Tuesday, July 29, 2008

Peringatan Buat Insan Hidup-Siri 1

Pabila majalah rasmi badan dakwah sekolah mukmin dulu dikeluarkan buat kali ke-8, ada satu cerita yang sememangnya memberi kesan pada mukmin sehingga sekarang. Ikhlas. Memang tidak main-main sedikit pun.Kali ini, mukmin ingin berkongsi bersama semua. Cerita ini adalah nukilan sahabat mukmin yang jujurnya setiap pertuturan, tulisan, perilaku adalah antara mukmin kagumi. Bukan memuji semata tapi menghargai kerana menyediakan teladan kepada mukmin untuk dikuti dan dicontohi. Terima kasih sahabat..

p/s: Cerita yang akan dituliskan ini ada sedikit kaitannya dengan tema blog mukmin; berjuanglah pada saffnya. Semoga cerita ini dapat memberi sedikit teladan dan contoh buat kita semua.


Peringatan Buat Insan Hidup

Monitor komputer induk masih tidak menunjukkan apa-apa perubahan yang mencurigakan. Kegelapan alam yang dihiasi dengan serpihan- serpihan bintang benar-benar membuatkan ku terasa kagum. Kagum dengan keindahan alam sarwajagat miliki Ilahi. Mataku bagaikan terkesima hanya mampu melihat dan merasai kehambaan ku pada yang Khaliq. Di hadapan monitor induk terdapat beberapa tentera petugas sibuk membuat analisa yang aku sendiri tidak memahaminya. Aku menyedari menghadapi sesuatu peperangan memberi dua jawapan yang harus dipilih samada hancur ataupun menang. Aku mengerti dengan suasana yang mencabar ini walaupun aku bukan seorang perajurit. Namun aku bersyukur kerana diberi kesempatan oleh kerajaan Al-Khauthar untuk menyertai satu misi yang berjaya ini.

" Perhatian kepada semua skuad, sila hadir ke pusat angkasa,"
Nampaknya Mejar muda, Mejar Hairul telah mengeluarkan arahan. Aku dapat merasakan ada perkara penting yang ingin dibicarakannya. Walaupun dia mempunyai suara yang parau dan menggerunkan, namun hubungannya denganku sangat intim.

Aku masih teringat saat remaja ku bersama Mejar Hairul, Bazl, Fard dan rakan-rakan yang seangkatan denganku. Namun kisah manisnya bermula semasa aku dan rakan-rakan ini berada di tingkatan empat di Madrasah Tarbiyyah Dinniah Islamiah. Walaupun semasa berada di tahun tiga di sana kami berpecah belah, namun seribu kesyukuran yang mampu ku panjatkan pada Ilahi kerana menyatukan kami pada jalan yang diredhaiNya. masih segar terbayang-bayang peristiwa hitamini. Tepat jam 10.00 malam sebagaimana yang dirancang oleh puakku dan puak Mejar hairul. Pada masa itu pelajar-pelajar lain sedang sibuk belajar. kami telah berjanji dan bersumpah setia untuk

No comments: