Tuesday, September 30, 2008

Antara Baju Raya dan Duit Raya

Alhamdulillah, hanya menunggu masa sahaja untuk menyambut Aidil Fitri kali ini. Sememangnya ada yang akan gembira, ada yang akan sedikit berduka dan sebagainya. Pasti masing-masing boleh dikatakan bersedia untuk menyambutnya.


Kerja..

Cuti sudah habis, kali ini terpaksa kerja hingga ke hari-hari terakhir. Sungguh mencabar minda dan fizikal. Bukan kerana puasa tapi sedih keseorangan di tempat kerja. Tapi bila difikirkan alhamdulillah masih lagi dapat beraya nanti. Macam mana dengan perasaan mereka yang terpaksa bekerja pada hari raya. Pasti mereka yang berUNIFORM itulah pakaian rayanya. Baju rayanya.


Cerita pasal baju raya, tidak kisah apa rupa dan bentuk yang mahu kalian pakai. Berhiaslah dengan pakaian yang cantik dan indah asalkan menutupi aurat kalian. Kali ini, berebut adik beradik mukmin cari dan tempah baju raya kali ini. Terkadang fikir juga nak ke tak nak beli tahun ini sebab dah dua tahun pakai yang sama. Emm...baju,baju.

Raya tahun lepas..

Duit Raya Pula?

Dengan tanpa segan silu adik mukmin bertanya duit raya tiada ke tahun ni.


"Orang dah bekerja kena bagi rasanya," dengan senang adik berbicara pasal duit raya.

Ini sebenarnya paling kena fikirkan. Mungkin ini salah satu faktor kenapa dok pikir je nak ke tak nak beli baju raya. Namun itulah hakikatnya. Ada yang perlu diutamakan. Teringat kata-kata sahabat mukmin "Hulurkan sedekah, terutama kepada mereka yang lebih memerlukan, asalkan kita melakukannya dengan ikhlas dan dapat memelihara niat". Duit raya kan juga sedekah namanya..

Namun ada juga gembiranya. Kerajaan Malaysia dah pun memberikan duit raya pada semua kali ini dengan menurunkan harga minyak RM 0.10 minggu lepas. Kira bagusla kalau hendak dibandingkan tidak dapat apa-apa sebelum ini,hehe..

p/s-sedih sebab tak dapat duit raya kerja ni..

No comments: