Thursday, March 05, 2009

Profesional ISME dan Profesional ISLAM

Bunyi macam sama. Tapi keperluan mungkin berbeza. Berbeza dari segi tuntutan untuk melaksanakannya. Antara memilih profesional ISME iaitu semangat untuk bekerja secara profesional dalam Islam atau menjadi profesional ISLAM dengan mengangkat gerak kerja Islam melalui menjadi seorang yang mempunyai kerjaya profesional.

Ini menjadi persoalan kepada mereka yang merasainya. Kerja secara profesional ke atau kena jadi pekerja profesional baru dapat bergerak dalam gerakan Islam??


PAPISMA

"Ana sebenarnya malu..."
Itulah kata-kata yang dilafazkan seorang ahli Papisma (bukan doktor) kepada kami apabila ditanya kenapa dia tak join doktor-doktor dan sahabat-sahabat lain yang pada waktu itu sedang bermain bola sama-sama di tengah padang USM. Kata-kata tersebut menyebabkan ana terdiam, tak tahu nak jawab macam mana. Dia malu sebab semuanya doktor, dia seorang-sorang je bukan doktor waktu tu. Doktor-doktor pula tak entertainnya sebagaimana ahli Papisma yang lain.

Teringat akan sahabat-sahabat ana yang dulu sewaktu di kampus, ada di kalangan mereka yang pernah pegang jawatan-jawatan penting . Ada yang bergelar YB, ada juga yang pernah bergelar YDP, namun apabila keluar dari alam kampus mereka seolah-olah hilang fungsi tak tahu macam mana nak berbakti.


Dalam liqa' final year beberapa hari yang lepas, di kumpulkan semua final year (termasuk bukan dari fakulti perubatan). Apabila ana bagitahu yang masa depan kami semua (daripada aliran perubatan & kesihatan) adalah bersama-sama Papisma, alhamdulillah mereka faham, cuma apabila diajukan persoalan apa peranan mereka yang bukan doktor dalam Papisma, ana tak tahu macam mana nak jawab.

Apabila ditanya kepada mana-mana ahli Papisma,
"Kenal tak Syukran @ Khazran?"
Ana yakin yang kebanyakan dikalangan mereka akan menjawab
"Ya, ana kenal..Syukran HO di HRPZ2, Khazran HO di HUSM"

Tapi apabila ditanya,
"Kenal tak akhi D atau akhi F?"

Ana yakin yang ramai dikalangan doktor-doktor (kalau tak semua) yang tak kenal siapa mereka. Sedangkan mereka semua adalah ahli Papisma Klntn yang dah berdaftar!.

Walaubagaimanapun, jika tanya pula kepada ahli tentang siapa akhi D & F, ana yakin kebanyakan tahu dan akan menyatakan mereka sangat mengenali mereka & menyebut-nyebut tentang mereka ketika di kampus suatu masa dahulu. Akhi D adalah mantan YDP Persatuan Sains Kesihatan, dah akhi F (kami panggil YB Fadhli) pula adalah bekas MPP yang pernah menggegarkan suatu ketika dahulu.

Dulu isu ini pernah di bangkitkan dalam egroup ini. Namun mungkin disebabkan masalah-masalah tertentu yang lebih memerlukan perhatian doktor-doktor, maka ianya seakan-akan dilupakan. Bila kita berbincang masalah kelesuan ahli Papisma yang bukan doktor, tidak bererti ianya berpunca daripada ketidakcaknaan pimpinan Papisma terhadap isu ini. Dalam AGM Papisma yang lepas pun ana dimaklumkan telah diadakan satu bangkel khusus untuk bincang perananan ahli bukan doktor (perbincangan dikalangan doktor2 muslimat?).

Dalam meeting batch final year baru-baru ni, kami bincang sedikit sebanyak berkenaan dengan bagaimana nak aktifkan sahabat2 kami (yg bukan doktor) yang dah grad atau akan grad dalam papisma. Kesimpulan yang boleh dibuat adalah...

Doktor-doktor yang dah berada di dalam mesti membuka pintu, manakala "mereka" yang berada di luar mesti masuk ke dalam.

Dengan kata lain, dua-dua perlu memainkan peranan untuk merapatkan jurang yang ada...

Emmm....

Satu kisah yang amat dirasai apabila sahabat baik mukmin membuka cerita ini dalam satu webnya. Sejak dulu lagi selalu sahaja ada sedikit rasa yang tidak enak bila berbicara tentang hal ini. Ada satu respon dari apa yang diceritakan ini iaitu ada juga Doktor yang tercicir waima sudah menyertai PAPISMA. Persoalan yang diberikan doktor itu adalah rasa tanggungjawab orang yang bukan dari kalangan doktor itu sendiri yang mana mahu atau tidak ia menyertai dan mengimarahkan program PAPISMA dengan ukhwah yang sedia ada terjalin.

Sekali imbas dan memerhati memang betul apa yang diungkapkan. Dengan kata lain dua-dua kena memainkan peranan. Mukmin tidak mahu menongkah apa-apa. Cuma, apa yang ingin dinukilkan di sini agar biarlah kalau seseorang itu tidak dapat menyertai pertubuhan ini sekalipun marilah kita bersama mendoakan agar mereka dapat menggerakkan Islam dengan wadah yang lagi luas, yang mana mungkin platformnya lagi luas dan berprofesional gerak kerja Islamnya walaupun ia tidak profesional kerjayanya!!

itu sahaja..

profesional ISME atau profesional ISLAM..???

p/s-mungkin sekarang ahli bukan aliran perubatan sedang giat bekerja untuk 3 Bukit mendatang!!!

No comments: