Wednesday, February 25, 2009

Tali leher..

Aduh..sakit je telinga bila dengar orang marah ni. Boleh jadi bengang juga kalau hal yang dimarahkan ini bukannya satu hal yang besar, cuma saja mahu diperbesarkan untuk memburukkan seseorang.


Tali leher


tali leher??


Ada la sorang mamat ni, kena panggil ngan bosnya sebab dikatakan tak pakai tali leher masa kerjanya. Aduh, kesian dia. Kadang-kadang je tak pakai tapi jadi isu sebab dia ini dikatakan tak sehaluan dengan bosnya. Maka mula lah bosnya dengan kuncu-kuncunya bermain helah yang nyata dan jelas mahu menjatuhkan dia. Maka terimalah dia dengan hati yang sangat pedih. Kerana dikatakan tak pakai tali leher, semua jadi musnah harapannya untuk bekerja dengan lebih baik. Alaa...buat kerja baik-baik pun bila dah orang tak suka sama je katanya..


P.Ramlee dan ceritanya



Tiga Abdul the movie


Teringat dialog filem P.Ramlee yang mukmin minati dari dulu hingga sekarang. Tiga Abdul the movie. Dialog yang menjadi titik tolak ceritanya.

" Kerna kanda sebut hospital je, semua harta kena tarik...," sentak Abdul yang bongsunya.

Sehinggakan Abdul Wahub yang bongsu ditarik hartanya yang sepatut dikongsi bersama dua orang abangnya yang mahu dipersembahkan betapa seorang yang mempunyai hati yang busuk!!!, maka begitulah jua mukmin merasakan mamat ni, kerna tali leher, semua masalah jadi besar dan teruk sehinggakan dengan jelas dan nyata juga dapat dilihat betapa ada jua orang yang busuk hatinya di saat kini. Nauzubillah, maafkan kerna menulis begini.

Sabar


Mukmin pun menerima kesan yang nyata dari hal ini. Selalu ramai berpesan, sabar je la. Orang kata sabar waktu ini adalah yang terbaik. Betul ke tak, terletak pada seteguh mana percaya kita pada janjiNya yang memang sentiasa benar.


p/s-mula menerima realiti kehidupan.

No comments: