Sunday, October 13, 2019

Tiga dalam Seminggu

Tiga kali pihak pembangkang ibarat ditampar oleh Kerajaan Pakatan Harapan pimpinan Tun Mahathir minggu ini. Jujurnya, aku sendiri masih menyimpan prasangka buruk pada si tua ini,tapi lama lama bila ingat nasihat Mufti Pulau Pinang mengenai kembalinya Tun M untuk mengubah apa kerosakan yang dibuat dahulu, aku kira ia satu tindaqkan berani dan jujur,buat masa ini.

Tun M pun sudah tua,94 tahun. Tapi Allah masih berikan peluang untuk dirinya berjuang mengubah apa yang salah dia lakukan dahlu. Mungkin doa doa alim ulama' dahulu ada hikmahnya, bukan untuk melihat kebobrokan sahaja malah untuk membetulkannya semula.

Kembali pada tamparan UMNO dan barisan pembangkang. Tamparan pertama, ketika Kongres Maruah Melayu 6 Oktober 2019. Sekali Tun M datang habis dia sapu bagi nasihat untuk kembalikan Maruah Melayu Islam. Berubahlah Tun M kata, tiada orang lain yang merubah hanya kita sendiri. Sekali tertampar!




Tamparan kedua apabila Utusan Melayu akhirnya berkubur pada 8 Oktober 2019 dua hari selepas Kongres Maruah Melayu berlangsung. NUJ, persatuan pekerja pekerja Utusan menceritakan segalanya apabila UMNO yang mendalangi syarikat ini tidak ingin membayar pampasan dan gaji pekerja Utusan Melau sudah hampir 3 bulan. Di mana maruah Melayu Islam dimainkan sebegini.
Dua kali tertampar!

11 Oktober 2019 berlangsungnya Pembentangan Belanjawan 2020. Malu yang amat buat barisan Pembangkang apabila tiga kali tertampar apabila Belanjawan kali ini adalah yang terbaik walau dalam keadaan ekonomi masih tidak begitu sempurna dibaiki. Semua merasa, pelbagai insentif dan dorongan diberikan, perkhidmatan ditambah baik malah semuanya mengenai sasaran yang betul. Tidak ada yang boleh dipusing lagi,akhirnya boleh bermain sentimen perkauman murahan, korek hidung dan fakta yang salah.
Tiga kali tertampar!

Tun M dan barisan kabinet serta kerajaan baharu ini tersenyum dengan ketiga tiga tamparan ini.

Persoalannya, selepas ini siapa pula yang akan tertampar? Masih pihak yang sama atau pihak yang baru?

Menarik untuk disaksikan.

No comments: