Thursday, November 27, 2008

Satu Kerja Untuk Hasilkan Banyak Tekanan

Baru hampir 4 minggu setelah semester baru bermula. Semester November 2008 memberikan banyak kenangan dan kengerian yang sememangnya kalau digunakan dengan baik mesti akan dapat hasil yang baik.

Tekanan?

Dulu pernah dipostkan dalam saffmukmin tentang kerja. Emm..pernah ditekankan kalau kerja mahu dibuat perlu kepada perancangan. Rasanya sekarang kalau ada perancangan pun mahu diikut pasti memerlukan kekuatan. Betul lah kata Imam Hassan Al-Banna tentang tanggungjawab. Sememangnya tanggungjawab lebih banyak daripada masa yang ada. Tanggungjawab yang kalau dibuat dengan baik, masa yang ada tidak mencukupi. Jadi kalau tidak ditunaikan tanggungjawab maka barulah tekanan yang bertimbun akan datang. Barulah tekanan akan muncul. Satu kerja boleh hasilkan banyak dan bertimbun tekanan.

Tekanan dari pihak pengurusan, tekanan dari mentor mentee, tekanan untuk melaksanakan pelbagai suruhan yang dirasakan macam tak perlu je, tekanan untuk bekerja tanpa cuti(sebab mukmin masih lagi kontrak,cuti tak banyak), kadang-kadang diri terpaksa buat-buat ceria dan gembira bila pulang bertemu mak ayah...




Saat keluar makan dengan rakan-rakan sekerja.
Waktu ni memang semua masih lagi dengan kurang tekanannya..


Jadi macam man
a?

Kiranya takkan mahu biar sahaja dengan tekanan, mahu tekanan merosakkan diri atau macam mana? Sekarang baru sahaja hendak masuk fasa untuk buat dua kerja, tapi tak tahu lah nanti macam mana tekanannya..

Macam mana sahabat? macam mana kawan-kawan? macam mana sekarang..

selalu orang kata tekanan itu biasa...bila sudah biasa dengan tekanan maknanya seseorang itu sudah mula untuk membiasakan diri dengan kejayaan..harap-harap benarlah..

kalau sudi bantu mukmin, amatlah dipersilakan...

*post ini ditulis ketika saat merasakan hidup ini adalah untuk kerja semata-mata dan bukan lagi bekerja untuk melaksanakan hidup..

No comments: