Tuesday, October 15, 2019

Jangan Biarkan Pengganas Mengambil Tempat

Apakah takrifan Pengganas? Adakah ia sekadar makna yang pihak aku betul atau PIHAK mana yang betul? Sebagai contoh ada orang melihat tindakan menyokong ISIS itu betul,namun pada PIHAK yang satu lagi melihat ISIS itu perilaku pengganas ekstrim agama di dalam membunuh rakyat tidak berdosa. Apa bezanya? 


Hari ini, Kerajaan Turki sedang membedal labelan pengganas pada takrifan Kerajaan Turki iaitu pihak PKK (Parti Kerja Kurdish) yang disfatkan berhaluan kiri dan telah membunuh ramai rakyat Syria dan Turki sendiri. Sebuah kerajaan berdaulat mesti mempertahankan negara,walau dari agama,darah dan bangsa yang sama. Mempertahankan negara adalah cita cita yang lebih besar dan murni kerana Situasi yang sama pada Kerajaan Malaysia melalui ATM bekerja keras mempertahankan kedaulatan negara di Sabah (ESSCOM) walau yang dihadapi itu mungkin adalah saudara mara dari Sabah. Tentera Malaysia bertindak sangat pantas dan berani dalam mematahkan serangan pengganas Sulu ini. Ini lah keadaan yang sama dihadapi oleh Kerajaan Turki sekarang. 




Jadi, siapa sebenarnya pengganas?


Pada saya, pengganas sebenarnya adalah mereka yang berjuang bukan untuk agama dan tanah air,tapi untuk diri sendiri dan kumpulan tertentu. Jika benar mereka berhaluan kiri,gunakanlah saluran yang betul dan dibenarkan seperti demokrasi. Jika benar ada kecacatan pada demokrasi,ubahlah pada sistem dan generasi itu sendiri. 


Mana mungkin ia boleh berlaku dalam sehari perubahan itu,contohilah Malaysia bagaimana 60 tahun ingin mengubah kekangan dan penjara pemikiran rakyatnya bahawa sistem yang salah boleh menjumudkan pemikiran,lantas sekarang masing masing berani memberikan idea dan hujah berfakta, membetulkan perkara yang salah dan bersama di dalam membangunkan apa yang perlu untuk sekalian rakyat Malaysia.



Pengganas, jangan mengambil tempat kami!

No comments: