Tuesday, June 16, 2009

Ada Rasa Lain..

Ketika saat saya mahu menulis post kali ini, saya merasakan ada sesuatu perasaan yang begitu membelenggu dalam diri saya selepas pulang dari rehlah tempoh hari. Sesuatu yang sampai sekarang tidak boleh lagi saya rungkaikan dengan gambaran muka dan juga kata-kata cuma ia masih tetap berada dalam diri. Mungkin ia dalam bentuk G.E.M.B.I.RA atau berbentuk kepuasan, saya sendiri masih tidak ketahui. Namun, perasaan sebegini juga yang hadir semasa rehlah yang sama tiga tahun yang lepas.






saya bersama Ustaz A'syraf!!!,hehe..



Pertama


Saya cuba duduk beberapa kali untuk cuba merungkaikan perasaan begini. Pertamanya, saya sebenar terkejut dengan berita yang datang secara tiba-tiba datang kepada saya. Iaitu berita tentang pemergian Syeikh Fathi Yakan menemuiNya. Walaupun tidak mengenalinya, namun buku karangannya yang terkenal di Malaysia bertajuk Apa Ertinya Saya Menganut Islam? merapatkan kita semua dengan beliau. Sesungguhnya idea dan hujah-hujah beliau dalam bukunya ini begitu rapat dengan kita selaku muslim yang harus melihat Islam dalam segenap sudut. Dan saya begitu bersyukur dapat diperkenalkan dengan buku yang sebegini. Saya pasti anda juga pernah membacanya. Sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah pada beliau. Semoga dengan usaha-usaha yang dibuat beliau, akan memunculkan lagi ramai ahli yang semacam beliau.



Fathi Yakan


Kita kena ingat, Fathi Yakan adalah seorang ahli jurutera yang mana ilmu haraki dan agamanya begitu halus dan tertib. Ini lah yang kita mahukan. Walaupun berada dalam bidang profesional namun beliau tidak lupa bahawa ilmu agama itu tidak pernah melihat kedudukan. Saya tertarik dengan kata-kata seorang pimpinan dalam PAS mengatakan bahawa;



Ulama' dalam PAS adalah Profesional dan Profesional dalam PAS adalah Ulama'



Menyusuri jalan dakwah Fathi Yakan, akan mengingatkan kita kepada jalan-jalan dakwah Nabi Muhammad S.A.W, sahabat-sahabat baginda dan juga seterusnya. Betapa dakwah itu mesti harus digerakkan biarpun melalui tulisan; jika kita tidak hebat dari segi ucapannya, biar dari segi ucapannya; kalau kita tidak hebat dari segi tulisannya dan juga biar hebat kerja dan tindakannya; kalau kita tidak hebat tulisan dan ucapannya. Jangan sia-siakan potensi diri untuk menggerakkan dakwah hanya keranaNya.


Sekali lagi, Al-Fatihah saya sedekahkan padanya..



Kedua


Saya terus duduk merungkai kenapa perasaan begini masih tetap ada. Fikir punya fikir, relaks punya relaks, dan macam-macam lagi yang dibuat, sebenarnya saya amat merindukan sahabat-sahabat sejak balik dari rehlah tempoh hari. Benar lah, sahabat yang baik kita akan terus merindui mereka. Biarpun kita jauh. Bak kata Abe Amin, pesanan dari khutbah nikah Tuan Guru Nik Aziz kepada satu pasangan yang mahu berkahwin;



" Kahwin ini lain ikatan nya dengan ikatan persahabatan. Kita bersahabat, kita terikat atas nama sahabat. Kita lama tidak bertemu dan tidak berjumpa pun tidak apa kerana kita tetap merindui sahabat kita ini. Tetapi ikatan perkahwinan lain, kalau kita tidak bertemu dan tidak berjumpa dalam satu masa yang lebih jauh dan lama, perasaan dia jadi lain...jadi jagalah ikatan perkahwinan ini.."




Benar. Memang kita biarpun lama tidak berjumpa, tapi sekali berjumpa, Subhanallah..begitu sekali asyiknya pertemuan persahabatan ini. Akhirnya saya sudah temui jalan penyelesaiannya kenapa sampai sekarang macam begini. Semuanya kerana saya benar-benar merindukan sahabat-sahabat yang baru sahaja saya ketemui dua tiga hari lepas. Semoga kita akan dapat terus bersama bersahabat nanti!!!





sahabat ibarat cermin~siapa kita adalah ditentukan oleh sahabat kita~syukran sahabat!!!




p/s-saya-rindu-semua!!!!

8 comments:

TulipKu said...

ukhwah terbina.....=)

saffmukmin said...

insyaallah, ukhwah akan terus terbina dan diperkemaskan!!!:)

p/s-tribute utk sume..

ahmad said...

Wah, terujanya. bereh en mukmin. Ana dah buh entry ringkas pasal FD. Jom, baca contengan ambo :)

-ulumcordova

Cik Awan Butirstar said...

rindu weng...

kerieberas said...

salam bro...
moga2 ukhwah terbina.. bia kekalan... saem baik susah nk cari.. saem jahat sene jah nk jupo....

saffmukmin said...

ust asyraf:ambo pon truja jgk,hehe..insyaallah,ambo bc doh.kemah2!!!!

saffmukmin said...

cik awan: rindu weng dan jg sume,hehe....

saffmukmin said...

kerie:jolo2..saim baik nk jupo mmg ssh..dan jupo,pegang sdp..srp mung yie.jg diri molek2 tuh!!!huhu...