Tuesday, September 08, 2009

Kerja versi Ramadhan 2




Alhamdulillah, tahun ini saya masih diberi kesempatan olehNya untuk menyambut Ramadhan dalam suasana yang sama seperti tahun lepas; iaitu dengan bekerja. Sebenarnya, tiada beza sedikit pun bekerja dalam Ramadhan kali ini dengan sebelumnya. Cuma tahun ini saya berpuasa di Terengganu pula. Sememangnya suasana berpuasa di sini amat berbeza jika mahu dibandingkan.


Suasana



Kawan-kawan baru dan suasana tempat kerja baru boleh memberikan kita kekuatan dan kemahuan untuk bekerja dengan lebih baik. Hampir sebulan lebih di sini, saya dengan diberi sedikit jawatan dalam tempat bekerja, terpaksa berhadapan dengan pelbagai karenah dan perangai masing-masing (termasuk saya juga la,hehe). Ada yang jadikan tempat kerja sebagai tempat luah perasaan, tempat menceritakan kisah-kisah yang menceriakan dalam keluarga masing-masing, dan yang paling saya terkejut ia dijadikan tempat meluahkan cerita-cerita yang tak sepatutnya diceritakan dalam kisah dan hidup dalam rumah tangga. Subhanallah, seolah-olah membuka pekung pada diri sendiri.


Saya bertindak mendengar dan kadang-kadang naik gelak juga apabila masing-masing ada ceritera masing-masing. Si suami macam ini, si isteri begitu. Si anak begini, si bapa buat hal macam ini. Si isteri masak tak berapa best, si suami merajuk tak tentu pasal..pening-pening(sambil tahan gelak,hehe)


Suasana Kerja Versi Ramadhan


Alhamdulillah, Ramadhan yang sudah hampir 2 minggu ini merubah sedikit sebanyak rutin harian tempat kerja saya. Masing-masing bertindak lebih banyak berdiam diri daripada menceritakan seperti sebelum ini.


Mungkin teringatkan kuliah Ramadhan yang disampaikan tempoh hari oleh pihak Universiti kepada semua staf, yang menekankan berpuasa mungkin hanya dapat lapar dan dahaga kalau mulut dan tingkah laku menunjukkan seolah-olah tidak berpuasa. Bercakap mengarut sana, bergerak melalut sini, akhirnya tiba waktu berbuka, hanya lapar dan dahaga sahaja yang diperolehi.


Peringatan ini untuk semua. Saya-anda-kamu-dan kami. Bekerja versi Ramadhan sepatutnya lebih efektif. Kalau tak efektif sangat pun, biarlah ada gunanya seharian kita bekerja. Paling kurang, kita ada sebab kenapa kita dibayar gaji sebulan. Bukan untuk datang dan duduk sia-sia.


Akhlaknya

Saya teringatkan suasana ketika bekerja di tempat lama dahulu. Setiap masa digerakkan dengan kerja. Lagi-lagi apabila Ramadhan tiba. Bekerja bagai tidak cukup dengan masa yang diberikan. Malam terawih pun dibantainya kelas!


Ketika kali ini saya merasakan kerja versi Ramadhan 2 memberikan saya peluang untuk menilai diri dan prestasi kerja supaya lebih baik, saya merindui kenangan-kenangan lama itu. Tapi, pasti saya tak akan kembali lagi ke sana,hehe...



kawan's kerja lama..


Bekerjalah dengan lebih baik untuk versi Ramadhan kali ini ye!!!!


p/s-Kerja dan terus kerja....(^_^)V.

2 comments:

Balqis said...

Salam saaf Mukmin.

Wah, sudah bekerja kamu, ya!

Salam ramadhan...=)

Ya, saya telah kembali, jeng, jeng, jeng... (apa-apa sahajalah bunyi efek ini, tihihi)

saffmukmin said...

balqis: salam jg buat balqis.ye.sudah bekerja.sudah dua thn bekerja,hehe.cm tahun ini di tempat berbeza pl.

ye,slmt kembali.smg dgn kemunculan baru ini dpt memeriahkan lg industri blog ini,hehe..

p/s-xpe,bunyi efek yang mcm nk jadi ultraman kot,hihi