Friday, May 31, 2013

Kembara, Aku Datang!!

Alhamdulillah, tanggal 14 Jun 2013 nanti saya akan memulakan musafir pertama saya ke bumi Eropah atau secara spesifiknya di bumi United Kingdom. Hanya 12 hari sehingga 26 Jun 2013 namun ia semestinya satu pengalaman mendebarkan serta mengujakan.Jika anda pernah baca entri saya yang dahulu , betapa saya sentiasa merancang untuk kembara di bumi Allah yang begitu luas ini. Pada masa yang sama mencari erti makna kebesaran dan kekuatan Allah,insyaAllah.


Bumi Chelmsford, Essex, UK

InsyaAllah,jika tiada apa apa aral melintang saya akan sampai di bumi ini pada 16 Jun 2013, sehari selepas ketibaan di Heathrow pada 15 Jun 2013. Jika ada masa, akan menziarahi anak sepupu yang sudah lama tak ketemu dan hampir 5 tahun sudah menetap di sini. Semoga Allah mudahkan saya setiap masa demi pertemuan ini. Bermula program saya di Writtle College adalah di atas peluang dan ruang yang diberikan oleh majikan saya, Universiti Malaysia Terengganu untuk mempelajari sesuatu yang baru dan menerokai peluang peluang yang ada dalam memajukan lapangan kerja saya dalam lapangan Teknologi Lepas Tuai atau dikenali Post Harvest Technologies Unit di Writtle College.

Peluang ini semestinya saya tidak sesekali akan siakan. Ia datang dengan izin Allah, semoga saya juga mengharapkan agar apa yang dirancang di sana berlaku dengan baik bersama dengan izin Allah juga. Doakan saya juga teman teman saya sekalian.

Hampir 12 hari di sana nanti, antara yang saya ada perasaan mendebarkan adalah bagaimana seorang musafir itu harus senantiasa rapat dengan Allah,bukan semakin jauh dengan Allah. Di bumi Chelmsford nanti, cabaran cabaran yang boleh saya kira sebagai mencabar adalah bagaimana saya mampu untuk sesuaikan diri dengan perubahan waktu, cuaca,suhu,pemakanan,cara berfikir mereka serta bagaimana saya mampu menyesuaikan diri dengan mereka dalam tempoh yang singkat. Semoga Allah juga berikan kekuatan ini, Ya Allah..



Akhlaknya

Saya ada rasa sedih juga kerana tidak dapat menunaikan janji saya untuk ke bumi Mekah dan Madinah terlebih dahulu,namun seperti yang saya sebutkan saya tetap akan terus berusaha untuk sampai ke sana. InsyaAllah saya akan jadi perjalanan musafir ini ke bumi United Kingdom ini sebagai ibadah berpanjangan,biarpun tidak sehebat perjalanan ke bumi Anbiya' itu. 

Selamat bermusafir semua!!

5 comments:

Mentari muncul lagi said...

Aku sentiasa berdoa agar berakhir hayatku ketika aku berada dalam keimanan. Insya Allah...

Terima kasih

Faizal Rahman said...

Tiada perkongsian pengalaman di sana?

Miftahul Jannah said...

Assalamualaikum,

Jika saudara/saudari/tuan/puan berminat untuk memperbaiki masalah kesihatan, turun berat badan, naik berat badan ataupun mengekalkan berat badan, InsyaAllah saya boleh membantu.

Jika berminat boleh email saya.InsyaAllah saya berusaha sedaya mungkin untuk coach dan bantu saudara/saudari/tuan/puan.

Wassalam

Natsu Uaganda said...

Get Hourly profit for 200 hours on every hour without any risk and without any work, best business plans ever
AllTimeProfit.com

isterisihelmi 89 said...

assalammualaikum

salam perkenalan, apa khabar? Kongsikanlah pengalaman di sana. Buat panduan kami semua. singgah lah ke blog saya.

http://www.isterisihelmi.blogspot.com