya perlu untuk lagi baik berbanding kerja pada bulan-bulan yang lain.Makan pun dah tidak,minum pun takkan sama sekali, cakap-cakap mengarut pun dah dapat dikurangkan.Kerja akan lebih fokus dan lebih terarah,insyaallah.

Ramadhan sememangnya dinanti-nanti,

Insyaallah jumpa lagi..

No comments: