Monday, August 25, 2008

Masanya Kian Hampir

" Redhuan, kamu pergi tak Permatang Pauh nanti," tanya seorang doktor dengan mimik muka mahu berjenaka. Jelas itu soalan jenis gurauan semata-mata. Nak ke sana untuk masa ini memang mustahil. Mana mungkin. Tetapi, bukan kerana tak mahu bagi sumbangan namun sumbangan yang mahu diberi dengan masa dan ruang yang ada buat masa ini banyak perlu dilihat kesesuaiannya. Dengan senang jawapan pada doktor tadi mukmin beritahu "Insyaallah kita semua akan membantu semampu mungkin doktor walaupun tak dapat pergi," penuh dengan ’slumber’ nya,hehe..


Hampir

Benar-benar sudah hampir. 26 Ogos 2008 segala-galanya akan ditentukan. Adakah benar Datuk Seri dapat mengotakan apa yang dikatakannya ataupun hanya 'angan-angan' mat jenin seperti yang dikatakan oleh Tuan Guru Hj Hadi baru-baru ini bila ditanya siapa yang akan jadi Perdana Menteri sekiranya Pakatan Rakyat memenangi pilihan raya nanti. Namun persoalan sebenar adakah peranan ulama’ dan umara’ akan dijulang fungsinya sekiranya pakatan rakyat dapat memenangi seperti yang dikatakan oleh Datuk Seri. Ulama’ dan umara’ yang bertatih hati dan jiwanya pada pencipta khaliqNya. Bukan kerana kedudukan dan peribadi semata-semata.

" Dua jenis manusia, bila dua jenis manusia ini baik maka baiklah manusia sekalian. Kalau dua jenis manusia ini jahat maka semua manusia itu jadi buruk( dua golongan yang dimaksudkan) iaitulah ulama’ dan umara’-ulama’ ialah orang yang berilmu dan umara’ ialah pemimpin-pemimpin"

(Hadith ini diriwayatkan oleh Abu Nu’aim)



Terkesima apabila Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat sanggup turun ke Permatang Pauh dengan harapan untuk merealisasikan perkara ini. Pabila melihat umurnya sepatut bukan kerja Tuan Guru lagi tapi kerja kita semua selaku pemuda dan pemudi Islam. Namun itulah Tuan Guru. Tuan Guru sudah menunjukkan contoh di negeri kelahirannya betapa ulama’ dan umara’ yang betul banyak perkara yang sepatutnya boleh dilakukan selari dengan kehendakNya. Sekarang tibalah masanya untuk dilaksanakan di peringkat yang lebih tinggi, insyaallah!!!

Teruskan!!

Semoga 'angan-angan' mat jenin dapat ditukar kepada cita-cita yang sebenarnya. Jangan lemah sekiranya berlaku seperti yang tidak dirancang nanti. Jangan lemah sekiranya Pakatan Rakyat tidak berjaya selepas 26 Ogos nanti. Teruskan mujahid dan mujahidah. Perjuangan Islam tetap dan mesti diteruskan.

Berkata Sayyid Qutb " Kekalahan itu sebenarnya bermula daripada kita merasai lemah dan kemenangan itu bermula apabila kita merasai tidak kalah"


Ulama' dan umara' terus dinanti
Selamat mengundi!!

No comments: