Thursday, November 13, 2008

Rebut..Rebutlah Semua

Alhamdulillah, semalam banyak lagi ilmu baru dapat dituntut dalam meniti hari yang akan mendatang. Forum Nikah Tunai yang dibawa oleh panel-panel yang sememangnya bermain dengan banyak pengalaman, sangat memberikan kesan mendalam dalam hati ini.

Nikah Tunai

Rebut

Satu persatu dihuraikan oleh panelis yang dibawa khas sama ada yang tempatan mahupun import, sangat memberikan impak pada diri ini. Satu penegasan yang dibawa oleh Senator Mumtaz selaku panelis pertama yang sepatutnya kita sebagai muslim ambil penekanan iaitu mengenai pemilihan bakal isteri. Dibawa hadis nabi yang bermaksud:


Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah saw. bersabda: "Wanita dikahwini kerana empat hal: kerana harta-bendanya, kerana status sosialnya, kerana keindahan wajahnya, dan kerana ketaatannya kepada agama. Rebutlah wanita yang taat kepada agama, maka kamu akan berbahagia."

Hadis Sahih Bukhari Jilid 4. Hadis Nombor 1588


Rebut bukan pilih. Senator Mumtaz sangat menekankan bahawa selaku orang Islam, muslimin mahupun muslimat boleh mengambil panduan ini untuk memilih bakal suami dan isteri. Ingat, mesti rebut bukan pilih. Bila pilih mungkin kita boleh untuk tidak membuat pilihan calon yang tidak taat beragama tetapi bila rebut mesti orang yang taat beragama itu yang patut kita ambil.Sama-sama kita fikirkan...


Alhamdulillah

Akhirnya, hajat mukmin tercapai untuk berjumpa dan bergambar dengan Ust Hasrizal. Malah dapat pula bonus untuk tandatangan pada bukunya yang baru dibeli. Orang lain dah lama beli tapi mukmin baru je nak baca,hehe..


Ust Hasrizal dan redhuan


p/s- semoga terus merebut untuk dapatkan mawaddah dan rahmatNya..

No comments: