Tuesday, December 14, 2010

Penyelidikan..~

Hidup kena ada penyelidikan dan penambahbaikan. Sebab itu pesanan Allah dalam surah al-Hujuraat mengenai berita yang disampaikan daripada mereka yang Fasiq, harus diselidik terlebih dahulu. Bimbang kalau ia tidak benar, kita silap membuat penghakiman ke atas sesuatu perkara. Apa yang dimaksudkan Fasiq? Untuk menilai mereka yang Fasiq, kita tidak dibenarkan menilai perkata yang tidak jelas dan tidak nampak secara zahir, tapi kita dibenarkan menilai secara zahir di atas perbuatannya. Fasiq dalam kitab "al-Mathla' 'ala abwabil muqni", karangan Syamsuddin Ba'ly, Fasiq didefinisikan sebagai orang yang banyak berbuat maksiat, meninggalkan perintah Allah, keluar dari jalan benar dan agama. Fasiq juga didefinisikan orang yang melakukan dosa besar atau sering melakukan dosa kecil. Jadi, anda sendiri lah yang akan menilai bagaimana orang yang jelas Fasiq dengan amalan zahirnya yang juga jelas sumbernya, bukan sekadar dengar cakap-cakap orang.



Berita yang sebeginilah yang selalu menular di dalam kalangan masyarakat kita sekarang. Dengar dan terus buat penghakiman. Tidak langsung dibuat penyelidikan. Pada siapa lagi yang harus kita persalahkan kalau bukan diri kita sendiri kalau berlaku apa-apa dalam kes sebegini. Oleh kerana kita akan sentiasa hidup bermasyarakat, sebab itu kita kena sentiasa membuat penyelidikan serta mencari sumber-sumber yang betul dalam membuat sesuatu pandangan serta keputusan. Orang Islam sememangnya diajar untuk berfikir menggunakan timbangan Al-Quran dan sunnah serta rasional diri yang sesuai dengan tempat dan keadaan.



Kenapa Ia Amat Perlu?



Kalau dulu, fitnah hanya mungkin boleh dilakukan dari berita mulut ke mulut. Sekarang sudah berpindah dari internet kepada internet. Lagi hebat lagi, dari Facebook kepada Facebook. Pada yang solo, mungkin tidak berapa kisah. Pada yang sudah berpasangan secara sah, itu sebenarnya cabaran. Saya bukan menentang kepada penggunaanya, tapi macam mana kita mengawalnya. Macam-macam kes berlaku dengan teknologi Facebook kini. Fitnah, tuduh menuduh tanpa bukti, tempat berkongsi rasa marah dan macam-macam lagi.



Ada yang terpaksa menyaman individu kerana saman malu di Facebook, ada yang putus cerai kerana kasih dan sayang siber orang ketiga di Facebook dan pelbagai lagi. Bagaimana sekali pun, ia kembali kepada cara kita mengawal penggunaan; bukan menidakkan terus teknologi yang boleh digunakan untuk menyampai dakwah. Tapi kalau anda sedar anda tidak mampu mengawalnya, lebih baik mengambil jalan senang; mencegah ia awal-awal lagi.


Selidik adalah salah satu cara kita mengawal andai kita sangsi dengan berita yang kita terima daripada internet sebegini. Dapatkan daripada sumber yang sah dan jelas. InsyaAllah, ramai yang akan mendapat kesan positif daripada semua ini. Kita dan semua; serta masyarakat amnya.




Akhlaknya



Apa-apa perkara, kalau benar kita tidak mahu ia berlanjutan panjang, cepat-cepatlah untuk seledikinya. Lebih-lebih lagi ia datang dari orang yang Fasiq. Selidik tidak perlu bising-bising, tapi sekadar beberapa yang tahu. Supaya ia benar-benar penyelidikan yang telus serta jujur. InsyaAllah kita doakan agar semuanya berjalan dengan baik dan lancar. Ameeen..



p/s-Selidik-selidik juga, tapi jangan cemburu lebih-lebih pada yang dah berkahwin,hehehe..

1 comment:

faizal said...

salam saudara..
benar, masarakat suka membaca dan mendengar sesuatu tanpa usul periksa. saya mengambil dari sudut politik. bukanlah mahu menyebelahi mana2 pihat tetapi kadang rakyat seolah2 terlalu mempercayai media alternatif tanpa menyelidik dahulu...sehingga apa2 yg disiarkan oleh surat khabar arus perdana dikira tidak benar belaka..thanks untuk tulisan yang baik..hehehe