Sunday, June 14, 2009

Ceritera Tentang Lesen

Bila sebut tentang lesen, pasti ramai antara kita akan fikir dan terus memfokuskan kepalanya kepada cerita tentang lesen kereta. Kenapa lesen kereta? Tak pula lesen lain? Sebenarnya tak kisah lah lesen apa pun, yang penting pada saya lesen kereta lah lesen yang paling susah mahu dapatkan kalau dicampur dengan karenah birokrasi dan juga karenah menunggu untuk diuji atau pun dilatih semasa di akademi memandu. Saya yakin ramai antara kita ada kenangan pahit kalau mahu dapatkan lesen kereta kan. Kalau tak, buat-buat lah susah ye,hehe..


Lesen Kahwin?


Cuti baru-baru ini, begitu ramai orang yang buat majlis kahwin. Hinggakan ada seorang jiran saya jatuh sakit disebabkan begitu banyak jemputan dan hampir semua dia hadirkan diri. Tak salah untuk hadirkan diri tapi apabila isterinya bercerita hampir setiap majlis kenduri kahwin dia pergi, semuanya dihentam kari daging, dacar daging, daging kicap, macam-macam lagi la. Dicampur dengan hypertension yang ada, semuanya boleh menjadi begitu.


Pointnya adalah kahwin. Hampir semua majlis kahwin dibuat kali ini adalah kerana cuti sekolah bulan lapan nanti bersamaan dengan bulan Ramadhan. Maka, takkan la ada yang mahu dibuat majlis kahwin dalam bulan puasa kan? Tapi ada juga seorang kawan beritahu di Sarawak sana keluarga muslim yang membuat majlis kahwin dalam bulan Ramadhan. Kalau cerita itu betul, pening-pening...


Malah ada juga yang mengejar tarikh 06/06/09. Tak tahulah kenapa kan. Mungkin untuk kenangan abadi masing-masing kot,hehe..


Sebelum terlupa, mukmin mahu juga kalungkan tahniah untuk Abe Roll atas majlis perkahwinannya. Semoga terus berbahagia bersama Kak Che nanti.




rumah pengantin perempuan





rumah Abe Roll



Aaaa..korang tahu apa lesen kahwin di Malaysia? (sebab sub topik tentang lesen kahwin,hehe..). Cepat-cepat. Lima saat diberi. Cepat-cepat!!! Satu, dua tiga, empat, lima...teeeettt. Habis. Jawapannya lesen kahwin di Malaysia adalah korang kena hadirkan diri ke kursus kahwin. Lantak lah apa dalam jawapan korang tapi pada mukmin ini lah jawapannya,huhu..

Sebenarnya mukmin mahu tributekan ini kepada dua sahabat rapat mukmin Cikgu Fikri dan juga Cikgu Najmuddin yang sempat ke Kursus Kahwin masa cuti minggu lepas. Itu maknanya mereka tak lama dah majlis kahwinnya sebab lesen kahwin mereka dah dapat,hehe..


Lesen Yang Ini Mahu Di Ceriterakan..


Sebenarnya, post ini ditulis adalah untuk kesejahteraan semua. Keselesaan semua. Kesenangan semua. Nak tahu apa?


Aaaa...sebenarnya mukmin mahu tolong seorang wanita yang mukmin amat sayang buat masa sekarang iaitu membantu berkempen katering mak mukmin. Bukan apa, nanti senang untuk kita juga kan sebab perut kita semua dapat kenyang kalau tempah dengan mak mukmin nanti,hehe..


Katering ada banyak jenis dan menu sebenarnya tetapi lesen bagi katering yang tepat adalah kerana kesedapannya, keenakkannya, dan juga kemurahan harganya,huhu...Mukmin yakin siapa-siapa sahabat-sahabiah, adik-adik kampus USM yang pernah datang rumah ataupun sahabat kerja PTPL KB mesti tahu tentang macam mana rasa masakan mak. Rasanya sampai menjilat jari,hehe..(patutlah anak besar-besar semua,huhu..)


the making of nasi dagang~untuk katering




gulai ayam





jeng-jeng, siap..hehe




nasi dagang..terliur weh!!



Tiga hari lepas, kad bisnesnya baru sahaja disiapkan. Dibuat oleh syarikat seniorku yang begitu cantik design kadnya. Tapi mungkin gambar yang ditunjukkan tidak begitu jelas. Namun bukan lah katering mak mukmin baru sahaja diuruskan. Sebenarnya sudah lama. Hampir dua tahun sudah. Dari sekecil-kecil majlis hinggakan mencapai 600 orang jemputan, rasanya itu semua sudah memberikan betul-betul pengalaman pada mak. Mukmin melihat apabila mak bersedia membuat kad bisnesnya sendiri, itu maknanya mak juga sudah bersedia untuk menjadikannya lebih serius. Kalau sebelum ini sekadar untuk suka-suka, kali ini insyaallah untuk suka kan perut anda semua,hehe..




Hasnah Binti Yusoff
09-7642093
019-9212009
Lot 1222, Taman Hidayah, Kg Huda 15200 Lundang, KB, Kelantan.



Akhirnya



Apa yang penting?? Kerjasama!!!! Kerjasama apa tak tahu lah yang mukmin dah buat untuk betul-betul tolong mak sebelum ini dalam katering. Ini kerana dulu selalu juga bertindan dengan waktu kelas di kampus. Ada juga tolong satu, tolong makan kot,hehe..Tapi, kali ini tak mahu lagi mencipta alasan. Setakat mana boleh bantu, mukmin mahu bantu. Lagi-lagi sekarang kan semuanya boleh berkempen dalam blog macam gini ditambah lagi post ini adalah post yang ke-seratus mukmin,alhamdulillah!!!!!

Akhirnya, harap ada yang sudi membaca...




saya dan mak tersayang..




p/s-setakat ini hanya di Kelantan dulu ye tempahannya,hehe..

4 comments:

Anonymous said...

bestnye mknan =)

saffmukmin said...

anonymous: best..hehe..kalau nk,blh dtg rumah nnt,hehe

TulipKu said...

untung2 abe due..jimat doh kos catering tu..hu..hu..

saffmukmin said...

tulipku: ye ke..mgkn kot..jimat doh la pasne,hehe..