Sunday, December 12, 2010

Berfikir Kreatif Untuk Lebih Sayang~


Saya pernah menghadiri Kursus Pemikiran Kreatif anjuran Pejabat Pendaftar UMT awal tahun baru-baru ini. Sebenarnya ia khas untuk berjawatan gred 44 ke atas, tapi saya tak tahu dan saya memohon kursus itu. alhamdulillah, permohonan saya untuk ke kursus itu diluluskan. Dan saya menyudahkan kursus tersebut di Hotel Felda Terengganu selama dua hari. Sememangnya memang two thumbs up untuk kursus dan penceramah.


Pemikir Kreatif?


Secara kesimpulannya, saya boleh katakan kita hidup harus sentiasa jiwa kreatif. Lebih-lebih lagi pada kita selaku khalifah Allah dalam usaha menyampaikan urusan-urusan Islam.Ada beberapa sebab. Yang utamanya adalah kita tidak mahu apa yang kita lakukan setiap hari adalah perkara yang sama. Kreatif tidak memerlukan kos yang banyak tapi cukup ia sekadar berbeza dengan sebelumnya tapi pada masa yang sama tetap mengekalkan tujuan asal sesuatu perkara dibuat dan insyaAllah impaknya gempak. Sebagai contoh, setiap hari dan setiap minggu kita mungkin akan melalui jalan yang sama untuk ke tempat kerja dengan harapan masa singkat dapat diambil. Ya, itu betul dan bagus untuk mengejar masa. Tapi cuba bayangkan kalau kita akan lakukan selama mana kita berkhidmat dan bekerja nanti? Oleh itu, kreatifkan sedikit perjalanan laluan anda untuk ke tempat kerja. Bagaimana kalau terpaksa ambil masa? Itu tidak ada masalah, kita cuba awalkan masa untuk ke tempat kerja. Bukan disuruh mengambil jalan yang jauh, tapi sedikit berbeza agar kita tak lakukan kerja yang sama tapi tetap sampai ke tempatnya.Apa hasil gempaknya? InsyaAllah, pasti hasil kerja anda berbeza dengan sebelumnya kerana kita mulakan dengan perkara yang berbeza pada hari itu. Tak percaya, boleh cuba,hehe...


Mungkin ada yang akan cakap itu tidak penting. Ya, mungkin tidak. Tapi pada saya sikap dan sifat kreatif kita berfikir bermula daripada sekecil perkara kepada sebesar perkara. Dalam kursus tersebut juga, saya simpulkan satu lagi sebab kenapa kita perlu mempunyai jiwa kreatif. Ini kerana hidup kita harus rentan dan sentiasa memerlukan survival. Sebagai contoh, ada orang hari-hari main Facebook. Dan Facebook adalah satu penjanaan kewangan bagi orang yang menciptanya. Apa kaitannya dengan kreatif? Ya, kalau anda perasan sudah berapa kali Facebook mengubah layout nya dari hari pertama dia muncul. Mungkin sudah berkali-kali. Ini amat berbeza dengan Laman sosial yang lain seperti Friendster atau sebagainya. Mereka sekadar mengekalkan apa yang ada, tapi apabila sudah ada saingan baru lah terkebil-kebil mahu berubah untuk turut sama bersaing.


Di Malaysia sendiri jelas di hadapan mata apa yang berlaku sebegitu rupa. Syarikat MAS sememangnya dicabar dengan AirAsia yakni sebelum adanya Airasia bagaimana rasanya perkhidmatan MAS? Harga tak pernah mahu utamakan pelanggan, namun munculnya AirAsia menawarkan slogan " Everyone Can Fly ", MAS memang benar-benar baru mahu berubah dan nasib baik mahu berubah. Pelbagai lagi yang ada dan yang terkini UNIFI akan mencabar Astro. Saya tidak sabar mahu menunggu bagaimana Astro akan memenuhi dan mengikut kehendak pelanggannya. Sekarang dengan suka hati je menaikkan kos!!(mode marah,heheee)



Apa kaitan dengan Sayang?


Hehehe..ini sesuai untuk mereka yang sudah berkahwin. Sayang ini subjektif, kreatif juga subjektif. Ada orang dengan sekuntum bunga; sayang nya berpuluh-puluh tahun. Ada orang kena bagi rumah-kereta-apa-apa yang mahal lagi baru boleh jadi sayang. Di sini lah penting kreatif. Ada orang mungkin berduit, ada yang sederhana dan ada yang mungkin kurang. Tapi kalau anda kreatif, hari-hari anda yang berpasangan boleh buat pasangan yang anda sayang boleh jadi sayang walaupun kita kurang ada duit yang orang fikir kena ada banyak. Caranya bagaimana? Orang yang dah kahwin boleh jawab,hehee..


Akhlaknya


Kreatif dan terus kreatif. Islam memerlukan orang kreatif, bijak tapi mempunyai sikap dan akhlak yang baik. Kreatif+bijak=Islam akan ke hadapan, insyaAllah. Dan survival serta penyampaian Islam akan lebih senang disampaikan andai semua jiwa-jiwa dakwah terus berfikir secara kreatif.


p/s-kreatif untuk lebih sayang

2 comments:

Izzah Al-Maliziyyah said...

Assalamu'alaikum wbt. Perkongsian yg 'cantik'. Jom kreatif untuk lebih bergerak jauh mencari keredhaan-Nya~

Tambahan: Saya teringatkan subjek Skill Thinking semasa di kampus dulu. Satu-satunya subjek yang saya skor solid plus-plus (bukan bangga tau).

saffmukmin said...

izzah:waalaikummussalam.hohooo..saya pn ada ambil subjek sbgt.tp dapat A je la,xdpt plus2,heheee..

bagus2.kita jadi kreatif utk agama besar jg nialinya tu.kalau skdr kreatif tp utk menjatuhkan org lain,mmg xde guna.selamat mnjd kreatif!!