Saturday, March 21, 2009

1,2,3 Lekuk..

1,2,3 lekuk!!!

Sang Kancil melompat-lompat di atas badan Sang Buaya yang tersusun membentuk seperti jambatan. Maka Sang Kancil pun bolehlah menyeberangi sungai tersebut dengan selamat dan jayanya.



Lompat, jangan tak lompat!!

Kenapa??

Tiba-tiba lak cerita pasal Sang Kancil yang melompat-lompat ni. Pengajaran dari kisah yang kita semua tahu ini adalah kepandaian dan tipu helah yang digunakannya untuk menyeberangi sungai tersebut.

Pedomannya boleh diambil. Bukan untuk mengajar supaya menipu dan bermadah helah. Tapi melihat situasi yang politik semasa yang berlaku sekarang di Malaysia membuatkan akan ada yang menjadi Sang Kancil di mana akan mengambil kesempatan dan membuat helah untuk kepentingan dirinya sendiri. Maka, siapakah yang akan jadi Sang Buaya yang kalau dikira amat gagah dan kuat namun senang pula ditipu oleh Sang Kancil?

Pada sangkaan dan analisa mukmin, Perhimpunan Agung Umno (PAU?) 2009 akan terus dilihatkan siapa yang akan jadi Sang Kancil dan Sang Buaya. Beberapa Sang Buaya sudah pun terjerat apabila diberikan tindakan displin oleh Lembaganya.(Lembaga...takut je bunyinya,hehe)

Arakian masa berlalu, Sang Kancil akan terus memperlihatkan ke'cerdik'annya setelah banyak yang telah berlaku di Malaysia sekarang direncanakan olehnya jua. Kalau kita menyorot kisah-kisah pedoman cerita Sang Kancil, memang ramai mangsa Sang Kancil ditipu dan diperbodohkannya. Malahan, semua mangsanya hebat dan kuat. Persoalannya sekarang dengan melihat realiti politik Malaysia, siapa pula mangsa Sang Kancil seterusnya??

P. Ramlee

" Sang Kancil datang beramai-ramai menghadap sultan firaun........" lawak jenaka Ajis dalam filem Pendekar Bujang Lapok.

Sekali fikir, barangkali dialog ini untuk membuat jenaka semata-mata apa. Selalu diperkatakan, P.Ramlee sering mendahului zaman dari segi dialog dan lakonannya seperti dialog dalam filem ini juga (dengar ejaan betul-betul!!!). Tak pelik dalam mencapaikan segala usaha dan cita-citanya, Sang Kancil akan datang beramai-ramai menghadap sultan untuk menolongnya. Mungkin akan ada sultan menolak. Tetapi tidak pelik juga kalau ada sultan yang menerima. Mungkin inilah kot sultan firaun!!!!!!!....(geram dibuatnya seperti berlaku di sebuah negeri di Utara!!!!)

Bersedialah Sang Kancil!!!!

p/s-Timbalan Ketua Menteri P.Pinang pula mengundurkan diri. Adakah ini strategi Sang Kancil atau strategi kita untuk memerangkap Sang Kancil?? Sama-sama kita nantikan..

3 comments:

hambaNya said...

Tidak disangka sang kancil yang bijak penuh dengan tipu helah sebenarnye!!

saffmukmin said...

bijak2,hehehe..

saffmukmin said...

kita akan terus melihat sang kancil ini bermain2!!!hehe