Tuesday, November 04, 2008

Boleh Lagi!!!

"Encik, macam mana dengan result saya ni, teruk juga ni. Sedih saya bila tengok result ni. Nak kata tak study, banyak dah study. Nak kata tak mari kelas, sikit je tidak mari kelas. Pastu macam mana ni encik," keluh salah seorang mentee mukmin.


Usaha Sudah Tapi Dah Putus Asa Ke...

Rasa sedih juga bila diajukan sedemikian rupa. Kita menyediakan segala yang terbaik untuk pelajar. Belajar di kolej swasta sememangnya menuntut banyak pengorbanan. Pengorbanan dari segi kewangan sudah pasti dan pengorbanan dari segi lain juga banyak yang harus dilihat. Terutama apabila menerima result yang tidak berapa baik. Usaha sudah ada namun ada beberapa yang perlu kita jelaskan lagi.

Teringat lagi pesanan seorang senior mukmin masa di tahun dua masa di Universiti dahulu. Senior ini masa itu sebagai pelajar dental tahun lima. Pesanan senior ini sampai sekarang akan diingati sampai bila-bila kerana banyak pesanan ini telah mengubah landskap pembelajaran mukmin biarpun tidak secemerlang mana.

"Kita sebagai orang Islam tidak boleh putus asa dengan belajar. Lagi-lagi kalau kita dapat teruk sangat result kita. Bagi abe(baca gaya orang Kelantan), orang-orang pertengahan macam kita ini yang tidak berapa pandai dan tidaklah nak kata kita bodoh mesti kena lalui beberapa langkah untuk kita dapat ingat apa yang kita belajar ni.

Baca, hafal dan baru cuba untuk faham. Mudah je kan,hehe. Kalau orang tu dah hebat, terus je dia baca dan terus faham. Ada yang lagi hebat tak payah baca terus faham. Lagi-lagi abe dan juga due, kita kena buat satu-satu. Untuk baca kita semua boleh, untuk hafal lagi-lagi la tapi untuk faham betul-betul tidak ramai yang boleh. Kerana faham inilah kita akan ingat ilmu kita sampai bila-bila. Jadi teruskan usaha. Jangan putus asa. Buat slow-slow tapi ikut step. Insyaallah Allah pasti akan tolong kalau kita dah cuba yang terbaik"

Senior mukmin tengah mengajar

Usaha dan Boleh lagi!!!

Untuk mentee-mentee ku yang amat disayangi, teruskan usaha walaupun kadang-kadang kita rasa macam sudah tidak sanggup dan susah untuk ambil bidang juruteknologi makmal perubatan ini. Teruskan dan cuba ikut seperti MENTOR ini cadangkan walaupun kadang-kadang ada juga mentor ini tidak ikut langkah-langkah tadi,hehe..


Peringatan dari maksud kata-kata Allah dalam ayat pertama tentang usaha mendapatkan ILMU

Bacalah(wahai Muhammad), Dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, Yang mengajar manusia melalui PENA dan TULISAN, Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.

Al-Alaq: 1-5

No comments: