Saturday, March 14, 2009

Selamat Walimatul Urus

Dari 'Abdullah r.a., katanya: "Di zaman Rasulullah saw, kami adalah pemuda-pemuda yang tidak memiliki apa-apa. Rasulullah saw. berkata kepada kami: "Hai para pemuda! Siapa yang mampu berumah-tangga, kahwinlah! Perkahwinan itu melindungi pandangan mata dan memelihara kehormatan. Tetapi siapa yang tidak sanggup kahwin, berpuasalah, kerana puasa itu merupakan perisai baginya."

Musim Kahwin


Entri kali ini tidak mahu panjang-panjang sangat. Cuma kali ini, cuti sekolah datang kembali di Malaysia. Maka bila cuti sebegini, meriahlah rumah-rumah dengan kad jemputan kahwin. Berbondong-bondonglah kita meraikan merka yang menjadi raja dan permaisuri sehari.


Pengajaran dari hadis nabi, maka terlalu banyak intipati dan nasihat yang ingin diajar dan dipandukan kepada kita selaku ummat Muhammad. Ambillah iktibar atas apa yang sudah berlaku sekarang. Jenayah yang berlaku diatas kebejatan dan keruntuhan akhlak meruntun jiwa anak-anak muda sekarang menjadikan amalan seks bebas sebagai amalan biasa malah mungkin lagi teruk berbanding apa yang berlaku di negara Barat.


Kahwinilah jika itu pilihan terbaik. Kalau tidak, kawal lah nafsu kalian dengan puasa. Puasa itu mungkin satu manifestasi dari apa yang Rasul kita ingin sampaikan tapi pada maksud lebih luas yang ingin disampaikan adalah perbanyakkanlah diri kita denganNya apabila kita tidak mampu untuk berhadapan amukan dan desakan nafsu yang tidak baik.



cincin kahwin


Mari raikan!!!


Jadi, mana-mana sahabat-sahabiah, kawan-kawan yang menerima jemputan kahwin raikanlah mereka selagi mana kita mampu. Penuhilah jemputan mereka selagi tidak melanggar syariatnya majlis tersebut dengan muka yang ceria sokmo,hehe..

p/s-selamat walimatul urus pada mereka yang akan, sedang dan yang dah merancang nak kahwin, amin....

2 comments:

hambaNya said...

mesti banyak jemputan yang mukmin hadir kan. Semoga selamat semuanya..Ameen

saffmukmin said...

xdela byk.cuma boleh kenyang perut ni,hehehe