Wednesday, September 10, 2008

Balik Awal???

Sejak sepuluh hari berpuasa ni, hampir lima hari terpaksa berbuka puasa di luar. Bukan di rumah seperti biasa. Duit pun dah semakin kering. Bukan kerana tak mahu berbuka di rumah tapi kadang-kadang ada ‘kerja’ yang terpaksa di buat.


Pulang Awal

Teringat satu buku yang dikeluarkan oleh Jabatan Penerangan PAS Pusat cetakan pada 1991 bertajuk "Pulang Kerja Awal Di Bulan Puasa RUGIKAH RAKYAT KELANTAN?". Buku ini ditulis bagi menangkis tohmahan kerajaan Pusat pada masa itu. Tohmahan bahawa pulang awal akan membantutkan produktiviti kerja.

Bayangkan hari Sabtu hingga Khamis boleh bekerja dari jam 8 pagi hingga jam 2.45 petang dan Khamis dari jam 8 pagi hingga jam 12.45 tengah hari pada masa itu. Siapa yang tidak mahu untuk bekerja dengan kerajaan Negeri Kelantan kalau semacam ni. Namun bila waktu kerja ini di'endorse'kan ramai pihak yang berbunyi, berkokok untuk menidakkannya.

Sebulan sebelum diumumkan pekeliling ini, Timbalan Menteri Besar waktu itu Ustaz Haji Abdul Halim Abdul Rahman telah memaklumkan perkara ini sebagai khabaran gembira untuk seluruh umat Islam di Kelantan khususnya golongan terbabit di bawah pentadbiran kerajaan negeri Kelantan.

Sekali kita fikirkan, apa rasionalnya kerajaan Kelantan buat macam ini? Bukankah bulan ini lagi baik untuk difokuskan kepada kuantiti kerja disebabkan waktu rehat makan minum pun sudah tidak?

Kerja versi RAMADHAN sememangnya akan menjadikan lagi berKUALITI sekiranya faham akan tuntutan kerja. Dilaksanakan pulang awal ini adalah untuk memastikan masa yang diberikan memang benar-benar berkualiti dan digunakan agar tidak ada masa yang terbuang. Perhatikan perbandingan di bawah.





Mula

Rehat

Tamat

Jumlah

Jadual Lama

8.00 pagi

1 jam 15 minit

(Makan dan solat)

4.00 petang

6 jam 45 minit

Jadual Baru

8.00 pagi

15 minit

2.45 petang

6 jam 30 minit

Perbandingan waktu kerja lama dan baru untuk hari Sabtu hingga Rabu di bulan puasa bagi kakitangan kerajaan negeri Kelantan.




Boleh ke pulang Awal..

Satu persoalan pada yang bekerja di tempat yang bukan bersama kerajaan negeri kelantan. Boleh ke kita pulang awal? Ini semua pada polisi tempat kerja masing-masing.


Teringat kata-kata Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat..

"Di dalam bulan puasa antara banyak-banyak UBAT yang disediakan Allah SWT ialah ubat untuk mengubati pemikiran kita supaya kita mengerti bahawa KERJA kita di dunia ini ada tempat yang dituju iaitu AKHIRAT. Ubat-ubat sebegini adalah yang kita namakan tafakkur. Sebab itu bulan puasa ini disebut syahrulfikri atau bulan berfikir"


Sama-sama kita fikirkan. Balik awal ke lambat ke tidak apa. Yang penting gunakan kesempatan kelebihan bulan ramadhan ini sebagai orang beKERJA insyaallah..

Selamat pulang kerja dan selamat berbuka puasa!!!









2 comments:

fairuspeng said...

"kl kelik kijo sama jugo..
pukul 5...
tapi ada 2 shif.. masuk 7.30pagi, 8pg dan 8.30 pagi...

bule poso ni semua ambik shif 7.30pagi.. jadi 4.30 ptg buleh kelik doh...

tambah jam... macam supo jah kelik kul 5 pun...

jadi balik supo kal lah.. " jawab hati kecil ku...

saffmukmin said...

peng:hehehhe..