Wednesday, September 30, 2009

SATU Malaysia!!!!

Balik berpuasa dua tiga hari yang lepas sebelum raya 1430 H, saya ada satu cerita agak terkejut tentang SATU ini. Sebab negara Malaysia sekarang, nak bercakap ke, nak buat slogan ke, nak apa-apa ke, kena letak istilah SATU , baru lah nampak hebat sikit. Orang cakap kita akan mengikut perkembangan semasa. Tak gitu?hehe

SATU...

Cerita ini diceritakan oleh abah saya ketika dalam bulan puasa tempoh hari. Mungkin ketika itu saya belum pulang berpuasa di kampung barangkali. Abah bila bercerita memang pandai juga. Kadang-kadang penuh emosi dan penceritaan. Humor pun banyak,hehe..


Nak dijadikan cerita, masa waktu tengahari pada satu hari yang suam-suam kuku...


Abah dan jemaah solat mahu masuk saff dan barisan untuk solat. Tika itu ada la seorang Pak Cik ini. Kami panggil dia Pak Cik P je la. Pak Cik P dengan anak-anak dan kanak-kanak di masjid Huda, memang ramai gerun dengannya. Dia tidak lah garang sangat tapi kalau sekali dia bagi teguran, alamak berderau juga la,huhu..


Jadi, waktu Zohor ketika bulan puasa hari itu selepas Pak Cik P ini mengalunkan azan dan iqamahkannya, semua ahli jemaah solat bersedia untuk solat. Barisan diatur dan disusun..


Sebab mungkin hari itu Tuan Imam datang lambat, jadi Pak Cik P terpaksa pula mengambil pakej terus dengan menjadi Imam. Memang hebat dan bravo lah Pak Cik P ini,hehe..Tapi bagus juga, sebab dia yang paling berpengalaman dan berkelayakan.


Bila Pak Cik P naik jadi Imam, maka semua ahli jemaah bersedia juga untuk solat. Pak Cik P pun juga nampak bersedia. Maka Pak Cik P ini menyebut beberapa perkataan biasa sebelum mahu Imamkan solat..


" Betulkan saff"

" Betulkan saff"

" Rapatkan saff"

" SATU kan saff"


Alamak!! Tiba-tiba abah terperasan perkataan SATU kan saff ini. Abah terpaksa buat relaks je sebab nanti kalau ramai perasan jemaah lain ni ada pula yang merungut salah sebut ke apa ke..


Jadi solat pun berjalan seperti biasa. Jadi bila kami pulang beraya itu hari, abah ceritakan kepada kami. Kami adik beradik lelaki bila dengar abah bercerita tentang ini, memang tergelak besar. Sejak bila la pula ada SATU kan saff ini. Tapi takpe, mungkin maksudnya bagus juga kan..


Akhirnya, bukan mahu diceritakan keburukan Pak Cik P cuma mahu diketengahkan istilah SATU ini memang hebat betul penangannya.


SATU Malaysia, SATU formula One, SATU asrama, SATU dan SATU lagi dan lagi....


p/s-SATU ummah~PEACE!!!!

2 comments:

tronx013 said...

salam..

hahaha lawak juga cerita tu.. heheh.. saya xsuka pun kata-kat politik yg banyak cakap dari amalannya... hehe

saffmukmin said...

tronx013:hehe..blh thn lawak jgk.abe due sndr pon xhbs nak gelak,hehehe