Thursday, September 04, 2008

USM-Satu Taruhan

Sangat terkejut bila mendengar berita ini menjelang petang hari semalam. Universiti Sains Malaysia dipilih sebagai Universiti Apex sebagai salah satu perancangan jangka panjang Kementerian Pengajian Tinggi. Kadang-kadang apabila dengar berita ini, semacam tidak percaya. Tapi ini semua sudah tertulis. Pasti warga dan marga USM bersyukur di atas berita ini.

Universiti Apex??

Bila disebut Universiti Apex, Mukmin pun macam tak berapa tahu sangat. Cuma pernah Professor di tempat Mukmin belajar menjelaskan sekiranya USM terpilih sebagai Universiti Apex, banyak kelebihan dan keupayaan akan dimiliki oleh USM bagi menjadi sebuah Universiti yang terunggul di dunia seperti Universiti Oxford atau selainnya. Ditegaskan, bukan untuk terus menjadi Universiti seperti Universiti Oxford namun dalam usaha menuju ke arahnya. Katanya ringkas,APEX membawa maksud kepada ‘accelerated programme for excellence’. Mukmin masih lagi pening kepala masa tu,hehehe...


Maka berkata lah Pak Menterinya.." Pemilihan untuk program APEX bukan hanya dinilai pada kejayaan dan kecemerlangan sesebuah universiti, namun lebih kepada perancangan jangka panjangnya dan sama ada universiti ini dapat mencapai status universiti kelas dunia dalam jangka masa lima tahun ini," .Tambahan lagi, dalam masa lima tahun ini, USM mesti berada di dalam lingkungan 100 top universiti di dunia.




Malah, Universiti APEX bukan sekadar namanya sahaja namun akan diberikan kelebihan dari segi kewangan, perkhidmatan, pengurusan, pengambilan pelajar, bayaran pengajian dalam mendapatkan status ini. Maknanya Universiti APEX akan dibantu seratus peratus,subhanallah….



Kemudian pasti ada yang akan berkata, boleh ke kita mencapainya….


Man Jadda Wa Jadda
"Siapa yang berusaha Pasti Dia akan Mendapatnya"



Teringat pepatah Arab ini. Tiada siapa yang akan berani jamin USM akan berada dalam 100 universiti terbaik dunia dalam masa lima tahun ini. Perancangan sudah ada namun setakat mana kesungguhan dalam merealisasikannya itu menjadi persoalannya. Sekali kita kembali kepada asalnya iaitu mana-mana yang berusaha sungguh-sungguh pasti ia nya akan tercapai.



Akhirnya..


Walau macam mana sekalipun, Mukmin tetap rasa bersyukur dan ada sedikit rasa gembira dan bangga kerana dapat menjadi keluaran Universiti ini. Semoga Allah merahmati dan memberkati apa yang dipelajari selama ini. Siiru ala barakatillah!!!!

No comments: