Tuesday, September 16, 2008

Antara Dulu Dan Sekarang

Sedih hati bila baca kawan-kawan sekolah dulu masih lagi ada statement ini. Puak-puak BADAR, kiranya biar la dengan geng-geng dia. Betapa hati ini sedih dan remuk bila dengar cakapan itu.


4 Feb 1998

Masih ingat di kantung minda ini. Tarikh ini sememangnya memberikan aku kegembiraan kerana telah diterima masuk sebagai seorang pelajar di sebuah sekolah agama. Dan paling penting aku dapat menduduki asrama. Kiranya dalam keluarga aku inilah yang pertama tinggal di asrama sejak dari tingkatan satu. Rumah tiadalah jauh namun alhmadulillah rezeki dapat juga asrama.

Bangunan kelas tingkatan satu sekolah



Seminggu pertama bagaikan berada di 'neraka'. Bukan kerana panasnya sekolah dan asrama ini namun yang dikatakan sebagai 'neraka' ini adalah kerana sangat tidak percaya inilah asrama. Inilah kehidupan asrama. Seminggu ini kami pelajar tingkatan satu wajib untuk menjalani TAARUF WEEK. Mandi tiada pernah cukup, tidur sementelah lagi. Tazkirah kena salin dalam buku.


Selepas seminggu, aku dapat tawaran ke sekolah berasrama penuh. Tapi alhamdulillah satu sebab yang menahan aku untuk tinggal di asrama dan sekolah agama ini. Satu sebab yang menyebabkan aku bersyukur sampai sekarang. Paling kurang dapat la aku jadi macam sekarang. Sebabnya aku rasa seronok dengan kawan-kawan di sekolah ini. Kawan-kawan yang sememangnya baik untuk aku. Senang nak bergurau. Senang nak buat lawak. Aku masih ingat kawan-kawan A05, dorm asramaku masa tingkatan satu. Kelas tingkatan 1 Ibnu Taimiyyah. Kawan-kawan ini lah yang telah beri semangat pada aku.


2002

Tahun ni aku dapat jadi salah seorang ahli dalam Badan Dakwah dan Rohani (BADAR). Mudah je prinsip aku terima jadi ahli ini. Sama macam kenapa pengawas menerima tugasan sebagai pengawas. Pada aku bukan kerana baik dan tegasnya pengawas itu tapi kerana dia ada kelayakan PADA masa itu. Dia dapat melaksanakan tugas pengawas dengan baik sekiranya diberikan jawatan pengawas itu. Jadi aku terima sebagai AJK Kebajikan BADAR bukan kerana aku baik dan dapat berDAKWAH pada semua pelajar di sekolah aku tapi PADA masa itu mungkin aku ada sedikit kelayakan untuk jadi ahlinya. Tapi sama macam pengawas jadi pengawas, adakah dengan jadi pengawas kita akan hilang kawan-kawan baik kita masa kita kenal dari tingkatan satu disebabkan title pengawas itu? Adakah kita akan lupa kawan kita yang kita jumpa dan baik sejak dari minggu TAARUF lagi? Inilah yang menjadi pada diri aku. Dengan menjadi ahli BADAR, ramai kawan-kawan yang aku kenal sejak tingkatan satu mula untuk men'jauhi' aku. Aku sedar mungkin silap aku yang terlalu inferior berubah jadi terlalu 'baik' selepas menjadi ahli BADAR. Bukan untuk menyalahkan kerana aku menjadi AJK BADAR tetapi kerana kesannya yang amat dirasa sampai sekarang.

Perkarangan asrama sekolah


Sekarang

"Mung oyak la ko puak-puak mung pasal nak wat majlis buko posa ni", beritahu kawan sekelas aku masa tingkatan lima dulu. Sedih dalam hati. Istilah digunakan ’puak-puak mung' merujuk kepada kami AJK-AJK BADAR dulu. Masih ada lagi perasaan macam itu.

Di sini ikhlas aku ingin memberitahu untuk kawan-kawan sekolah dulu, tidak pernah untuk dibeza-bezakan kawan. Dengan harapan jadikanlah persahabatan kita semacam kita kenal masa kita masuk tingkatan satu dulu-dulu. Masa sama-sama kena denda dengan 'senior-senior', masa kena denda dengan ustaz 'ji-fat' dan semacamnya. Ikhlas aku untuk berkawan dengan kalian sampai bila-bila.


Mohon maaf

Mana-mana yang telah aku lakukan dahulu yang tidak senang dengan kalian aku mohon maaf. Salah silap aku mohon ampun di bulan baik ini sekiranya dulu kami terlalu inferior untuk berubah jadi BAIK sangat sampai terlupa kawan-kawan kami yang amat kami kasihi. Yang penting untuk kita renungkan biarlah KITA berubah jadi baik untuk waktu sekarang kerana dulu mungkin kita banyak mengikut orang. Ini kerana siapa lagi yang mahu amalkan ISLAM kalau bukan kita sebagai yang MUSLIM.


Assalammualaikum kawan-kawan..

2 comments:

fairuspeng said...

terharu baca...
memang mencetuskkan ingatan tentang falahiah..

tapi aku masuk asrama masa form 4..
tak sempat la merasai minggu neraka tu...
rasanya budak2 sekarang mesti tidak merasai neraka itukan...
pelajar sekarang terlalu manja rasanya..

aku pun terpilih juga...
tapi masa tu tak banyak berubah...
kini baru aku rasa impak itu...

due.. itu mungkin ada hikmahnya...

saffmukmin said...

itu la peng..aku sedih sampai lo ni..masih lg ado sentimen tu..
harap2 blh kikis slow2.buke usaha alik saing2 tu jah..alik sek2 ex-BADAr ni pon kena berubah..biar kito blh saing blakow..