Saturday, November 29, 2008

Kenapa Tak Mahu Pulang?

"Apa khabar bro? Ada berapa tahun lagi nak habis belajar? Dah lama mengembara ni, tak ingat ke Malaysia ni,hehe..," tanya satu soalan mukmin pada seorang jiran menggunakan friendster. Dulu masa kecil-kecil dia kawan rapat pada abang kedua dan uniknya dia walaupun badannya nampak kecil namun jiwa dan semangatnya besar. Umurnya 5 tahun tua dari mukmin tapi kami juga antara kawan yang rapat.

Lambat lagi

"Man lambat lagi nak balik, sambung setahun lagi kat sini. Nak sambung kat Universiti Cairo pula. Alang-alang dah sampai sini, baik kita terus mengembara dan kalau boleh mahu juga kerja kat sini," jawabnya pula.

Bila dengar hal ini, sekali mukmin terfikir kenapa tak mahu pulang? Adakah kalau pulang tiada lagi harapan untuk ke sana lagi. Atau macam mana?

Pulangla..

Kadang-kadang sedih juga kepada kerajaan Malaysia sehinggakan terpaksa kena pujuk pelajar perubatan kita yang bekerja di luar negara seramai 236 orang malah ditaja pula JPA untuk pulang berkhidmat di Malaysia. Bayangkan hampir Ringgit Malaysia satu juta kerajaan habiskan untuk seorang pelajar perubatan masakan tidak mahu pulang untuk berkhidmat di Malaysia. Sedarlah, duit kerajaan itu bermaksud hasilnya juga datang dari duit rakyat. Bila duit rakyat maka berbaktilah jua pada rakyat Malaysia. Barulah adil namanya...




Mukmin minat sangat cerita Dr.House ni..

Bukan mahu salahkan


Post ini tidak mahu salahkan pelajar perubatan semata-mata. Sama juga pada kita (baca= siapa-siapa yang sedang belajar mahupun sudah habis belajar) untuk sama-sama berbakti semula pada rakyat setelah kita mengambil duit pinjaman sama ada berbentuk PTPTN, JPA, MARA ataupun apa-apa yang berkaitan dengan duit yang hasilnya dari rakyat. Berbaktilah, tidak kisahlah dengan apa cara sekalipun, yang penting kita usaha untuk berbakti. Sama-sama renungkan..

No comments: